دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش مطرح کرد؛

از تغییر متعدد وزرای آموزش و پرورش رنج می‌بریم/ برنامه‌ریزی برای بازنگری در ماموریت‌ها و کارکردها

نوید ادهم گفت: تغییر وزرای آموزش و پرورش یکی از مسائلی است که از آن رنج می‌بریم.

از تغییر متعدد وزرای آموزش و پرورش رنج می‌بریم/ برنامه‌ریزی برای بازنگری در ماموریت‌ها و کارکردهابه گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست خبری مهدی نوید ادهم دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با موضوع سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش و دستاوردهای آن صبح امروز برگزار شد.

در این مراسم نوید ادهم با اشاره به اینکه آموزش و پرورش امروز مدارس با کاستی‌هایی دست و پنجه نرم می‌کند، بیان کرد: استعدادها و شایستگی‌ها در این شرایط شکوفا نمی‌شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه سند تحول بنیادین برای چاره اندیشی و حل مشکلات آموزش و پرورش تصویب شده است اظهار داشت: اجرای سند تحول بنیادین به مفهوم دقیق کلمه نیازمند عزم ملی دارد تا ساختمانی جدید برای آموزش و پرورش ایجاد کنیم.

دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: آنچه برای جامعه‌پذیر کردن سند امروز می‌تواند کمک کند بهره‌گیری از ظرفیت رسانه‌ها در این مسیر است، چرا که این سند یک پروژه ملی است و باید رسانه‌ها هم نقش خود را در این سند مشخص کنند تا با نگاهی هم افزا کار را جلو ببریم.

نوید ادهم تصریح کرد: به دنبال بازنگری جدید در ماموریت‌ها و کارکردهای آموزش و پرورش هستیم که این مساله کار سنگینی است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه تغییر وزرای آموزش و پرورش یکی از مسائلی است که از آن رنج می بریم اظهار کرد: این مساله پیش از انقلاب هم از معضلاتی بود که آموزش و پرورش با آن مواجه بود و متوسط فعالیت مدیران به چند ماه می‌رسید که متاسفانه بعد از انقلاب هم با این موضوع مواجه شدیم.

دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: کار آموزش و پرورش دراز مدت است اما با تغییر مدیران ارشد این مساله خدشه‌دار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ۴مورد در اجرای سند تحول بنیادین موردتوجه است، افزود: این موارد شامل زمینه سازی برای به روز آوری و بالندگی، انسجام در سیاست گذاری، نهادینه کردن برنامه محوری و ایجاد همگرایی بین سیاستگذاران است.

نوید ادهم بیان کرد: تولید و تصویب، زمینه سازی و فراهم آوری زیر ساخت ها در اجرای سند مورد توجه است همچنین در اجرا توجه به ۱۳۱راهکار سند و اصلی ترین زیرساخت مسئله نیروی انسانی است که کار بسیار دشواری است همچنین تغییر ساختار مدرسه از دیگر موارد مورد توجه است که البته اجرای این برنامه ها نیازمند هزینه است.

دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: تدوین، تصویب و تبلیغ سند تحول بنیادین تاکنون انجام شده است و در حال حاضر در مرحله تبیین سند هستیم تا همگان فهمی مشترک از سند داشته باشند.

نوید ادهم تصریح کرد: از زمان تصویب سند و در سال ۹۰ تا کنون ۱۱۸جلسه و ۳۴مصوبه داشتیم که برخی از مصوبات در یک جلسه و برخی در چندین جلسه بوده است.

طراحی مدل نظارت بر اجرای سند تحول

نوید ادهم بیان کرد: کارگاه های مختلف آموزشی برای مدیران و کارکنان داشتیم، البته برای اجرای این سند نیازمند تغییر فکر مجریان هستیم و یکی از سختی‌های کار ما این است که مقاومت در برابر تغییر داریم و از مثال های آن اجرای ارزشیابی توصیفی است.

وی افزود: در برنامه ششم تاکید بر اجرای سند انجام شده و ساختارها بازنگری شده است همچنین کمیته پایش برای آن داشتیم که تاکنون ۱۰۱جلسه برگزار و کار و اجرای سند را رصد می کنیم.

نوید ادهم تصریح کرد: مدل نظارت بر اجرای سند تحول طراحی شد و بر قسمت های اجرایی آن نظارت های لازم اجرا خواهد شد.

وی به چالش های شورای عالی اشاره کرد و گفت: منابع مالی، وضعیت منابع انسانی، تقسیم کار ملی و کنکور از مهم ترین مسائلی است که با آن مواجه هستیم.

دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش کنکور را یک مانع دانست و بیان کرد: بخشی از این مسئله به آموزش و پرورش و بخشی دیگر مربوط به وزرات علوم است.  حتی اگر از معایب‌ کنکور هم چشم‌‌پوشی شود این آزمون تنها به بُعد‌ علمی دانش‌آموزان توجه می‌کند اما در آموزش و پرورش تربیت‌ اقتصادی، تربیت زیبایی‌شناسی و هنری‌ و تربیت‌ خدامحوری‌ مطرح است. معتقد‌یم که کنکور‌ مانعی برای پژوهش‌ و دانش‌افزایی‌ دانش‌آموزان است برای مثال‌ کتابی با عنوان تفکر و سواد رسانه‌ای منتشر شده است اما به دلیل آنکه در کنکور سؤالی از این درس مطرح نمی‌شود مورد توجه دانش‌آموزان و خانواده‌ها نیست.

نوید ادهم بیان کرد: در سند تحول، مسئله پژوهش به خوبی دیده شده و در یکی از زیر نظام ها پژوهش مورد توجه است و ۲نگاه باید به پژوهش  وجود داشته باشد اول اینکه نسل پژوهشگر و پرسشگر تربیت شود و این زمینه از پایه اول دبستان ایجاد می شود.

دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: ماموریت بعدی بهره گیری از یافته های پژوهشی در فعالیت ها است که از این جهت وضع موجود یا مشکلاتی رو به رو است و امیدواریم رفع شود.

وی در مورد برنامه های قرآنی تصریح کرد: آموزش قرآن در دوره ابتدایی، مفاهیم قرآنی در متوسطه اول و معارف و تدبر قرآنی در متوسطه دوم مورد توجه است تا زمینه تربیت قرآنی تقویت شود بنابراین نگاه آموزش و پرورش به مسائل قرآنی تربیت دینی است.

دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش در مورد متناسب سازی کتاب های درسی و چگالی آن عنوان کرد: به کتاب هایی نقد شده و به سازمان پژوهش منعکس شده است تا تناسب و هماهنگ سازی حتی با نیاز امروز و فردای جامعه شکل گیرد.

 نوید ادهم با اشاره به اینکه رتبه بندی در آموزش و پرورش و کمیسیون آموزش مورد توجه است، اظهار کرد: امیدواریم منابع مالی مورد نیاز برای رتبه بندی عملیاتی شود می تواند محرکی برای اجرا باشد.

احتمال اجرایی شدن سنجش صلاحیت حرفه‌ای معلمان در سال 97

احمد عابدینی معاون دبیر کل شورای عالی گفت: سنجش صلاحیت حرفه ای و رتبه بندی در زیر نظام‌های فرعی مورد توجه قرار گرفته است و هدف اصلی رتبه بندی توانمندسازی معلمان برای اجرای ماموریت های آنها است و در بررسی های اولیه به این نتیجه رسیدیم که برای نظام سنجش نیازمند ملاک ها و شاخص‌هایی است و به سه ملاک اصلی دست یافتیم و بخشی مستقیما به شاخص معلمی بر می‌گردد و همه موضوعات به این سمت سوق می یابد که معلم ها در یک فرایند پنج ساله رتبه بندی شوند. خوشبختانه بحث‌ رتبه‌بندی هم در دستور کار وزیر آموزش و پرورش و هم در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس‌ قرار دارد‌ در حال حاضر‌ نیز 80 درصد‌ این امر انجام شده و امیدواریم‌ این بحث‌ از ابتدای سال 97 اجرایی‌ شود اگر منابع مالی مورد نیاز تأمین شود نظام رتبه‌بندی جدید می‌تواند محرّکی‌ برای معلمین‌ باشد‌.

 وی ادامه داد: معلمان در یکی از رتبه های پنج‌گانه قرار می گیرند همچنین نظامی برای ارزیابی صلاحیت های معلمان هم در نظر گرفته شده است همچنین اگر این رتبه بندی انجام شود مزایایی از جمله تغییر در دریافتی معلمان هم مورد توجه است.

نوید با اشاره به تقویم‌ آموزشی کشور گفت: پیشنهاد‌ ما این بود که با توجه به تعطیلات‌ مدارس‌، سال آموزشی‌ به جای اول مهر از اواسط‌ شهریور‌ آغاز شود که با مخالفت‌ مجلس روبرو شده است بسیاری از نمایندگان معتقد‌ بودند روز اول مهر قداست‌ ویژه‌ای دارد که به نظر ما این‌گونه‌ نیست‌.

وی با بیان این مطلب‌ که تناسب محتوای کتب درسی با شرایط‌ سنی دانش‌آموزان از اهمیت زیادی برخوردار است، گفت: تناسب محتوا با شرایط سنی دانش‌آموزان که ما با عنوان چگالی منابع از آن یاد می‌کنیم‌ از آن جهت حائز‌ اهمیت است که دانش‌آموزان با حجم زیادی از مطالب‌ مواجه‌ نشوند.

 وی در انتها‌ با ابراز امیدواری از این که نقاط‌ ضعف کتب آموزشی در سال آینده برطرف‌ شود، گفت: خوشبختانه در سال جاری نیز بسیاری از کتاب‌های درسی از لحاظ محتوا و زیبایی‌ با استقبال‌ دانش‌آموزان مواجه شده است‌.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Seychelles
ناشناس
۱۸:۲۰ ۰۴ دی ۱۳۹۶
این همه تحصیلکرده بیکار با مدارج تحصیلی عالی بیکار موندن، اونوقت دولت از دیپلم معلم و افسر و … بر میداره !!! باید دولت این همه جوانان بیکار را با یک دوره آموزش تخصصی یک ساله جذب معلمی و افسری و … کنه و باعث اشتغال این همه جوان بیکار بشه، چرا نمیکنه ؟؟؟ خواهشاً مجلس ورود کرده و این طرح را در دستور کار قرار بده
-
ناشناس
۱۳:۱۸ ۰۳ دی ۱۳۹۶
چرا احکام را از دروس مدارس حذف کردید؟
آخرین اخبار