در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

تأكيد سه هنرمند كشور بر جايگاه تعيين‌كننده شورای عالی انقلاب فرهنگی/ نقشه‌ راه فرهنگی کشور به روشنی تبیین شود

زارعی، اخشابی و فیض سه هنرمند كشورمان ضمن تأكيد بر اهميت وجودی شورای عالی انقلاب فرهنگی، خواستار برنامه‌ریزی دقیق‌تر در امور فرهنگی شدند.

تأكيد سه هنرمند كشور بر جايگاه تعيين‌كننده شورای عالی انقلاب فرهنگی/ نقشه‌ راه فرهنگی کشور به روشنی تبیین شودبه گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ شورای عالی انقلاب فرهنگی که ماه گذشته سی و سه ساله شد، به عنوان یک قرارگاه فرهنگی مقابله با جنگ نرم دشمن محسوب می‌شود و به طور کل رصد و دیده بانی مستمر بر وضعیت فرهنگی مسئولیت شورای عالی انقلاب فرهنگی است. به همين بهانه، درباره اهمیت دادن به فرهنگ و هنر در این شورا با سه تن از هنرمندان عرصه موسیقی، ادبيات و تئاتر كشورمان گفتگویی کردیم.

کوروش زارعی مدیر بخش تئاتر حوزه هنری، در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به تأثيرات شورای عالی انقلاب فرهنگی بر فرهنگ و هنر کشور اظهار داشت: بعد از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل شد و قرار بر این شد، کلیه ساختارهای فرهنگی و اتفاقاتی که در حوزه فرهنگ و هنر رخ می دهد را سیاستگذاری و برنامه‌ریزی کند. در واقع این مجموعه نقشه راه فرهنگی و هنری كشور را مشخص می‌کند.

وی افزود: نخبگان و بزرگان فرهنگی کشور در این شورا حضور دارند و در مورد موضوعات فرهنگی کشور طرح و برنامه می‌ریزند. درواقع دفاع و حفظ فرهنگ ایرانی و اسلامی بر عهده اعضای شوراست که باید جدی‌تر گرفته شود و طوری برنامه ریزی شود که برای نوجوانان و جوانان، خانواده ها و اصحاب فرهنگ و هنر راهگشا باشد.

زارعی تصریح کرد: امیدواریم در اين شورا تصمیماتی گرفته شود، در حد اینکه یک دستورالعمل خشک نباشد و اتفاقی که در آن می‌افتد کارساز باشد. من فکر می‌کنم تصمیمات این حوزه باید با شرایط روز جامعه منطبق باشد تا بتوانیم اتفاقات تازه‌ای در فرهنگ و هنر کشور رقم بزنيم.

وی افزود: مشکلات فرهنگی در جامعه ما زیاد شده است؛ از جمله خطر نفوذ فرهنگی، اما باید حفره های فرهنگی را پر کنیم؛ زیرا این حفره‌ها هرقدر عمیق‌تر و وسیع‌تر شود، زنگ خطر بزرگی به حساب می‌آید و در آینده ای نه چندان دور خطری جوانان ما را تهدید می‌کند که دیگر جلوی آن را نمی توان گرفت و باید چاره اندیشی کرد.

زارعی بیان کرد: متاسفانه نوجوانان امروز به شدت درگیر فضای مجازی هستند و اگر پیشگیری نکنیم، وضعیت بحرانی خواهد شد. درواقع اگر در قرارگاه فرهنگی برنامه ریزی درستی در مورد این موضوع نشود و شیوه‌های جدیدی را طراحی نکنیم؛ قطعا با خطرات و مشکلات بسیاری روبرو خواهیم شد.

وی خاطرنشان کرد: به جایی رسیدیم که باید آتش به اختیار عمل کنیم که اگر این کار را نکنیم، در وضعیت بدتری قرار می گیریم. البته این آتش به اختیار باید هوشمندانه باشد؛ همراه با تفکر و اندیشه و به تعبیر رهبری کار فرهنگی درست. باید نقشه راه درست باشد که وقتی عمل می‌کنیم، جواب بدهد و نتیجه اش را ببینیم.

در ادامه مجید اخشابی خواننده كشورمان، درباره این شورا گفت: خطوط اصلی فرهنگ و هنر کشور، توسط این شورا تبیین می‌شود و می‌تواند راهبرد بسیار با اهمیتی داشته باشد. مطلع هستم که فرهیختگان بسیاری در این شورا حضور دارند و تلاش می کنند؛ اما به هر حال عرصه فرهنگ و هنر، جای کار بیشتری دارد و تلاش مضاعفی می‌طلبد.

وی ادامه داد: امیدوارم نقشه راه فرهنگی کشور روشن‌تر واضح‌تر تبیین شود. به نظر می‌رسد فرهنگ کشور نیازمند مطالعه بیشتر و هدایت درست‌تری است تا این همه جوان و استعداد از توانایی‌هایشان بهره مند شوند.

اخشابی خاطرنشان کرد: به طور مثال درعرصه موسیقی، تقسیم بندی‌های زیر زمینی و روی زمینی به دلیل عدم هدایت صحیح شکل می‌گیرد، ولی اگر این هدایت صحیح باشد ما همه استعدادها را به نفع هنر کشور استفاده می کنیم.

ناصر فیض شاعر كشورمان هم، درباره نقش و جايگاه شورای عالی انقلاب فرهنگی در كشور اظهار داشت: شورای عالی انقلاب فرهنگی یک جایگاه کلان کشوری است و نمی توان گفت که اکنون کند یا تند حرکت می کند. البته که سرعت عمل این شورا به عوامل مختلفی بستگی دارد. به طور کل وقتی معضلی در کشور پیش می آید، همه ی مسائل را تحت تاثیر قرار می‌دهد. به عنوان مثال وقتی یک جا زلزله می شود، در تهران هم آرامش از دست می‌رود. شورا هم مقوله‌ کلانی است و اگر جایی به مشکل خورد، به طور حتم این جایگاه هم تحت تاثیر قرار می گيرد.

وی ادامه داد: اکنون اتفاقاتی رخ داده که نه تنها در اینجا بلکه جایگاه‌های دیگر هم وقفه در کارشان افتاده. این کندی امور به دلیل آزمون خطاهایی است که داشته ایم؛ نمی‌دانم چرا از این آزمون خطاها درس نمی‌گیریم.

فیض تصریح کرد: البته به طور حتم اعضای شورا هم نمی‌خواهند اینطور باشد. عوامل تاثيرگذار بر روند انجام امور باید آسیب‌شناسی شوند. یکی از مشكلات فرهنگی تاثيرگذار اين روزها اختلاف نسل‌هاست؛ قطعا وقتی تضاد باشد، زمان بسیاری لازم داریم تا همه چیز درست پیش برود.

 

گزارش از عطیه آقابابایی

 

انتهای پيام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار