حسینی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد:

ضریب نفوذ یک درصدی مکانیزاسیون در مزارع زعفران

عضو شورای ملی زعفران با بیان اینکه ضریب نفود مکانیزاسیون کمتر از یک درصد است، گفت: برای افزایش این ضریب، باید قیمت ماشین آلات با بودجه کشاورزان تطابق داشته باشد.

نفوذ مکانیزاسیون در مزارع زعفران به کمتر از یک درصد می رسدعلی حسینی عضو شورای ملی زعفران در گفتگو با خبرنگار  صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به مکانیزه شدن تمامی مراحل تولید زعفران اظهار کرد: در شرایط کنونی، زعفران در مزارع یکپارچه به صورت نیمه مکانیزه کشت می شود، در حالیکه کشت مکانیزه در تمامی مراحل کاشت، داشت و برداشت تاثیر بسزایی در کاهش قیمت تمام شده، افزایش کیفیت و رقابت پذیری با سایر رقبا دارد.

وی با اشاره به ضرورت تعادل قیمت زعفران در بازار افزود: ایران بزرگترین تولید کننده زعفران در دنیا به شمار می رود که  نوسان قیمت در بازار داخلی وخارجی  می تواند این مزیت مهم را دستخوش تحولاتی قرار دهد.

حسینی ادامه داد: با وجود آنکه ایران تولیدکننده بیش از 90 درصد زعفران دنیاست، اما تنها 20 درصد سهم بازارهای صادراتی را به خود اختصاص داده است، در حالیکه با توسعه مکانیزاسیون، کاهش قیمت تمام شده  و افزایش رقابت پذیری می تواند؛ سهم بیشتری از بازارهای دنیا را تصاحب کند.

این مقام مسئول گفت: با توجه به خُرد بودن اراضی؛ امکان ورود ماشین آلات به مزارع وجود ندارد، در حالیکه برنامه ریزی برای تصاحب بیشتر بازارهای صادراتی امری ضروری است.

وی در خاتمه با بیان اینکه ضریب نفود مکانیزاسیون کمتر از یک درصد است، یادآور شد: برای افزایش ضریب نفوذ مکانیزاسیون مراحل تولید زعفران باید قیمت ماشین آلات با بودجه کشاورزان تطابق داشته باشد تا امکان دسترسی همگان به آن فراهم باشد.

انتهای پیام/

ضرورت تعادل قیمت زعفران در بازار

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۶ ۱۶ دی ۱۳۹۶
سلام به نظر یکی از دلایل افت قیمت زعفران تقلب در زعفران است .با توجه به این که حدود75درصد زعفران ایران بصورت دسته جمع آوری می شود و بقیه به صورت سرگل ولی در بازار 90 درصد زعفران بسته بندی شده شرکت ها از نوع سرگل می باشد .و این یعنی زعفران دسته را هم به نوعی با رنگ کردن قسمت دم گل به زعفران سرگل (تقلب)تبدیل می کنند.
آخرین اخبار