کمبود مربی بهداشت عامل اصلی شیوع شپش در دانش‌آموزان شیراز/ درمان ۵ هزار دانش‌آموز از ابتلا به شپش

رئیس اداره سلامت اداره کل آموزش و پرورش فارس مهم‌ترین علت شیوع شپش در بین دانش‌آموزان استان را نبود مربی بهداشت در مقطع آموزشی مهدکودک و ابتدایی اعلام کرد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ بهزاد جامعیان رییس اداره‌ی سلامت آموزش و پرورش فارس مهم‌ترین علت شیوع شپش در بین دانش‌آموزان استان را نبود مربی بهداشت در مقطع آموزشی مهدکودک و ابتدایی عنوان کرد و گفت: امروزه بیش‌ترین گزارش‌ها در مهدکودک و سپس مقطع ابتدایی گزارش شده است.

وی با اعلام اینکه امروزه درمان این بیماری از سرماخوردگی آسان‌تر است، افزود:در حالی که تشخیص این بیماری قدری دشوار است، ولی از طریق دانشگاه علوم پزشکی شیراز و دستگاه‌های مربوطه نظارت و درمان در استان فارس به خوبی در حال انجام است.

جامعیان با بیان اینکه در حال حاضر آمار دقیقی از مبتلایان به این بیماری در دست نیست، ادامه داد: رعایت نکردن بهداشت فردی و استفاده از وسایل شخصی یکدیگر در ابتلا به این بیماری مؤثر است و ریشه‌کنی این مشکل از مدارس نیز بسته به رعایت دوره درمان و بهداشت فردی و گروهی دانش‌آموزان و خانواده آن‌هاست.

وی بیان کرد: بر اساس گزارش‌ها پیش‌بینی می‌شود حدود ۱۰۰ دانش‌آموز فارسی به شپش مبتلا شده و با مراجعه به مراکز جامع سلامت به صورت رایگان درمان شدند.

جامعیان با تاکید بر اینکه اولیای دانش‌آموزان باید برای پیشگیری از ابتلا به شپش به بهداشت فردی دانش‌آموزان توجه بیشتری داشته باشند می‌گوید:خانواده‌ها باید بر مقوله نظافت فرزندان نظارت بیشتری داشته باشند تا با ابتلای یک دانش‌آموز به شپش، سایر دانش‌آموزان نیز آلوده نشوند این در حالی است که شیوع شپش در بین دانش‌آموزان دختر بیشتر است.

رئیس اداره سلامت اداره کل آموزش و پرورش فارس گفت: آموزش‌های لازم در رابطه با بهداشت فردی، شستشو و شانه کردن مو‌ها در مدارس توسط مربیان بهداشت به دانش‌آموزان ارائه می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه ابتلای دانش‌آموزان به شپش در کشور مسئله جدیدی نیست و هرسال از تمام استان‌ها دراین باره گزارش می‌رسد، تصریح کرد: جای نگرانی در این زمینه وجود ندارد، ولی خانواده‌ها باید همکاری بیشتری داشته باشند.

مدیر گروه بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز با اعلام این خبر که تاکنون در بین دانش‌آموزان فارس ۵ هزار مورد مبتلا به شپش گزارش شده است، اظهار داشت: تمامی این دانش‌آموزان تحت درمان رایگان قرار گرفتند و مشکلات آنان برطرف شده است.

حسین فرامرزی که اعتقاد دارد مربیان بهداشت مدارس باید به این آلودگی بیشتر توجه کنند، افزود: ابتلا به شپش در فارس بیشتر متوجه کودکان دبستانی است و تاکنون با هماهنگی دانشگاه علوم پزشکی شیراز و اداره آموزش و پرورش استان نظارت دقیق بر آن‌ها انجام گرفته است.

وی اظهار کرد: شناسایی به موقع افراد مبتلا و پیشگیری از انتقال شپش اهمیت قابل ملاحظه‌ای دارد و دانش‌آموزان با رعایت بهداشت فردی می‌توانند از این بیماری که بیشتر در بین مو‌ها مشاهده می‌شود، پیشگیری کنند.

این متخصص بیماری‌های عفونی ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی شیراز ملزومات درمان بیماران احتمالی مبتلا به شپش را پیش‌بینی کرده و در اختیار دارد، ضمن اینکه شامپو‌های مربوط به درمان آن را به صورت رایگان توسط حوزه بهداشت در اختیار مبتلایان قرار می‌دهد.

مدیرگروه بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره شرایط رشد و انتقال شپش گفت: این حشره به دنبال تماس‌های نزدیک بین افراد یا هنگامی که اعضای خانواده در فصول سرد لباس‌های بیشتری می‌پوشند رشد و به صورت دسته جمعی زندگی می‌کنند.

فرامرزی با بیان اینکه شپش به جامعه و یا طبقه اجتماعی خاصی تعلق ندارد، اظهار کرد: بالا بردن سطح آگاهی‌های جامعه، بهبود رفتار‌های بهداشتی، تشخیص و درمان مبتلایان به ویژه در مراکز جمعیتی، از راه‌های مهم و موثر مبارزه با شپش است.

وی انواع شپش‌ها را به سه دسته اصلی شپش سر، شپش بدن و شپش عانه تقسیم‌بندی می‌کند و افزود: شپش سر اغلب در اثر تماس با اشیاء آلوده نظیر حوله، شانه، کلاه، روسری، بالشت و لباس‌های خواب که به طور مشترک مورد استفاده قرار می‌گیرند و یا به وسیله صندلی‌های سالن‌های اجتماعات، کلاس‌ها، وسایل نقلیه عمومی و کمد‌های لباس حمام‌های عمومی و استخر‌ها انتقال می‌یابد.

فرامرزی نقش معلمان و مربیان را در بیماریابی و شناسایی مخازن اصلی آلودگی شپش بسیار مهم توصیف می‌کند و بیان کرد: در صورت وجود غدد لنفاوی متورم و دردناک در نواحی پس سر و پشت گوش‌ها و هر مورد زخم در ناحیه پس سر، ممکن است دانش‌آموز مبتلا به این بیماری باشد.

وی نشانه‌های آلودگی به شپش سر را مشاهده تخم، وجود خارش سر و رویت شپش بالغ در مو‌ها می‌داند و می‌گوید: زیستگاه اصلی «شپش تن» درز و چین لباس‌ها به ویژه لباس‌های نزدیک به بدن است.

فرامرزی درباره شپش عانه نیز اضافه کرد: زیستگاه اصلی شپش عانه به طور معمول ناحیه عانه است و تمایل آن به زندگی در محل‌های مرطوب بدن باعث انتخاب این زیستگاه می‌شود.

وی اظهار داشت: در مواقع آلودگی شدید در نواحی زیر بغل، سطح داخلی فوقانی ران‌ها و سطح قدامی شکم به ویژه در ناحیه ناف و نوک پستان و سینه در مردان پرمو، این شپش مشاهده می‌شود.

مدیرگروه بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی شیراز خاراندن شدید را مهم‌ترین عارضه ابتلا به شپش برمی‌شمارد و تصریح کرد: این بیماری فرد را کلافه، خسته، پریشان و بی‌خواب می‌سازد و همین امر می‌تواند یکی از علت‌های افت تحصیلی در دانش‌آموزان باشد.

فرامرزی ادامه داد: گاهی اوقات پوسته‌های سفید ریز مثل شوره در مو ممکن است با تخم شپش اشتباه شوند، اما باید توجه داشت که تخم‌های شپش به سختی کنده می‌شوند، زیرا به قسمت ساقه مو می‌چسبند. در حالی که شوره سر یا سایر پوسته‌ها به راحتی با برس برداشته می‌شوند.

وی درباره راه‌های پیشگیری از ابتلا به شپش، گفت: شستشوی مرتب سر با شامپو‌های معمولی، شانه کردن روزانه مو‌های سر و تمیز کردن همه روزه برس و شانه، شستشوی منظم لباس‌ها، روسری و کلاه، استفاده نکردن از وسایل شخصی دیگران و پرهیز از تماس با اشیاء و لباس‌های افراد آلوده، استفاده نکردن از وسایل آرایش عمومی در آرایشگاه‌ها، معاینه مرتب مو‌های دانش‌آموزان و استفاده از ملحفه یک بار مصرف در زمان مسافرت با قطار یا اقامت در مسافرخانه، هتل یا زائرسرا‌ها و سالن‌های ورزشی از راه‌های پیشگیری از ابتلا به این بیماری است.

فرامرزی با اشاره به اینکه شپش سر اغلب در خارج از بدن میزبان زیاد زنده نمی‌ماند، پاکسازی محیط خانه را در پیشگیری و درمان بسیار با اهمیت می‌داند و تصریح کرد: جارو برقی کشیدن فرش‌ها، موکت و روکش ماشین و استفاده از شانه دندانه ریز و محلول آب سرکه با نسبت مساوی یعنی نصف پیمانه آب و نصف پیمانه سرکه برای شانه کردن مو از دیگر راهکار‌های مبارزه با شپش است.
انتهای پیام/ر

درمان ۵ هزار دانش‌آموز مبتلا به شپش در استان فارس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار