گرانی‌‌های اخیر عربستان چقدر حج را گران خواهد کرد؟

با افزایش ۱۲۷ درصدی قیمت بنزین در عربستان و همچنین اعمال ۵ درصد مالیات بر ارزش افزوده در این کشور قطعا شاهد تاثیر این گرانی بر افزایش هزینه‌های حجاج ایرانی خواهیم بود.

گرانی‌‌های اخیر عربستان چقدر حج را گران خواهد کرد؟به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با افزایش ۱۲۷ درصدی قیمت بنزین در عربستان و همچنین اعمال ۵ درصد مالیات بر ارزش افزوده در این کشور قطعا شاهد تاثیر این گرانی بر افزایش هزینه‌های حجاج ایرانی خواهیم بود.

به دلیل کاهش قیمت نفت در بازار جهانی و با هدف جبران بخشی از کسری بودجه ناشی از این مسأله، عربستان دریافت 5 درصد مالیات بر ارزش افزوده را از بسیاری از کالا‌ها شروع کرده و قیمت بنزین هم 127 درصد افزایش یافت.

روز دوشنبه نخستین روز سال میلادی جدید 2 پدیده در عربستان منجر به افزایش قیمت‌ها و گرانی در این کشور شد.

یکی اینکه قیمت بنزین افزایش یافت یعنی اینکه بنزین با درجه اکتان 95 که مصرفش در این کشور متداول است از 90 هلله با 127 درصد افزایش، 2 ریال و 4 هلله شد. (هر ریال سعودی 100 هلله است). این در حالی است که این نوع بنزین 2 سال قبل از 45 هلله، به 90 هلله افزایش یافته بود.

موضوع افزایش یافته دیگر هم آن است که همه بخش‌های تجاری و خدماتی و فروشگاه‌ها و... در عربستان باید 5 درصد مالیات بر ارزش افزوده پرداخت کنند که تا پیش از این رقم صفر بود.

گرچه ممکن است 2 پدیده مذکور به ویژه 5 درصد مالیت بر ارزش افزوده شاید تاثیر مستقیمی در هزینه ده‌ها هزار حاجی و عمره‌گزاری که از کشورهای مختلف که هم اکنون در مکه و مدینه هستند، نداشته باشد اما در هزینه عمره‌گزاران و حجاجی که از کشورهای مختلف در ماه‌های بعد مشرف می‌شوند بی‌تاثیر نخواهد بود.

حال با توجه به اینکه در حج تمتع سال جاری (96) بیش از 86 هزار و 300 حاجی ایرانی و کارگزار حج به عربستان سفر کرده و بخش عمده‌ای از مایحتاج خود را از این کشور خریداری کردند و مذاکرات حج تمتع سال آینده (97) در جریان است قطعا شاهد تاثیر گرانی اخیر بر افزایش هزینه‌های حجاج ایرانی خواهیم بود.

همچنین با توجه به اینکه اولین اثر افزایش قیمت بنزین در بخش حمل‌ونقل این کشور بویژه جابه‌جایی حجاج خواهد گذشات به نظر می‌رسد در آینده نزدیک شرکت‌های حمل و نقل سعودی در این زمینه دست به افزایش قیمت‌های حمل و نقل حجاج کرده و بار این گرانی بر دوش زائران خواهد بود.

عربستان با هدف جبران بخشی از کسری بودجه ناشی از افت قیمت نفت در بازار جهانی اعمال مالیات بر ارزش افزوده از بسیاری از کالا‌ها را کلید زدند و پیش‌بینی می‌شود این کشور در سال 2018 از محل دریافت مالیات بر ارزش افزوده کالا‌ها نزدیک به 15 میلیارد دلار درآمد داشته باشد.

محمد الخنیزی عضو مجلس شورای عربستان سعودی در این رابطه گفته است: اعمال مالیات بر ارزش افزوده به افزایش درآمدهای دولت عربستان و کمک به افزایش سرمایه‌گذاری در این کشور منجر خواهد شد، مالیات بر ارزش افزوده در این کشور بر اغلب کالا‌ها نظیر مواد غذایی، پوشاک، جواهرات، لوازم الکترونیکی، گوشی تلفن همراه، قبوض آب و برق و هتل‌ها اعمال خواهد شد.

در کنار اعمال مالیات بر ارزش افزوده جدید در عربستان مقامات سعودی مردم این کشور را با افزایش 127 درصدی قیمت بنزین شوکه کردند. این اقدام با هدف بهبود ترازنامه مالی سعودی‌ها انجام شده است.

عربستان سعودی در طول سال گذشته مجبور شد تا ادامه تامین مالی پروژه‌های عمرانی در این کشور را متوقف کرده، ‌ حقوق کارکنان دولتی را کاهش داده و همچنین یارانه برق را حذف کند.

همچنین عربستان مالیات تنباکو را 100 در صد افزایش داده و مالیات 50 درصدی را برای نوشیدنی‌های انرژی‌زا اعمال کرده است.

با وجود اینکه مذاکرات حج در سال گذشته منجر به اعزام حجاج ایرانی به عربستان شد و تلاش‌های جدید در قالب مذاکرات هفته جاری در جریان است می‌طلبد مسئولان سازمان حج و زیارت در گفت‌وگوهای خود با طرف سعودی در این خصوص هم تبادل نظر کنند.

منبع: فارس

انتهای پیام/

آیا عربستان هزینه‌های حج امسال را تغییر خواهد داد؟

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار