سند راهبرد امنیت ملی ایالات متحده نشان می‌دهد که سیاست‌های امپریالیستی همچنان در خط مقدم تفکرات آمریکا نقش دارد.

به گزارش خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، دونالد ترامپ رئیس‌ جمهوری آمریکا سند راهبرد امنیت ملی جدید کشورش را با تاکید بر شعار «آمریکا نخست» منتشر کرد. دونالد ترامپ در سند راهبرد امنیت ملی آمریکا بر تسلط نظامی و اقتصادی واشنگتن در عرصه بین‌المللی تأکید کرده  و در این سند چارچوب دولت خود را در خصوص تهدیدهایی که متوجه آمریکاست، تبیین کرده است اما نکته مشهود سند راهبرد امنیت ملی آمریکا  این است که ترامپ با تعریف تهدید گونه از سایر ملت‌ها و دولت‌های جهان درصدد است نفوذ و گسترش خود را به همه نقاط جهان تسری دهد. بنابراین این سوال مطرح می‌شود که تاکید بر ابعاد سلطه جویانه  و امپریالیستی این سند تا چه حد در گرو ناامنی سایر دولت‌های جهان به خصوص آن‌هایی که چالش‌گر و رقیب  آمریکا محسوب می‌شوند، است؟

راهبرد امنیت ملی یا راهبرد امپریالیسم/اهداف امپریالیستی روی دیگر سند راهبرد امنیت ملی آمریکا /

**سند راهبرد امنیت ملی آمریکا

این سند ۶۸ صفحه‌ای از سوی کاخ سفید در حالی منتشر شده که رئیس‌ جمهوری آمریکا پس از انتشار آن درباره‌اش سخنرانی کرد. ترامپ سخنرانی خود را با حملات تند به رئیسان جمهور پیشین و رهبران سیاسی سال‌های اخیر آمریکا آغاز کرد و گفت که آنها به درستی از حقوق آمریکا دفاع نکرده‌اند و باعث تضعیف موقعیت آمریکا شده‌اند.

او گفت: در سال نخست ریاست‌جمهوری من، در عمل شاهد سیاست خارجی مبتنی بر رویکرد «آمریکا نخست» بوده‌اید و ما به منافع شهروندان و حفاظت از حقوق یکپارچگی کشورمان اولویت می‌دهیم.

راهبرد امنیت ملی جدید آمریکا چین و روسیه را به عنوان چالشی علیه قدرت، نفوذ و منافع واشنگتن تلقی کرده است به طوری که رئیس جمهوری آمریکا در سخنانش این دو کشور را به عنوان رقیبانی نام برد که تلاش می‌کنند نفوذ و نظام ارزش‌های آمریکا  را به چالش بکشند اما در عین حال تاکید کرد، آمریکا باید برای ساختن "رابطه‌ای قوی با آنها" تلاش کند. با این حال در سند استراتژی امنیت ملی که پیش از نطق ترامپ منتشر شده بود  با زبانی تندتر به روسیه و چین اشاره می‌شود و آنها را قدرت‌های "تجدیدنظر طلب" می‌خواند. ترامپ همچنین در سخنانش از عملکرد خود در قبال کره شمالی و ایران دفاع کرد و  بر چالش‌های قدرت در عرصه بین‌المللی  در ابعاد اقتصادی و سیاسی اشاره کرد.

رئیس جمهوری ایالت متحده  از "چهار رکن" اساسی در  این طرح تازه نام برد که شامل حفاظت از میهن، بهبود رفاه در آمریکا، نمایش صلح از طریق قدرت و پیشبرد نفوذ آمریکا است . این چهار رکن به خوبی نشان می دهد که آمریکا به دنبال چه چیزی در عرصه بین المللی است و به صراحت نفوذ از طریق قدرت را در دستور کار خود قرار می‌دهد. یعنی همان چیزی که دولت‌های امپریالیستی با هدف تامین منافع اقتصادی و سیاسی خود اقدام به استعمار کشورهای دیگر می‌کردند و با ایجاد ناامنی  و غارت ثروت‌های طبیعی این کشورها اولویت را به دولت و ملت خود در عرصه سیاسی و اقتصادی قائل می‌شدند. شکل مدرن این رفتار در دولت جمهوری خواه دونالد ترامپ  به منصه ظهور رسیده و امنیت اقتصادی و سیاسی  مردم آمریکا را  با تهدید سازی در عرصه نظام بین‌الملل پیگیری کرده است.

 راهبرد امنیت ملی یا راهبرد امپریالیسم/اهداف امپریالیستی روی دیگر سند راهبرد امنیت ملی آمریکا /

 

**امنیت در سایه نا امنی دیگران

 تامین امنیت جمعیت 300 تقریبا میلیون نفری آمریکا علاوه بر اینکه به قیمت ناامنی سایر کشورها تمام می‌شود به همه ی نقاط جهان نیز مرتبط است .از شرق دور و چین و کره شمالی گرفته تا روسیه در آسیای مرکزی و ایران در غرب آسیا همه به نوعی در مدار امنیتی آمریکا نقش ایفا می کنند. همان طور که در سند ذکر شده،آمریکا چین و روسیه را به عنوان رقیب و خواهان تغییر وضع موجود تعریف کرده و ایران و کره شمالی را طبق روال گذشته به عنوان چالش‌گران قدرت آمریکا تفسیر می‌کند. با عملیاتی شدن دستور کارهای این سند به نوعی اهداف امپریالیستی آمریکا و دونالد ترامپ محقق می‌شود.

*چگونگی عملیاتی شدن بندهای سند راهبرد امنیت ملی :

*تعریف از کره شمالی به عنوان چالش‌گری که باید مهار شود به طور مستقیم بر حضور آمریکا در منطقه شرق آسیا تاکید می‌کند. اینکه در یک  بخش از جهان کشوری هژمونی آمریکا را به چالش کشیده  برای ایالت متحده قابل قبول نیست. همین موضوع باعث می‌شود آمریکا با فروش بیشتر تسلیحات به ژاپن و کره جنوبی بازار مناسب اقتصادی را با سلطه گری سیاسی برای خود فراهم کند تا هدف یعنی" اولویت آمریکا "محقق شود. ادامه این روند حضور آمریکا را در منطقه  تثبیت می‌کند و نوعی دین امنیتی را برای مردم این منطقه به دنبال دارد. در حالیکه مردم کره جنوبی و ژاپن به سبب بالا گرفتن تنش در روابط کره شمالی و آمریکا  زیر سایه سنگین جنگ و عدم امنیت روانی زندگی می‌کنند و بروز هر گونه جنگ در وهله اول زندگی مردم این کشورها را تحت تاثیر قرار می‌دهد و بر اقتصاد دولت‌های منطقه تاثیر مستقیم می‌گذارد.  همچنین با ایجاد یک نا‌امنی ممتد رقیبی مانند چین نیز مهار می‌شود. بنابراین تهدید سازی در راستای تحقق اهداف سیاسی و اقتصادی آمریکا در چارچوب امپریالیسم مدرن است.

* در این سند ایران به عنوان بی ثبات کننده منطقه خاورمیانه تعریف می‌شود تا به عنوان یک تهدید برای کشورهای منطقه  مفهوم بندی شود. این امر بیشترین تاثیر را بر کشورهای حوزه خلیج فارس و پادشاهی‌هایی که برای تثبیت پایه‌های قدرت خود به دنبال حمایت یک دولت خارجی هستند، دارد. القای اینکه یک کشور تجدیدنظر طلب به اسم ایران می‌خواهد پایه‌های حکومتی آنها را متزلزل کند و یا به دنبال سلطه گری منطقه‌ای است بر معمای امنیت موجود در منطقه دامن می‌زند. در نتیجه مسابقه تسلیحاتی با سرعت بیشتری عملیاتی می‌شود و کشورهای منطقه به انبار تسلیحات آمریکایی بدل می‌شوند که در نهایت با شکل گیری گروه‌های تروریستی همچون داعش علیه خود دولت‌ها  و مردم منطقه مورد استفاده قرار می‌گیرند. این همان موضوعی است که می‌توان از آن به عنوان سیر تناوبی ناامنی در خاورمیانه یاد کرد که هر ناامنی زمینه بروز دیگری را فراهم می‌کند.

* در این سند در مورد دو رقیب اصلی آمریکا که قدرت آن را به چالش کشیده‌اند این‌طور بیان شده است: «چین و روسیه بار دیگر در حال اعمال نفوذ منطقه‌ای و جهانی هستند. آنها امروز در حال کسب توانمندی‌های نظامی‌ هستند که برای ممانعت از دسترسی آمریکا در دوران بحران و محدود کردن توان فعالیت آزادانه ما در مناطق حساس تجاری در دوران صلح، طراحی شده‌اند.». دولت ترامپ چین را به سرمایه‌گذاری اقتصادی در جهان برای کاهش نفوذ آمریکا در کشورها، تلاش برای توسعه توان تسلیحاتی با هدف به چالش کشیدن آمریکا، به سرقت بردن فناوری و دارایی‌های معنوی، تهدید و ارعاب کشورهای همسایه، به خطر انداختن جریان آزاد حمل‌ و نقل، استفاده از روش‌های ناعادلانه برای گسترش حضور در اروپا و تهدید حاکمیت کشورهای شرق آسیا، متهم کرده است.

دولت ترامپ همچنین روسیه را به «استفاده از ابزارهای اطلاعاتی برای تضعیف دموکراسی‌ها»، «مداخله در امور داخلی کشورها در سرتاسر جهان»، بی‌ثبات کردن اوراسیا، تلاش برای گسترش نفوذ در کشورهای در حال توسعه، تلاش برای القای تصور کاهش حمایت ایالات متحده از اروپا، نقض حاکمیت و ارعاب همسایگان و حمایت از کوبا و ونزوئلا، متهم کرده است.

این موارد نشان می‌دهد آمریکا درصدد است با تبلیغات سوء و بزرگنمایی منفی در خصوص پیشرفت و توسعه رقبا  یک نوع جنگ شناختی و اطلاعاتی را بر علیه آنها به راه بیندازد تا حضور سلطه جویانه خود را تا حدودی کم رنگ جلوه دهد.

 

 راهبرد امنیت ملی یا راهبرد امپریالیسم/اهداف امپریالیستی روی دیگر سند راهبرد امنیت ملی آمریکا /

 

در همین رابطه حسین متفکر کارشناس سیاست خارجی در گفت و گو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی با شگاه خبرنگاران جوان،اظهار کرد: اسناد راهبردی و فرمان‌های امنیتی آمریکا  مبتنی بر برآوردهای اطلاعاتی و  استراتژیکی  آمریکا است به طوری‌که در  سند راهبرد امنیت ملی این کشور محورهای اساسی که مورد توجه قرار گرفته‌اند، نشان می‌دهد آمریکا به دنبال برتری جویی در نظام بین‌الملل است.

این کارشناس سیاست خارجی بیان کرد: محور اول سند راهبردی امنیت ملی آمریکا حفظ سیادت و رهبری آن است که برای رسیدن به آن با چالش‌هایی مانند چین و روسیه به عنوان رقیب و ایران و کره شمالی به عنوان چالش‌گر مواجه است.

متفکر افزود: با توجه به رشد بالای اقتصادی چین، این کشور نقش مهمی را در سیاست خارجی آمریکا بازی می‌کند و مهمترین موازنه گر آمریکا در عرصه قدرت است و روسیه نیز به عنوان یک کشور تجدیدنظر طلب مسیر آمریکا را ناهموار کرده و در مسائل منطقه کاملا با آن در یک سطح ایستاده است.

وی خاطرنشان کرد: در کنار این تهدیدات، ایران چالش وجودی آمریکا است زیرا به طور بنیادی و اساسی آمریکا را   در محور ژئوپلتیکی و  ژئواستراتژیکی به چالش می‌کشد و دارای تضادهای اساسی  با آن است.

متفکر با بیان اینکه  تعارض  ایران با آمریکا از اندیشه اسلام برمی خیزد، تصریح کرد: ایران حرفی جدید برای گفتن دارد که از سوی آمریکا قابل باور نیست و تا کنون متحمل شکست‌هایی از سوی آن شده است بنابراین ایالات متحده در این سند ایران را به عنوان یک عامل بی ثبات کننده تعریف می‌کند تا مشکلات و شکست‌های خود را توجیه کند.

این کارشناس سیاست خارجی تاکید کرد: تمام این راهبرد و سندهای پیش از این نشان می‌دهد آمریکا به دنبال سیادت در سطح ژئوپلتیکی و ژئواستراتژیکی جهان است تا با دسترسی به  فضاها، دریاها و اطلاعات آزاد همچنان در قالب  هژمون ایفای نقش کند.

انتهای پیام/

رویکرد آمریکا در سند جدید راهبرد امنیت ملی

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار