فلسفه طراحی سردر ورودی دانشگاه‌های معروف چیست؟

سر در ورودی دانشگاه‌های معروف که هر روزه دانشجویان زیادی بی تفاوت از کنار آن میگذرند، فلسفه‌ای جالب در طراحی خود پنهان کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ساختن سردر ورودی دانشگاه‌ها و نمادهای خاص به ویژه مرتبط با رشته تحصیلی دانشجویان، علاوه بر این که می‌تواند باعث افزايش اعتبار دانشگاه شود موجب بالا رفتن روحيه و انرژی دانشجويان نیز می‌شود ،  معماری دانشگاه‌های یک کشور می‌تواند سمبلی از علم، ادب، دانش، فرهنگ، اعتقادات و باورهای مردم  آن کشور باشد در همين راستا به بررسی سردر برخی از دانشگاه‌ها می‌پردازيم.

دانشگاه تهران

حتی اگر سردر دانشگاه  آزاد را از نزدیک ندیده باشید حتما تصویر آن را روی اسکناس های 50 تومانی و 5000 تومانی دیده‌اید،البته بر روی اسکناس 5000 تومانی شکل به اشتباه طراحی شده است اما به هر حال معمار برجسته ایرانی و طراح این سردر، کوروش فرزامی  یکی از دانشجویان دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران بود که در سال در  45-46 آن را ساخت. سردر این دانشگاه مانند دو پرنده‌ای است که بال‌هایشان را باز کرده‌اند "علم" و "دانش" به دو بال این پرنده ها تشبیه شده‌اند.

نماد ورودی دانشگاه ها ///((((((فعلا کار نشود))))))نماد ورودی دانشگاه ها ///((((((فعلا کار نشود))))))

نماد ورودی دانشگاه ها 

دانشگاه آزاد اسلامی

2 سال پس از انقلاب فرهنگی در ایران در اردیبهشت ۱۳۶۱ به پیشنهاد هاشمی رفسنجانی و با حمایت امام خمینی دانشگاه آزاد اسلامی تأسیس شد.  از سردر دانشگاه‌های آزاد اسلامی 7 برداشت که شامل محراب، کلمه (لا)، نوک قلم، بال پرنده، رحل قرآن، تلفیق سر درورودی دانشگاه تهران و حوزه علمیه و کلمه دانشگاه آزاد اسلامی، که در شکل زیر آمده است.

نماد ورودی دانشگاه ها ///((((((فعلا کار نشود))))))

 

نماد ورودی دانشگاه ها

 دانشگاه علم و صنعت

طراحی و ساخت سازه‌هایی که به عنوان سمبل مورد استفاده قرار می‌گیرند از حساسیت زیادی برخوردار هستند، سردر دانشگاه علم و صنعت ایران نیز به عنوان اولین سردر دانشگاهی پس از انقلاب  مانند سردر دانشگاه تهران دارای اهمیت ویژه‌ای است؛ سردر این دانشگاه دارای دو پوسته بتنی است که هر کدام 2 قوس دارد، یکی از آن ها قوس‌جناغی داخلی که الهام گرفته از معماری اسلامی ايران بوده و دیگری قوس‌های سهمی گونه بيرونی است که نمادی از علم و فناوری و يادآور معماری باستانی ايران است.

نماد ورودی دانشگاه ها

سردر دانشگاه الزهرا(س)

بر  سردر دانشگاه الزهرا،  آيه‌ای از قرآن درباره کسب علم نوشته شده است هدف از اين اقدام معنوی اين است که دانشجويان در زمان ورود به دانشگاه از زير آيه قرآن عبور کنند و روز پربرکتی داشته باشند.

نماد ورودی دانشگاه ها

 دانشگاه صنعتی امیرکبیر تهران

سردر دانشگاه امیرکبیر که در سال 92 به بهره برداری رسید شامل دو حلقه فلزی است که روی آن با قطعات پیش ساخته پوشیده شده است و در نهایت به شکل یک چرخ دنده که نماد صنعتی بودن است، درآمده است.

گفتنی است اکبرزاده قربانی طراح سردر دانشگاه صنعتی امیرکبیر بود.

نماد ورودی دانشگاه ها ///((((((فعلا کار نشود))))))

دانشگاه تربیت مدرس 

ایده ساخت سردر دانشگاه تربیت مدرس ، ورودی کاخ مداين تيسفون است که در طراحی این سردر از نماد کتاب به معنی علم اندوزی و از طاق های قوسی شکل که به معنی معماری ايرانی اسلامی است ، استفاده شده است.

نماد ورودی دانشگاه ها ///((((((فعلا کار نشود))))))نماد ورودی دانشگاه ها ///((((((فعلا کار نشود))))))

سردرهای دیگر دانشگاه های دنیا از آیه قرآن بر سردر دانشگاه هاروارد تا گیتار بر سردر دانشگاه موسیقی ژاپن

دانشکده موسیقی ژاپن

ساز پیانو و گیتار از ابزار صلی این دانشگاه است، می‌توان درک کرد دانشجوی رشته موسیقی در کشور  ژاپن  با وجود داشتن روحیه هنری و حساس خود وقتی با سردر زیبای این دانشگاه مواجه می شود چه انرژی خوبی می گیرد!  

نماد ورودی دانشگاه ها

دانشگاه هاروارد آمریکا

مسئولان دانشکده هاروارد آمریکا  آیه 135 سوره نساء را  سردر ورودی اصلی دانشکده حقوق این دانشگاه قرار داده‌ اندکه  این آیه به رعایت عدالت در همه احوال و نظارت خدا بر اعمال انسان اشاره دارد.

"يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُونُوا قَوَّامِينَ بِالْقِسْطِ شُهَدَاءَ لِلَّـهِ وَلَوْ عَلَىٰ أَنفُسِكُمْ أَوِ الْوَالِدَيْنِ وَالْأَقْرَبِينَ ۚ إِن يَكُنْ غَنِيًّا أَوْ فَقِيرًا فَاللَّـهُ أَوْلَىٰ بِهِمَا ۖ فَلَا تَتَّبِعُوا الْهَوَىٰ أَن تَعْدِلُوا ۚ وَإِن تَلْوُوا أَوْ تُعْرِضُوا فَإِنَّ اللَّـهَ كَانَ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرًا " .نماد ورودی دانشگاه ها ///((((((فعلا کار نشود))))))
نماد ورودی دانشگاه ها

انتهای پیام/

سردر ورودی دانشگاه ها

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محمدحسین
۱۴:۱۸ ۲۶ آبان ۱۴۰۲
خیلی آیه ی زیبا وپرازمفهومی است
Iran (Islamic Republic of)
محمدحسین
۱۴:۱۸ ۲۶ آبان ۱۴۰۲
خیلی آیه ی زیبا وپرازمفهومی است
آخرین اخبار