معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی مطرح کرد:

موتورخانه نفتکش سانچی، تنها گزینه حضور سرنشینان/ورود به موتورخانه حداکثر تا ظهر فردا

حق شناس گفت: بعید است که سرنشینان نفتکش سانچی در دریا باشندو به احتمال قوی در موتورخانه هستند.

موتورخانه نفتکش سانچی، تنها گزینه حضور سرنشینانبه گزارش خبرنگار  راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، هادی حق شناس معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی در برنامه تیتر امشب در خصوص ابعاد مختلف حادثه نفتکش ایرانی تصریح کرد:در روز نخست حادثه هنوز ابعاد آن مشخص نبود و ما دو کشتی خود را به محل اعزام کردیم و به دلیل دوری مسافت کشتی های نجات با زمان به محل رسیدند .

وی در خصوص خبر ارسال پیام به خدمه کشتی و دریافت آن توضیح داد: این خبر رابررسی کردیم و مشخص شدهیچ سیگنالی در کشتی موجود نبوده است.

حق شناس تصریح کرد:ژاپنی ها در حال اطفاء حریق هستند و تاکنون جسد دو تن از خدمه خارج شده است به احتمال زیاد گروه تکاوران ما صبح فردا وارد موتور خانه کشتی خواهند شد و آخرین وضعیت خدمه را مشخص می شود.

معاون امور دریایی سازمان بنادر گفت: تیم ۱۲ نفره تکاور به سمت نفتکش سانچی اعزام شده و پیش‌بینی می‌شود پس از خنک کردن این نفتکش توسط یدک‌کش‌های آتشخوار، اعضای این تیم ۱۲ نفره بتوانند حداکثر تا ظهر فردا وارد موتورخانه نفتکش شوند.

وی افزود: بعید است که خدمه در دریا باشند و به احتمال قوی در داخل کشتی هستند و موتورخانه نفتکش سانچی، تنها گزینه حضور سرنشینان است.

حق شناس اضافه کرد:برای تقسیم کار تفاهنامه ای بین ایران و چین بسته شد؛چینی ها به سه دلیل مسایل زیست محیطی ، حفظ شناورها و متصاعد شدن  گازهای سمی ،کنترل مهار اتش با تاخیر و تنها در روز انجام دادند و  عملیات را شبانه روزی دنبال نکردند ولی اصل برای ما حفظ جان خدمه بود. فشار ما بر پیگیری شبانه روزی عملیات اطفاء حریق بود.

وی افزود:اگر روند اطفا حریق شبانه روزی بود به احتمال زیاد انفجارهای پی در پی رخ نمی داد.

این مقام مسئول گفت:جعبه سیاه در کمیته ای متشکل از همه کشورهای ذینفع و سازنده جعبه سیاه رمزگشایی و بررسی خواهد شد .

حق شناس بیان کرد: برای بررسی علت حادثه از کشتی جینی بازرسی به عمل آمد اما چینی ها اجازه دسترسی مسئولین ایرانی را به خدمه کشتی چینی و مصاحبه با آنها را ندادند.

احتمالا خطای انسانی دلیل بروز حادثه بوده است

بر اساس این گزارش بهرامی سخنگوی شرکت ملی نفتکش در این خصوص تصریح کرد: در ساعت های نخست حادثه به دلیل اینکه کسی در را محل کشتی نداشتیم نمی توانستیم اطلاعات دقیقی به دست آوریم  و وسعت حادثه نیز دریافت اطلاعات را کند کرد و انتظار داشتیم مقامات چینی هر چه سریعتر اقدام می کردند ولی به دلیل تعلل آنها از داخل اقدام کردیم وهمچنین بعد مسافت کار را سخت کرده بود.

وی ادامه داد:با توجه به اینکه بار کشتی میعانات گازی بوده است که با کوچکترین جرقه ای احتمال انفجار و آتش سوزی داردو این امر روند خاموش کردن را بسیار مشکل کرد .

بهرامی تصریح کرد:اولین اقدام ما در صبح چهارشنبه صورت گرفت ولی اقدام موثر ما پنجشنبه شروع شد و به دلیل اینکه روند اطفاء شبانه روزی نبود کار بسیار پیچیده و سخت بود. کار با این محموله سختتر از خاموش کردن نفت خام بود.

سخنگوی شرکت ملی نفتکش اظهاد داشت:برای اطفاء اینگونه حریق ها نمی توان از هلی کوپتر استفاده کرد و از لحاظ فنی کشتی های آتش خوار که از امروز وارد شدند در این حریق ها استفاده می شود ولی درجه بالای حرارت کار را کند کرد.

حادثه  سانچی بدترین نوع سوانح دریایی بود

 وی تاکید کرد:این تصادم بدترین سوانح دریایی بوده است که به لحاظ فنی قابل پیشگیری بوده و باید شرایط بررسی شود .

بهرامی افزود:به طور قطع این دوکشتی مکالمه تلفنی داشته اند و  ممکن است از نظر زبانی منظور هم را نفهمیده باشند و یا در محاسبات اشتباه کرده باشند.

وی با بیان اینکه حادثه هنوز خیلی خام است و باید بررسی بیشتری صورت بگیرد گفت:دو کشتی دارای جدیدترین رادارها و تجهیزات بوده اند و هیچ مشکل تجهیزاتی نداشته اند و احتمال خطای انسانی از سوی یکطرف و یا هر 2 طرف وجود دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار