مدیرعامل شرکت گاز استان اصفهان:

4 شهر در اصفهان فاقد گاز هستند

مدیرعامل شرکت گاز استان اصفهان گفت : 4 شهر در شرق استان اصفهان از جمله خوروبیابانک، جندق و فرخی فاقد گاز است .

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،سید مرتضی علوی  امروز در جمع خبرنگاران رسانه‌های گروهی با اشاره به وضعیت پوشش شبکه گازرسانی در استان اصفهان اظهار داشت: تمامی بخش‌های استان اصفهان چه خانگی و چه صنعتی از گاز بهره‌مند هستند.

وی با بیان اینکه در بخش خانگی، شهری و روستایی بیش از 99 درصد مردم از گاز استفاده می‌کنند، افزود: فقط 4 شهر در شرق استان از جمله خوروبیابانک، جندق و فرخی فاقد گاز است، که امیدواریم امسال در قالب CNG بخش عمده‌ای از گاز این شهرستان‌ها را تأمین کنیم و بخشی را هم ابتدای سال 97 به بهره‌برداری خواهیم رساند.

مدیرعامل شرکت گاز استان اصفهان با بیان اینکه روستاهای دارای 20 خانوار استان از گاز استفاده می‌کنند، تصریح کرد: تعداد یک‌هزار و 338 روستا از گاز استفاده می‌کنند، تعداد اندکی از روستاها باقی مانده که یا فاصله آن‌ها از خطوط انتقال زیاد یا تعداد خانوار آن‌ها کم است.

وی گفت: استان اصفهان در حال حاضر استان سبزی است یعنی بیش از 96 درصد مردم از گاز استفاده می‌کنند، در صنعت نیز همین وضعیت را داریم و بیش از 8 هزار صنعت در استان از گاز طبیعی استفاده می‌کنند.

علوی با بیان اینکه تقریباً 2400 صنعت باقی مانده که فاقد گاز هستند و برخی از صنایع مراجعه کرده و مشترک گاز شدند که به صورت تدریجی خطوط آن‌ها در دست اجرا است، بیان کرد: با مصوبه‌ای که شورای اقتصاد در اختیار شرکت گاز گذاشته یکی از برنامه‌های ما این است که طی 2 سال آینده تمامی صنایع را گازدار کنیم.

وی خاطرنشان کرد: سیاست وزارت نفت و شرکت ملی گاز این است که گاز طبیعی را جایگزین سوخت مایع کند، اگر صنایع به صورت تدریجی مراجعه نکنند سوخت مایع آن‌ها محدود شده و ادامه کار دچار مشکل خواهد شد.

مدیرعامل شرکت گاز استان اصفهان با بیان اینکه طرحی که در قالب مصوبه شورای اقتصاد قرار است اجرا شود کمک بسیار بزرگی به صنایع خواهد کرد، اظهار داشت: یعنی در گذشته اگر درصدی از خطوط انشعابات مربوطه را صنایع پرداخت می‌کردند اکنون این درصد بسیار کم‌تر شده است.

وی با اشاره به آلودگی هوای اصفهان افزود: گاز طبیعی می‌تواند در کاهش آلودگی تأثیرگذار باشد که در این راستا باید صنایع مراجعه کرده و نسبت به تبدیل سوخت خود از سوخت مایع به سوخت گاز طبیعی اقدام کنند.

علوی در پاسخ به این سئوال که شبکه‌های گازرسانی استان در چه وضعیتی قرار دارد؟ گفت: شبکه‌های گازرسانی ما 50 درصد فولادی و 50 درصد پلی‌اتیلن است، پلی اتیلن آخرین تکنولوژی است که همه دنیا برای توزیع گاز طبیعی به صورت زیرزمینی از آن استفاده می‌کنند.

وی با بیان اینکه لوله‌های پلی‌اتیلن در داخل کشور تولید شده و تکنولوژی آن را در اختیار داریم، بیان کرد: در شبکه‌های گازرسانی جدید از لوله پلی‌اتیلن و شبکه‌های قدیمی فولادی استفاده شده است، لوله‌های پلی‌اتیلن مقاوم در برابر خُردگی‌ها هستند البته تا حدودی استحکام آن دربرابر ضربات مکانیکی و کلنگ ضعیف‌تر است اما به هر حال شبکه‌های ما در یک جای تعریف شده وجود دارند.

مدیرعامل شرکت گاز استان اصفهان با بیان اینکه عمق شبکه‌های گاز عموماً یک متر و 10 سانتی‌متر و کمتر است و با نوار زرد اخطار بر روی لوله‌ها کاملاً مسیر آ‌ن‌ها مشخص شده است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر با سازمان‌های حفاری که به هر دلیلی قصد حفاری در استان دارند هماهنگ هستیم تا نه شرکت گاز و نه سازمان حفاری به تأسیسات یکدیگر آسیب نزنیم.

وی با بیان اینکه شبکه گاز تحت عنوان شبکه فرسوده و نا ایمن و نگران کننده در راستای نشت گاز در استان اصفهان نداریم، تصریح کرد: شبکه‌های گاز قدیمی هم فولادی و تحت کنترل است و با سیستمی تحت عنوان سیستم حفاظت کاتودی کنترل می‌شوند، اگر حوادثی در سطح استان به ندرت مشاهده می‌شود ناشی از حفاری‌های ناهماهنگ بوده در غیر این صورت خردگی و سوراخ شدن لوله‌ها تحت کنترل است.

علوی بیان کرد: یکی از روش‌ها و اتفاقات خوبی که در استان صورت گرفته است نشت‌یابی شبکه‌ها است، علاوه بر اینکه شبکه‌ها را به لحاظ فنی تحت کنترل داریم دائماً به صورت هوشمند آن‌ها را نشت‌یابی می‌کنیم.

وی با بیان اینکه بیش از 26 هزار کیلومتر شبکه گاز در استان اصفهان داریم، افزود: بیش از 10 هزار کیلومتر خطوط انشعاب داریم که اَلمک گاز درب منازل شهروندان شامل این موارد بوده و در طول سال نشت‌یابی می‌شوند.

مدیرعامل شرکت گاز استان اصفهان ادامه داد: به لحاظ فنی تمهیدات لازم را اندیشیدیم و اجازه نمی‌دهیم که قطعی گاز داشته باشیم، قطع گاز مشکلات بسیار زیادی دارد اما ممکن است گاهی اتفاقاتی رخ دهد که سبب قطع گاز شود.

وی در پاسخ به این سئوال که مصرف گاز صنایع بیشتر است یا مصارف خانگی؟ گفت: سالانه 21 میلیارد مترمکعب گاز در استان اصفهان مصرف که حدود 70 درصد این گاز در بخش صنایع و نیروگاه‌های استان مصرف می‌شود.

علوی با بیان اینکه حدود 8 میلیارد مترمکعب گاز در نیروگاه‌های استان مصرف می‌شود، اظهار داشت: ‌اگر این مقدار مصرف گاز در نیروگاه‌ها مصرف نمی‌شد، آلودگی مشکلاتی را برای استان ایجاد می‌کرد.

وی با بیان اینکه حدود 30 درصد گاز خانگی مصرف می‌شود، بیان کرد: به صورت سالانه عمده گاز در صنایع و نیروگاه‌های استان اصفهان مصرف می‌شود.

مدیرعامل شرکت گاز استان اصفهان خاطر نشان کرد: بدترین مدل استفاده از گاز، سوزاندن است که به عنوان گرمایش از آن استفاده می‌شود و اجتناب ناپذیر است و برای گرمایش منازل باید از گاز طبیعی استفاده کرد.

وی با بیان اینکه امروز انرژی قالب استان اصفهان گاز طبیعی است، بیان کرد: مصرف بهینه یعنی استفاده خوب، اگر دمای اتاق به دمای رفاه یعنی 18 تا 21 درجه  سانتی‌گراد رسیده باشد می‌توان مصرف گاز را بهینه دانست در غیر این صورت بیش از این دما و احساس گرما که سبب بازگذاشتن درب و پنجره‌ها شود انرژی گاز را هدر داده‌ایم.

 

انتهای پیام/م

 

سالانه ۲۱ میلیارد مترمکعب گاز در استان اصفهان مصرف می‌شود

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار