اکبریان در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد:

تامین ذخایر راهبردی از تولید داخل/ بازار برنج آرام می‌گیرد

نایب رئیس انجمن برنج با بیان اینکه قیمت برنج داخلی از برنج خارجی ارزان‌تر است، گفت:تامین ذخایر راهبردی از محل تولید داخل، گامی مثبت به شمار می رود.

تامین ذخایر راهبردی از محل تولید داخل دستاوردی مهم تلقی می شود/ بازار برنج آرام می گیردعلی اکبریان نایب رئیس انجمن برنج در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه خرید توافقی برنج از کشاورزان، تاثیر بسزایی در خروج از رکود بازار برنج ایرانی دارد، اظهار کرد: وزیر جهاد کشاورزی در چند روز گذشته با هدف حمایت از کشاورزان، خرید توافقی برنج را مطرح کرد که این امر در جهت خروج از رکود بازار برنج ایرانی، دستاوردی مهم تلقی می شود.

وی با اشاره به آغاز طرح خرید توافقی، تصریح کرد: هر کیلو برنج ندا با 10 درصد خرده 4 هزار و 850، شیرودی 5 هزار و 450، فجر 5هزار و 100 و طارم هاشمی 9 هزار و 100 تومان خریداری می شود.

اکبریان ادامه داد: اکنون قیمت برنج داخلی از برنج خارجی ارزان‌تر است، بنابراین تامین ذخایر راهبردی از محل تولید داخل، گامی مثبت به شمار می رود.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه در هفت ماه نخست سال؛ یک میلیون و 50 هزارتن برنج وارد شده است، بیان کرد: با توجه به آنکه سالانه 700 تا 800 هزارتن برنج خارجی در داخل مصرف می شود، به نظر می‌رسد که برخی تجار با کاهش عرضه و کمبود تصنعی در بازار به دنبال واردات مجدد هستند که سیاست وزیر جهاد مبنی بر تامین ذخایر استراتژیک از تولید داخل می‌تواند، از منفعت طلبی افراد جلوگیری کند.

وی ادامه داد: با وجود فراوانی برنج در کارخانه‌ها و رکود اخیر بازار؛ این روند، امری مهم در حمایت از کشاورزان و تعادل بازار داخل به شمار می‌رود.

نایب رئیس انجمن برنج با اشاره به اینکه خرید تضمینی برنج چاره ساز نیست، تصریح کرد: در سال 93 برای اولین بار 17 هزارتن برنج از کشاورزان خرید توافقی شد که این میزان به خوبی توانست بازار را مدیریت کند، چراکه خرید تضمینی محصول به سبب نرخ های پایین، راهکار مناسبی برای کنترل بازار و حمایت از برنج کاران  نیست.

وی در خاتمه یادآور شد: در صورت استمرار سیاست خرید توافقی برنج، نگرانی ها مبنی بر افزایش قیمت برنج داخلی به سبب سودجویی دلالان در بازار به پایان می رسد.

گفتنی است؛ وزیر جهاد کشاورزی با هدف حمایت از کشاورزان و خروج بازار برنج از رکود در نامه‌ای، بازرگانی دولتی را مکلف کرد تا برای اولین بار بخشی از ذخایر راهبردی را از محل تولید داخل تامین کنند.

انتهای پیام/

سیاست خرید توافقی امری موثر در جلوگیری از سودجویی دلالان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار