محمدرضازاده در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

افزایش تعرفه لبنیات عراق ربطی به گرانی محصولات ایرانی ندارد/رقبا برای افزایش سهم خود از بازار عراق،دندان تیز کرده‌اند

مدیر میز عراق در سازمان توسعه تجارت گفت: افزایش تعرفه واردات لبنیات به عراق باید منجر به کاهش قیمت محصولات لبنی در داخل می‌شد.

افزایش تعرفه لبنیات عراق ربطی به گرانی محصولات ایرانی ندارد/رقبا برای افزایش سهم خود از بازار عراق،دندان تیز کرده‌اندابراهیم محمدرضازاده مدیر میز عراق در سازمان توسعه  تجارت در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: بر اساس مصوبه جدید گمرک عراق تعرفه واردات بیشتر کالاها به این کشور 10 تا 15 درصد کاهش یافت و بیشترین میزان مربوط به ورود ماشین آلات و وسایل برقی بود که تعرفه آن 30 درصد نسبت به گذشته کمتر شد.

وی در ادامه افزود: با تصویب قانون جدید گمرکی عراق، گروه بندی کالاهای وارداتی از این پس کلی‌تر  شده و کالاهایی مانند محصولات حیوانی و مواد غذایی در یک گروه تعرفه‌ای قرار گرفته‌اند.

محمدرضازاده در تشریح دلایل این تغییرات تعرفه‌ای در گمرک عراق، اذعان کرد: مشکلات حاشیه‌ای موجود در گمرک عراق و فقدان کارشناسی درست برای هزینه‌های گمرکی، علت تغییرات و نوسانات زیاد در تعرفه‌های گمرکی این کشور است.

مدیر میز عراق در سازمان توسعه تجارت با اشاره به چانه زنی‌های دولت ایران برای کاهش تعرفه واردات لبنیات، گفت: با توجه به اینکه این افزایش تعرفه از سوی وزارت صنایع عراق برای محصولات لبنی همچون ماست و خامه بوده است، دولت عراق به دلیل حمایت از تولید ملی همچنان با کاهش تعرفه در این زمینه مخالفت می‌کند.

رایزن تجاری اسبق ایران در عراق تأکید کرد: بر اساس مصوبه وزارت صنعت، به هر میزان که گمرک برای ورود این محصولات لبنی تعرفه تعیین کند، واردکنندگان ملزم به پرداخت 25 درصد بیشتر از آن عدد تعرفه هستند.

محمدرضازاده در پاسخ به این پرسش که آیا گرانی‌های اخیر لبنیات در کشور به دلیل کاهش صادرات به عراق است، گفت: خیر. بر اساس قوانین تجاری دنیا زمانی که موانع برای صادرات بیشتر شود، به نفع تولید داخل است و قیمت‌های داخلی پایین‌تر می‌آید.

مدیر میز عراق در سازمان توسعه تجارت، اضافه کرد: برای کارخانه‌های تولید لبنیات داخلی، کاهش قیمت‌ها به صرفه‌تر از کم کردن ظرفیت تولید، خاموشی دستگاه های تولیدکننده و تعدیل نیرو است.

وی ادامه داد: قیمت گذاری لبنیات در انجمن تولید لبنیات کشور صورت می‌گیرد و این تصمیم احتمالا به علت افزایش قیمت نهاده های دامی مانند علوفه صورت گرفته و افزایش قیمت دلار در این زمینه بی تأثیر نبوده است.

رایزن تجاری اسبق ایران در عراق تأکید کرد: رایزنی‌هایی در جهت کاهش تعرفه واردات لبنیات به صورت کتبی و دیپلماتیک بین مسئولان دو کشور  انجام شد؛ اما مسئولان عراقی بر حمایت از تولید داخلی خود تأکید داشته و ما نیز موظفیم تابع قانون این کشور باشیم.

محمدرضازاده گفت: 5 تا 20 درصد تعرفه در حوزه لبنیات کاهش یافت و این تأثیر مستقیمی در صادرات محصولات لبنی ایران به عراق داشته است؛ اما وقتی بدانیم که این شرایط برای رقبای تجاری ما در بازار عراق نیز یکسان است، تولیدکننده ما زیان نخواهد دید.

مدیر میز عراق در سازمان توسعه تجارت با تأکید مجدد بر یکسان بودن کاهش تعرفه‌ها برای همه کشورهای صادرکننده به عراق، افزود: در رابطه تجاری بین ایران و عراق تغییر زیادی رخ نداده و افزایش صادرات 5 تا 6 درصدی در سال 2017  مانند گذشته تکرار شده است.

وی تصریح کرد: در صورتی که ثبات سیاسی و امنیتی در عراق ادامه یابد، در آینده تقاضا و صادرات به طور طبیعی  افزایش می‌یابد.

رایزن تجاری اسبق ایران در عراق با بیان اینکه باید دید سهم رقبای ما در بازار عراق به چه میزان است، گفت: بر اساس آمار در سال 2016، 19 درصد از سهم بازار عراق متعلق به ایران بود، ترکیه در این زمان سهم 25 درصد خود را به 21 درصد کاهش داد و چین به عنوان رقیب جدی سهام‌دار 23 درصد از بازار عراق شد.

محمدرضازاده ادامه داد: ساختار بازار عراق تغییر کرده و اکنون رقبای جدیدی همچون هند به این بازار ورود کرده‌اند، آمریکا نیز در حال افزایش سهم خود در بازار عراق به ویژه در حوزه فروش اسلحه به این کشور است.

مدیر میز عراق در سازمان توسعه  تجارت، تصریح کرد: بازار عراق یک بازار خاص  است که تاجران بخش خصوصی آن را هدایت می‌کنند و از آنجایی که کشور ترکیه در مسئله ویزا همکاری خوبی با عراق در یکی دو سال گذشته نداشت، تاجران عراقی به سمت هند و چین تمایل پیدا کرده‌اند.

وی افزود: اکنون تمامی رقبا سعی در تسهیل روابط خود برای افزایش سهمشان از بازار عراق دارند.

رایزن تجاری اسبق ایران در عراق در پایان، بیان کرد: در روابط ایران و عراق اتفاق جدید رخ نداده است و تسهیل دریافت ویزا می‌تواند تسهیل کننده بیشتر روابط بین دو کشور و افزایش صادرات ایران به عراق باشد.

انتهای پیام /

 

افزایش قیمت لبنیات

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار