زرگر در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

نظر ترامپ نسبت به سازمان ملل از ابتدا منفی بود

کارشناس مسائل منطقه گفت: ترامپ نسبت به سازمان ملل شمشیرش را از رو بسته است، حتی پیش از این هم نظرش در خصوص این سازمان منفی بود.

نظر ترامپ نسبت به سازمان ملل از ابتدا منفی بودعلی اصغر زرگر کارشناس مسائل منطقه در گفت‌وگو با خبرنگار تحولات منطقه گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره اظهارات اخیر نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد مبنی بر اینکه ایالات متحده بودجه سازمان ملل را با توجه به پذیرش قطعنامه پیشنهادی مصر در خصوص وضعیت قدس قطع خواهد کرد، گفت: ترامپ در جریان مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری و حتی بعد از آن نسبت به سازمان ملل نظر مطلوبی نداشت.

وی افزود: آمریکا معتقد است پول زیادی در اختیار سازمان ملل قرار می‌دهد، در حالی که این سازمان علیه سیاست‌هایش اقداماتی انجام می‌دهد.

زرگر اضافه کرد: جهت‌گیری ترامپ نسبت به سازمان ملل متحد مشخص است، در حالی که سایر روسای جمهور پیشین آمریکا از جمله اوباما سازمان ملل را به عنوان ابزاری قدرتمند در دست خود نگه می‌داشتند تا بتوانند تحت پوشش این سازمان اقداماتی انجام دهند.

کارشناس مسائل منطقه ادامه داد: آمریکا با اتکا به قدرت سازمان ملل توانست اقداماتی در افغانستان، عراق و ... انجام دهد، در واقع این سازمان پوششی برای پیشبرد سیاست‌های آمریکا از نگاه مقامات و سیاستمداران این کشور است.

وی با بیان اینکه ترامپ نسبت به سازمان ملل شمشیرش را از رو بسته است، گفت: پیش از این نظر رئیس جمهور آمریکا در خصوص این سازمان منفی بود، اکنون نیز حذف بودجه سازمان ملل بحث تازه‌ای نیست و آمریکایی‌ها در گذشته جز بدهکارترین عضو این سازمان بودند.

زرگر با اشاره به اینکه زمانی 50 درصد بودجه سازمان ملل توسط آمریکا پرداخت می‌شد، خاطرنشان کرد: آمریکا اخیرا اعلام کرده بودجه سازمان ملل و کشورهایی که از او حمایت نکرده‌اند قطع می‌شود، در واقع با توجه به جوگیری و سیاست‌های غیرقابل پیش بینی ترامپ این موضوع بحث تازه‌ای به نظر نمی‌رسد.

کارشناس مسائل منطقه متذکر شد: معتقدم رئیس جمهور و هیئت حاکمه آمریکا این سیاست را تغییر خواهند داد و در عمل برای حذف بودجه سازمان ملل پافشاری نخواهند کرد.

زرگر یادآور شد: آمریکایی‌ها عملا از یونسکو خارج شد و به نظر می‌رسد با توجه به وضعیت داخلی و اقتصادی این کشور برای مدتی هزینه‌های سازمان ملل قطع شود تا وضعیت بودجه آمریکا سامان یابد.

وی تصریح کرد: رئیس جمهور آمریکا اعلام کرده میلیاردها دلار در خاورمیانه هزینه کرده اما به اهدافش نرسیده است، بنابراین باید از این هزینه‌ها جلوگیری کرد تا بتوان به مسائل داخلی کشور پرداخت.

کارشناس مسائل منطقه با بیان اینکه اگر در خاورمیانه اغتشاش به وجود بیاید وضعیت اقتصاد در کشورهای خاورمیانه تحت تأثیر قرار می‌گیرد، گفت: زمانی که آمریکا در منطقه ایجاد بحران می‌کند، در واقع اقدام به پول‌سازی کرده و سلاح‌های خود را به فروش می‌رساند.

زرگر با اشاره به اینکه ممکن است در طولانی مدت  آمریکا دچار انزوا و بی‌اعتباری شود، اضافه کرد: هنوز آمریکا اهرم‌های قدرتمند نظامی، سیاسی، اقتصادی مختلفی در دست دارد، اما خواه ناخواه در دوره زمانی 4 الی 5 ساله ضعف‌هایش آشکار می‌شود و به انزوا کشیده خواهد شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار