رییس سازمان بورس در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد:

اولویت سازمان بورس در طرح شفافیت مالی، نهادهای بزرگ است

شاپور محمدی گفت: سازمان بورس در ابتدای اجرای طرح شفافیت مالی نهادها، اولویت خود را به نهادهای بزرگ اختصاص داده و پس از تکمیل امور مربوط آنها به سراغ موسسه های کوچک می رود.

خبر روز--------------------آغاز رتبه بندی شرکت های بورسی از سال آینده/  2 طرح ناکام سازمان بورسشاپور محمدی ریبیس سازمان بورس و اوراق بهادار در گفتگو با خبرنگار بورس،بانک و بیمه  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: بخشی از افشای اطلاعات نهادهای مختلف را به سرانجام رسانده ایم اما این اهم از سال گذشته تاکنون درمورد شهرداری صدق نکرده است.

محمدی افزود: شهرداری مخالفتی برای افشا نشدن صورت های مالی خود ندارد، اما به نظر می رسد سازوکار اداری آنها به طول انجامیده است. در مجموع سازمان بورس و اوراق بهادار پیگیر شفاف سازی و افشای صورت های مالی شهرداری به عنوان نهادی اثرگذار خواهد بود.

وی در خصوص یک دسته از بنیادهای بزرگ که در بورس اثرگذار هستند، گفت: خیریه‌ها از دسته موسسه های اثرگذار در نمادهای بورسی به شمار می روند؛ البته نه همه آنها بلکه تعداد محدودی که نام تجاری مطرحی دارند و بنیادی بزرگ محسوب می شوند.

محمدی تصریح کرد: سازمان بورس و اوراق بهادار در ابتدای اجرای طرح شفافیت مالی نهادها، اولویت خود را به نهادهای بزرگ اختصاص داده و پس از تکمیل امور مربوط آنها به سراغ موسسه های کوچک هم می رود.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار معتقد است؛ تاکنون اطلاعات ۲۳۱ نهاد در سامانه کدال افشا شده و امیدواریم بررسی امور شهرداری و خیریه ها با سرعت بیشتری انجام شود و به زودی اسامی و اطلاعات آنها را برای آگاهی سهامداران را منتشر کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: سال گذشته در راستای گسترش سطح کیفی بورس و کارگزای کشور بحث خرید کارگزاری از جانب خارجی ها مطرح شد، اما تاکنون خریدی در این مورد به ثبت نرسیده است.

محمدی اذعان کرد: علاوه بر طرح فروش تعدادی از کارگزاری به افراد حقوقی و حقیقی خارجی، موضوع امتیاز دهی شرکت های بورسی به منظور شفاف سازی و افزایش رقابت ها با مشارک ۳ شرکت رتبه بندی داخلی و خارجی هم مطرح شد که متاسفانه تاکنون ناکام مانده است.

وی بیان کرد: سازمان بورس و اوراق بهادار محدودیتی برای فروش کارگزاری و ایجاد شرکت رتبه بندی ندارد اما برای اجرای این طرح ها متقاضی نبوده است.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار بیان کرد: هر چند که محدودیتی در اجرای طرح ندارد اما سقف 30 درصدی برای سهامدارای در نظر گرفته شده است.

وی در خصوص ایجاد شرکت های رتبه بندی توضیح داد: سال گذشته اجرای طرح رتبه بندی شرکت های بورسی با مشارکت 3 شرکت ناکام ماند و به منظور رسیدگی و به ثمر رساندن به این مهم، فراخوان دوم سازمان بورس برای دعوت شرکت های مایل به همکاری صادر شده است و اگر این طرح باز هم به نتیجه نرسد، فراخوان سوم را هم صادر می کنیم.

این مقام مسوول گفت: پیش بینی می شود تا بعد از عید، این طرح به اندازه انتظار گسترش پیدا کند و از سال آینده رتبه بندی کشورها را آغاز می‌کنیم.

محمدی در خاتمه یادآور شد: الزامی برای وجود شریک خارجی در مشارکت با شرکت های ایرانی نیست، اما وجود شریک خارجی یک امتیاز و برتری میان شرکت های متمایل به حساب می آید.

انتهای پیام/

فراخوان دوم برای رتبه بندی شرکت های بورسی صادر شده

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار