سخنگوی مدیریت حوزه‌های علمیه؛

امروزه جریانی درفضای مجازی برای تضعیف روحانیت راه افتاده است

حجت الاسلام رفعتی گفت:این جریان باشعارعملکردمسئولان درحال پیشروی است وبرخی ازافرادازاستقلال حوزه برداشت نادرست دارند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوانازقم؛حجت الاسلام والمسلمین عباس رفعتی،سخنگوی مدیریت حوزه‌های علمیه، پیش از ظهر امروز  در سالن جلسات ساختمان دارالولایه، با اشاره به فعالیت‌های مطلوب حوزه در هفته پژوهش، اظهار کرد: در راستای اشتراک نظر مدیر حوزه‌های علمیه با مراجع تقلید به دیدار با مراجع تقلید رفتیم که در این دیدارها به مباحث فقه معاصر و مسائل نو پدید در درس‌های خارج تاکید شد.

وی با بیان اینکه این اشتراک نظر در میان مراجع توسط برخی از رسانه‌ها به حاشیه سازی منجر شد، عنوان کرد: در این دیدارها برخی از دغدغه‌های مراجع تقلید مطرح شد که بجا و به حق بوده است که متاسفانه برخی از رسانه‌ها این دغدغه‌ها را تیتر قرار داده و مشغول شایعه سازی شدند.

سخنگوی مدیر حوزه‌های علمیه با اشاره به اینکه در در نشست خبری گذشته برخی گفتند که روحانیت جایگاه خود را در جامعه از دست داده است، مطرح کرد: در انتخابات ریاست جمهوری گذشته از 6 نفری که کاندید شده بودند دو نفر از آن‌ها از روحانیت بودند و در پایان نیز بیش از 95 درصد آرا به این دو شخص تعلق داشت.

وی از حضور روحانیت در مناطق زلزله زده استان کرمانشاه یاد کرد و گفت: یک ستاد برای کمک به زلزله زدگان در حوزه علمیه قم و یک ستاد در استان کرمانشاه تشکیل شد و در این ستادها مصوباتی مانند تقویت روحی زلزله زدگان، تشییع پیکر فوت کردگان و فعالیت‌های مختلف که توسط 300 نفر از طلاب انجام شد.

حجت الاسلام والمسلمین رفعتی با بیان اینکه رایزنی‌های مختلفی برای افزایش درآمد طلاب انجام شده است، خاطرنشان کرد: این رایزنی‌ها با مراجع مختلف انجام شد و در نهایت مقام معظم رهبری این گشایش را در درآمد طلاب انجام دادند.

وی با اشاره به برگزاری المپیاد علمی، تصریح کرد: این المپیاد پنجمین دوره خود را پشت سر گذاشت که با شرکت در پنج رشته مختلف برگزار شد و در پایان 16 نفر به عنوان برترین‌های علمی حوزه‌های علمیه انتخاب شدند.

سخنگوی مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه امروزه در فضای مجازی یک جریان برای تضعیف روحانیت راه افتاده است، یادآور شد: این جریان با ادبیات دلسوزانه و شعار عملکرد مسئولان درحال پیشروی است و متاسفانه برخی افراد از واژه استقلال حوزه برداشت نادرست دارند.

وی با اشاره به اینکه این جریان به دلیل مستقل بودن حوزه‌های علمیه شکل گرفته است، بیان داشت: حوزه علمیه به دلیل مستقل بودن همیشه منتقد دولت بوده است و برخی می‌گویند این نهاد که منتقد دولت است چرا باید از بودجه استفاده کند و اگر این افراد به خدمات حوزه به جامعه و فعالیت‌های فرهنگی حوزه نگاهی داشته باشند دیگر این نظریه را ندارند.

حجت الاسلام والمسلمین رفعتی با بیان اینکه وظیفه دولت اسلامی کمک به نهاد روحانیت و حوزه است، اظهار کرد: در کشورهای غیر اسلامی مانند ترکیه و مصر نیز دولت‌ها به نهادهای دینی و حوزه‌های کشور خود کمک‌های فراوانی می‌کنند و در بودجه سهم قابل توجهی دارند ولی در جمهوری اسلامی برخی مخالف استفاده حوزه علمیه از بودجه دولت هستند.

وی با تاکید بر اینکه با نصف بودجه یک دانشگاه تمام حوزه‌های علمیه کشور اداره می‌شوند، عنوان کرد: در راستای دستیابی به رهنمودهای مقام معظم رهبری در حوزه‌های علمیه یک مرکز مطالعات راهبردی راه اندازی شده است و در رابطه با علوم اسلامی، نهاد روحانیت و مباحث علمی فعالیت می‌کند.

سخنگوی مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه آیت الله اعرافی به شکل گیری شوراهای مختلف تاکید دارد، مطرح کرد: در نظر داریم در حوزه‌های علمیه کلاس آموزش عمومی و تخصصی رسانه و فضای مجازی را برگزار کنیم که نهادهای مختلف توافق نامه‌های خود را برای برگزاری این کلاس‌ها ارسال کرده‌اند.

وی از کرسی‌های آزاد اندیشی و نظریه پردازی یاد کرد و گفت: در این کرسی‌ها چندین نشست برنامه ریزی شده است که با هماهنگی معاونت پژوهشی حوزه در مراکز پژوهشی استان قم انجام شده است که برخی از آن‌ها برگزار شده و برخی دیگر درحال برگزاری است.

حجت الاسلام والمسلمین رفعتی خاطرنشان کرد: بودجه در نظر گرفته شده برای حوزه‌های علمیه ممکن است در مجلس شورای اسلامی تصویب نشوند و به دلیل اینکه بودجه کمک است در برخی از سال‌ها اصلا تخصیص داده نمی‌شود، همین بودجه نیز در ساخت مدارس، ساخت شهرک‌ها و فعالیت‌های فرهنگی هزینه می‌شود.

وی با اشاره به لزوم استقلال حوزه، تصریح کرد: حوزه‌های علمیه باید متکی به مراجع تقلید بوده و استقلال داشته باشد و در مواردی که در جامعه نقصی را در می‌یابد باید به آن معترض بوده و انتقاد خود را انجام بدهند و در هیچ زمانی کمک ناچیز دولت به حوزه مانع استقلال حوزه‌های علمیه نمی‌شود.

سخنگوی مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه سامانه صفیر برای طلاب برنامه‌ریزی شده است، یادآور شد: طلاب در این سامانه می‌توانند مطالب خود را با مدیر حوزه‌های علمیه در میان گذاشته و مطرح کنند و تمامی مباحث طلاب به صورت دسته بندی شده در اختیار آیت الله اعرافی قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه مخارج حوزه از طریق وجوهات، وقف و خیرین تامین می‌شود، اضافه کرد: در جامعه اسلامی خمس به معادن نیز تعلق می‌گیرد ولی امروزه معادن مطابق قانون اساسی خصوصی سازی نشده است و بسیاری از نهادهایی که خمس به آن‌ها تعلق می‌گیرد در اختیار اشخاص حقوقی است و خمس خود را پرداخت نمی‌کنند.

انتهای پیام/ح

بانصف بودجه یک دانشگاه تمام حوزه‌های علمیه کشوراداره می‌شوند/وظیفه دولت اسلامی کمک به نهادروحانیت و حوزه است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.