ساخت صندلی ویژه پزشکان جراح در شیراز

جمعی از اساتید دانشگاه علوم پزشکی شیراز، موفق به طراحی یک صندلی ارگونومیک برای کمک به پزشکان جراح شده اند.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ دکتر علیرضا چوبینه مدیرگروه ارگونومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: صندلی ارگونومیک جراح به عنوان یک راه حل اصلاحی، به همت تیم تحقیقاتی گروه ارگونومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، طراحی و تولید شده است.

وی افزود: این صندلی قابلیت‌های ویژه‌ای دارد و شرایط فیزیکی و بدنی جراحان را هنگام اعمال جراحی در شرایط متعادلی قرار می‌دهد.

دکتر چوبینه با اشاره به برخی از مشکلات بدنی و فیزیکی پزشکان جراح هنگام انجام اعمال جراحی، ادامه داد: ایستادن طولانی مدت جراحان هنگام عمل جراحی و فشار مداوم بر روی اندام‌های تحتانی می‌تواند باعث اختلال در گردش خون و در دراز مدت باعث آسیب‌های اسکلتی، عضلانی در این قسمت شود.

وی بیان کرد: این صندلی از وزن بدن جراح در هنگام عمل جراحی حمایت می‌کند و می‌تواند در گستره وسیعی از اعمال جراحی قابل استفاده باشد، همچنین باعث شود جراح در طول عمل جراحی، خستگی کمتری داشته باشد.

چوبینه گفت: سطح نشیمنگاه زینی شکل این صندلی باعث حفظ ساختار طبیعی ستون مهره‌ها می‌شود که از دیدگاه علم ارگونومی، بهترین وضعیت برای کمر است.

مدیرگروه ارگونومی دانشگاه علوم پزشکی به مشکلات ارگونومیک در میان جراحان اشاره کرد و اظهار کرد: از مهمترین مشکلات ارگونومیک در میان جراحان، وضعیت بدنی نامناسب و ایستادن طولانی مدت حین عمل جراحی است که ریسک ابتلا به اختلالات اسکلتی عضلانی و خستگی را در آن‌ها بالا می‌برد.

وی افزود: از ویژگی‌های این صندلی به تامین و حفظ وضعیت طبیعی بدن در حین جراحی‌های طولانی مدت است.

چوبینه گفت: از دیگر ویژگی‌های این صندلی، طراحی متناسب با اصول ارگونومی و براساس ابعاد بدن جراحان، حمایت از وزن بدن و جلوگیری موثر از خستگی مفرط در جراحی‌های طولانی مدت است.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز از قابلیت استفاده از این صندلی در جراحی به روش باز و لاپاراسکوپی خبر داد و یادآور شد: قابلیت تنظیم ارتفاع صندلی برای ایجاد زاویه مناسب در مفاصل لگن و زانو و همچنین ساپورت زانویی تعبیه شده این صندلی، به حفظ وضعیت مناسب جراح کمک می‌کند.

وی تصریح کرد: قابلیت تنظیم ارتفاع و زاویه نشستنگاه و نیز زاویه زیرپایی بدون دخالت دست، از دیگر ویژگی‌های این دستگاه است.

این صندلی باهمکاری تعدادی از استادان دانشکده توانبخشی و دانشجویان رشته ارگونومی، طراحی شده و هم اکنون نیز به مرحله تولید انبوه رسیده است.

دانش به کار بردن اطلاعات علمی در طراحی محیط کار و ابزار و استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها برای تولید فرآورده‌های محیط کار متناسب با سلامت کار را ارگونومی می‌گویند.

انتهای پیام/ر

طراحی صندلی ویژه پزشکان جراح در شیراز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار