به منظور کاهش مصرف آب، صرفه جویی، بهینه سازی و مدیریت آب نهمین جشنواره فراگیری نخستین واژه آب در تربت جام برگزار شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد؛ فرماندار تربت جام در این جشنواه با تاکید بر مدیریت آب گفت:اهمیت آب برکسی پوشیده نیست وقتی می‌گوییم آب مایه حیات است نشانه از اهمیت آن دارد و توجه دقیق به کاهش مصرف آب، صرفه جویی، بهینه سازی و مدیریت آب از مهمترین اهداف جشنواره واژه آب است.
 
حمیدی افزود: خشکسالی سال‌های اخیر بحران آب را بیشتر کرده و در آستانه جنگ آب هستیم که باید آب شرب مدیریت با تغییر الگوی کشت، آبیاری تحت فشار از هدر رفت آب جلوگیری و نگاه اقتصادی به آن را تغییر دهیم.

وی گفت: در کشت هندوانه که بیشترین صادرات منطقه را داشته ۹۰ هزار میلیارد ریال صادرات کردیم که ۲۰۰ هزار میلیارد هزینه کردیم و نیاز صنایع تبدیلی بیش از گذشته می‌باشد تا دارای توجیح اقتصادی شود.

فرماندار تربت جام افزود: کشور با معضل آب مواجه است البته همه دنیا از کمبود آب رنج می‌برند و ۴۰ درصد جهان با کمبود آب روبه رو می‌باشد که برای مقابله با این مشکلات نیازمند به تغییر الگوی مصرف، اهمیت، ارزش و مفهوم آب پی ببریم و در جهت استفاده بهینه از آب گام موثر برداریم و با تغییر الگو، اتکای به آب برای کسب در آمد را عوض کنیم.

حمیدی با اشاره به خشکسالی‌ها اخیر کشور تصریح کرد: خشکسالی‌های سال‌های اخیر بحران آب را بیشتر کرده و در آستانه جنگ آب هستیم که باید آب شرب مدیریت و به دام‌ها آب شرب ندهیم و با تغییر الگوی کشت، آبیاری تحت فشار و دیگر روش‌های نوین از هدر رفت آب جلوگیری شود.

وی گفت: در این شهرستان با وجود قابلیت ها، پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های فراوان که دارد به گونه‌ای است که گمان می‌کنیم روی گنچ نشسته ایم، اما آن را به رنج تبدیل کرده ایم و برای استخراج معادن و منابع خدادادی کاری صورت نگرفته است.
 
 

کمبود آب چالش بسیار جدی کشور در آینده نزدیک

 
 
مدیرکل روابط عمومی آبفای کشور هم در این ادامه این جشنواره گفت: در آینده نزدیک کشور باچالش بسیار جدی کمبود آب مواجه می‌شود و بر اساس پیش بینی و برآورد انجام شده در ۵۰ سال آینده دمای متوسط کشور یک درجه افزایش می‌یابد.

محمد خلیلی پیر افزود: سهم نزولات آسمانی کاهش می‌یابد و کشور با خطر تخلیه شهر‌های بزرگ در بلای مرکزی روبرو میشود وبرای مقابله با این وضعیت باید مردم مشارکت جدی در مصرف بهینه آب داشته باشند تا مصرف سرانه روزانه به ۱۲۰ لیتر در روز برسانیم.

وی گفت: متوسط مصرف روزانه درحال حاضر ۲۲۰ لیتر به ازای هر نفر است که باید به میزان ۱۲۰ لیتر کاهش دهیم.

مدیرکل روابط عمومی آبفای کشور افزود: باید همراه با سایر سیاست‌ها در بخش تامین آب تجهیزات کاهنده و بومی کردن صنایع و مشارکت مردم مصرف بهینه آب را مدیریت کنیم.

انتهای پیام/س، ج.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.