هاشمی:

اگر نظارت نکنیم دوغ و دوشاب یکی می‌شود/ سودجویان آب آشامیدنی را به جای آب معدنی می‌فروختند

وزیر بهداشت گفت: مردم ایران باید خیالشان راحت باشد که مراقبت لازم انجام خواهد شد زیرا اگر نظارت نکنیم دوغ و دوشاب یکی می‌شود.

اگر نظارت نکنیم دوغ و دوشاب یکی می‌شود/به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در همایش غذای سالم با محوریت شیرینی در زندگی سالم گفت: 80 درصد نظارت بر سلامت  بر عهده صنف، دستگاه‌های دولتی و قانون‌گذاران است که در این میان اعضای دولت و قوه قضاییه که با روح و روان مردم سر و کار دارند موظف‌اند.

وی افزود: قطعا اگر صنعت راه و شهرسازی و دستگاه‌های دیگر دقیق‌تر عمل کنند و حمایت شوند میزان سوانح و حوادث کمتر می‌شود.

وزیر بهداشت افزود: افراد به طور طبیعی به مصرف شیرینی علاقمند هستند پس نمی‌توانیم بگوییم شیرینی و شکلات نخوریم بلکه برای داشتن عمر منطقی باید تلاش کنیم زیرا مصرف شیرینی‌ هم مثل هر چیز دیگری باید تعادل داشته باشد و اگر از حد خود بگذرد خطرناک است و باید روی این موضوع تبلیغ شود و بگوییم اگر شیرینی می‌خوریم باید تحرک و فعالیت داشته باشیم، زیرا تحرک و فعالیت بدنی افراد چاق در جامعه کم است و این افراد کم تحرک در مصرف برنج، نان، سیب‌زمینی و نشاسته را به حداقل برسانند.

قاضی‌زاده هاشمی گفت: اینکه چقدر روغن و چه روغنی استفاده کنیم موضوع مهمی است،  مصرف بی‌رویه قند و چربی‌ هم باعث گرفتگی رگ‌ها، سکته مغزی، قلبی، دیابت و بیماری‌های دیگر می‌شود که باید مصرف‌کننده و تولید‌کننده به این موضوع توجه کنند.

کاهش نمک و چربی در دستور کار شورای عالی سلامت

وی افزود: 80 درصد مرگ ایرانیان به دلیل بیماری‌های غیر واگیر است و برخلاف گذشته که افراد بر اثر وبا، آبله، مالاریا و غیره می‌مردند امروز مردم به خاطر سبک زندگی، خوراک و تکنولوژی بد می‌میرند که 50 درصد این مرگ‌ها قابل پیشگیری است و باید در چنین نشست‌هایی در کنار مشتری‌مداری به سلامت مشتری‌ هم توجه کنیم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت:‌ در ایران و در دولت یازدهم و دوازدهم تلاش شد تا در بخش خدمات توجهات خاصی شود که در این راستا شورای عالی سلامت و امنیت غذایی هر 6 ماه یکبار تشکیل می‌شود و با صدور صورت جلسه‌هایی حذف روغن‌های زائد، کاهش نمک و چربی در دستور کار قرار خواهد گرفت.

قاضی‌زاده هاشمی افزود: در مورد روغن پالم بارها از من نقل کرده اند که مصرف آن مضر است، در حالی که من گفته ام مصرف زیاد آن برای سلامتی مضر است و از آنجایی که در شیرینی یا بستنی نیاز به پالم داریم، عده ای مغرض می گویند واردات پالم زیاد شده است.

وی گفت: در زمان ورودم به وزارت خانه  750هزار تن روغن پالم واردات داشته‌ایم که عوارض ورود آن حدود 10 درصد بود، در حال حاضر میزان واردات به 450هزار تن کاهش پیدا کرده و عوارض آن نیز افزایش  30 درصدی داشته است.

وزیر بهداشت افزود: در کنار میزان مصرف قند و شکر، موضوع روغن‌ هم مهم است که در این خصوص با تصمیمات شورای عالی سلامت که با حضور رئیس جمهور و 9 عضو کابینه برگزار می‌شود در تهران و شهرستان‌ها با نظارت وزارت کشور، عملکرد خوبی را خواهیم داشت.

قاضی‌زاده هاشمی گفت: در کنار نظارت وزارت کشور و تشکیل جلسات شورای عالی سلامت خوشبختانه حمایت‌های خوبی در جهت برخورد با متخلفان داشته‌ایم،  مثلا آب آشامیدنی را به جای آب معدنی می فروختند، دولت ورود کرد و آب های معدنی را رتبه بندی کردیم و در سایت غذا و دارو در دسترس مردم گذاشتیم.

وی گفت: رعایت همه دستورات بهداشتی در کنار حفظ رعایت نکات سلامتی باعث کسب امتیاز صنف و فروش بیشتر می‌شود زیرا امروز مردم بیش از گذشته به سلامتی‌شان بها می‌دهند.

تنها 5 درصد شیرینی فروش‌ها متخلف هستند

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی‌ گفت: از مجموع قناد‌ی‌های کشور که 8هزار و300 واحد در کشور هستند 848 کارگاه قنادی در تهران داریم که خوشبختانه تنها 5 درصد متخلف شناخته شده‌اند که به دادگاه معرفی می‌شوند و 95 درصد عملکرد خوبی داشتند و مردم ایران باید خیالشان راحت باشد که مراقبت لازم انجام خواهد شد، اگر نظارت نکنیم دوغ و دوشاب یکی می شود، در کنار توبیخ البته تشویق هم باید داشته باشیم.

وی گفت: خدمات بهداشت محیط با همکاری همه صنوف در حال انجام است و بالغ بر 50 درصد شیرینی‌فروشی‌ها با کارشناسان بهداشت قرارداد دارند که کارشناسان بهداشت نیز عمدتا کارت سلامت فردی، ابزار و لباس کار بهداشتی، تهیه و کیفیت مواد اولیه را خواستار‌ند و در این عرصه مراقب سلامت مردم هستند و اگر خلاف این مطالبات را داشته باشند می‌توانند گزارش دهند که امیدواریم صنف و کارشناسان بهداشت تعامل خوبی داشته باشند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بهداشت افزود: همه باید مراقب باشیم بخاطر غفلت و کج‌فهمی رفتاری نکنیم که باعث کاهش اعتبارمان شوند.

قاضی‌زاده هاشمی افزود: قنادی‌هایی که مواد رنگی سرطان‌زا و یا شیرین‌کننده‌هایی مضر استفاده می‌کنند باید سلامت را مد نظر قرار دهند و در کنار همه این‌ها دیابتی‌ها هم نیازمند شیرینی هستند که باید شیرینی‌های کم کالری و کم چربی را برای این گروه‌ها در نظر بگیریم و در این میان برخی از کودکان نیز در طفولیت درگیری بیماری‌هایی هستند و شرایط استفاده از شیرینی‌های طبیعی را ندارند و باید این گروه‌ها را نیز در نظر داشته باشیم و با ارتقای محصولات به نفع سلامت مردم کار کنیم.

حذف قیمت‌گذاری زمینه‌ساز رقابت در کیفیت محصولات

وی گفت: طبق اخبار شنیده شده قیمت‌گذاری برداشته شده که این خبر خوبی است که با حذف رقابت در قیمت‌گذاری رقابت بر کیفیت بهتر می‌شود.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: امروز مردم به دنبال جنس بهتر و کم ضررتر هستند که اگر کیفیت افزایش یابد افزایش قیمت مسئله‌ای نیست و اگر مردم در غذای خود هزینه کنند در گام‌های بعدی هزینه‌های دیگری نخواهند داشت.

قاضی‌زاده هاشمی در پایان گفت: ما به عنوان وزارت بهداشت کار خود را انجام می‌دهیم اما با بستن، بخشنامه و جریمه کار حل نمی‌شود و با خواست صنف و با در نظر گرفتن وجدان و انصاف می‌توانیم در صدد ارتقای سلامت جامعه باشیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار