گزارش رأی الیوم:

تسلیحات صدها میلیارد دلاری عربستان سعودی‌ در برابر حملات موشکی یمن کارآیی ندارند

نشریه رأی الیوم نوشت شلیک موشک بالستیک به کاخ الیمامه نشان می‌دهد تسلیحات سعودی‌ها با وجود هزینه‌های صدها میلیارد دلاری کارآیی ندارد.

تسلیحات صدها میلیارد دلاری عربستان سعودی‌ در مقابل حملات موشکی یمن کارآیی ندارندبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان پایگاه اینترنتی روزنامه رأی الیوم نوشت: شلیک موشک یمنی به سمت کاخ الیمامه در ریاض، مناقشاتی را درباره اینکه آیا این موشک به هدف اصابت کرده یا توسط سیستم دفاع موشکی سعودی که سالانه دهها میلیارد دلار هزینه دارد هدف قرار گرفته، به وجود آورده است.

عربستان سعودی یکی از ده کشوری است که بیشترین بودجه را به فن آوری های تسلیحاتی و خصوصاً خرید مهمات آمریکایی و انگلیسی و فرانسوی اختصاص می دهند. این درحالی است که رؤسای جمهوری قبلی فرانسه، نظیر نیکولا سارکوزی و فرانسوا اولاند و رئیس جمهوری فعلی، امانوئل مکرون تلاش بسیاری کرده اند تا عربستان سعودی را متقاعد سازند در ازای سکوتشان در برابر اقدامات غیرقانونی ریاض، از این کشور سلاح خریداری کند.

اما فن آوری تسلیحاتی که سعودی خریداری می کند نیازهای دفاعی و تهاجمی اش را به نحو مناسب تامین نمی کند. برخی کارشناسان تسلیحاتی در فرانسه می گویند عربستان سعودی شیفته تسلیحات جدید آمریکائی و انگلیسی است و می خواهد همواره به عنوان کشوری شناخته شود که تسلیحات جدید در اختیار دارد. سعودی هواپیماهای اف 15 و تایفون و موشک های پاتریوت و تانک های آبرامز و ناوشکن های لاویت را خریداری کرده و اکنون به دنبال خرید هواپیماهای اف 35 است.

کارشناسان فرانسوی می گویند عربستان سعودی تنها کشور جهان است که علیرغم بیشترین هزینه تسلیحاتی، از توسعه صنایع نظامی و حتی لوازم یدکی مورد نیاز هواپیماها و تانکها و گلوله ها ناتوان است. اما کشورهای دیگری در منطقه نظیر ترکیه و ایران، صنایع نظامی گسترده ای دارند.

در پرتو همین موضوع و در یک هزارمین روز حمله به یمن می توان گفت که سعودی و دیگر متحدانش در عملیات طوفان قاطعیت نتوانسته اند جنبش انصارالله را که به جز موشک، تسلیحات ساده ای در اختیار دارند عقب برانند. نیروی هوائی سعودی با کشتار افراد بی گناه و بمباران مدارس و بیمارستانها و تاسیسات غیرنظامی نشان داده است که تا چه حد ضعف دارد. این در حالی است که انصارالله در حال منتقل کردن جنگ به ریاض و حتی کاخ الیمامه هستند. اگرچه سعودی مدعی است این موشک را هدف قرار داده است.

این گزارش می‌افزاید عربستان سعودی همچنین در تامین امنیت ملی خود شکست خورده است. کشورهای با نفوذ منطقه، ترکیه و ایران هستند که بدون اتکا به طرف سومی برای دفاع از خود، قدرتهای نظامی منطقه محسوب می شوند و این در حالی است که ترکیه در ناتو نیز عضویت دارد. عربستان سعودی مدعی است برای دفاع از خود با کشورهای دیگر و در رأس آنها آمریکا قرارداد امضا می‌کند

 

انتهای پیام/

گزارش الیوم درباره ضعف نظامی عربستان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار