وزیر بهداشت و درمان گفت: 70 هزار تخت بیمارستانی کم داریم که در قانون بودجه باید به این مسئله هم توجه شود و تعداد تخت‌های بیمارستانی افزایش یابد.

افزایش تعداد تخت‌های بیمارستانی در بودجه ۹۷ مدنظر باشد/در رشته متخصص زنان، هیچ مردی آموزش داده نمی‌شودبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛  حسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که جهت پاسخ به سوال نصرالله پژمانفر نماینده مردم مشهد و کلات مبنی بر اینکه چرا علی‌رغم وجود مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و وظایف مصرح وزارت بهداشت در خصوص اجرای کامل قانون انتخاب امور پزشکی با موازین اسلام بازهم شاهد نابسامانی و بی حرمتی آشکار به امر حریم بانوان در بیمارستان‌ها هستیم، اظهار کرد: در سال 77 قانونی تحت عنوان انطباق امور اداری و فنی موسسات پزشکی با موازین شرع مقدس اسلام در مجلس تصویب شد.

وی ادامه داد: آئین‌نامه اجرایی این قانون در سال 80 به تصویب دولت رسید که به موجب آن مراکز بهداشتی و درمانی عمومی و خصوصی موظف به رعایت نکاتی در حفظ حرمت مراجعان و رعایت حدود شرعی شدند.

وزیر بهداشت و درمان تصریح کرد: در این قانون شورایی به ریاست وزیر بهداشت و درمان و با حضور نماینده مقام معظم رهبری، نمایندگانی از دانشگاه‌ها، دونفر از نمایندگان مجلس و تعدادی از معاونان وزرا پیش بینی شده است که موظف به برنامه‌ریزی و نظارت بر اجرای این قانون هستند.

قاضی‌زاده هاشمی تأکید کرد: از زمان تصویب این قانون همه دوستان تلاش‌های زیادی جهت اجرای آن کردند به نحوی که امروز نزدیک به 7000 نفر پزشک متخصص زنان داریم و در این رشته هیچ مردی آموزش داده نمی‌شود.

وی با بیان اینکه البته تفکیک جنسیتی برای معاینه و درمان در سایر رشته‌ها و جراحی وجود ندارد، تصریح کرد: بیمار آزاد است که به هر پزشکی که خودش تشخیص می‌دهد مراجعه کند.

قاضی‌زاده هاشمی با بیان اینکه در برخی از رشته‌ها مثل رادیولوژی و سونوگرافی همچنان کمبودهایی وجود دارد، اظهار کرد: البته ما در این دوره توانستیم ظرفیت را به دوبرابر افزایش دهیم و در سال‌های آینده هم قابل جبران است.

وزیر بهداشت و درمان متذکر شد: ما در سال 93 احیای شورای عالی انطباق را در دستور کار قرار دادیم و شورایی نوین را تشکیل دادیم که تاکنون صدها جلسه برگزار کرده و مصوبات آن اجرا شده است.

وی تأکید کرد: برخلاف ادعای پژمان‌فر نماینده مردم مشهد امروز در هیچ بیمارستانی در بخش زایمان نه تنها مرد وجود ندارد، بلکه پرستاران هم همگی از بانوان هستند و از سال 1318 هیچ مامای مردی در کشور تربیت نشده است و اگر تخلفی وجود دارد، ارائه دهید تا رسیدگی شود.

وزیر بهداشت و درمان با اشاره به اینکه ما حدود 2 میلیون و 500 هزار متر مکعب در جهت نوسازی و بازسازی بیمارستان‌ها در دستور قرار دادیم، گفت: همچنین بالغ بر 40 هزار تخت بیمارستانی ایجاد شده است و ما با اقدامات خود توانستیم اتاق‌های 12 نفره بیمارستان‌ها را به اتاق‌های 6 نفره و حتی 4 نفره و 2 نفره تبدیل کنیم تا حرمت و کرامت انسانی بیشتر مورد تأکید قرار گیرد.

وی ادامه داد: در 4 سال گذشته در مناطق محروم حدود 2000 ماما استخدام شده است، اما ما باید به این مسئله هم توجه کنیم که 70 هزار تخت بیمارستانی کم داریم و برخی از بیمارهای ما مجبورند در راهرو بستری شوند که در قانون بودجه باید به افزایش تعداد تخت‌های بیمارستانی توجه شود.

قاضی زاده هاشمی با تأکید بر اینکه یکی از عوامل رضایتمندی برای مردم رعایت عدالت است، اظهار کرد: ما تلاش کردیم و توانستیم در مشهد بعد از 30 سال 3 بیمارستان را به بهره‌برداری برسانیم چرا که معتقدیم باید حقوق مردم مناطق مختلف رعایت شود و خدمات یکسانی در اختیار آنان قرار گیرد.

قاضی‌زاده هاشمی با تأکید بر اینکه اگر اعتقاد کادر پزشکی بیمارستان‌ها از ما بیشتر نباشد کمتر هم نیست، ادامه داد: این افراد کاملا متدین هستند و به بیماران خانم خدمت رسانی می‌کنند.

وزیر بهداشت و درمان با اشاره به نیازمندی‌های اساسی وزارت بهداشت و درمان گفت: سرانه پایین تخت‌های بیمارستانی، بدهی انباشته بیمارستان‌ها نیاز به 120 هزار نفر پرستار و کادر پزشکی و کمبود بودجه از مشکلات اساسی وزارت بهداشت و درمان است که مجلس باید به حل این مشکلات کمک کند.

وی با اشاره به اینکه ما امروز 25 بیمارستان مخصوص بانوان داریم، ادامه داد: دولت هزینه یک میلیون و 900 زایمان طبیعی را پرداخت کرده است که از این میان 117 هزار زایمان بدون درد انجام شد و بالغ بر یک میلیون نفر خانم هم در مراکز بهداشتی آموزش داده شدند.

قاضی‌زاده هاشمی با بیان اینکه آیین نامه‌ای برای لباس پرسنل نوشته شده که در حال اجراست، تصریح کرد: ما در اعتباربخشی بیمارستان‌ها سنجه‌هایی را گذاشته‌ایم که این اعتبار بخشی در صورتی که موازین شرعی رعایت نشود، اجازه‌ نمی‌دهد که این بیمارستان‌ها بتوانند رتبه‌های عالی را کسب کنند.

وزیر بهداشت و درمان با تأکید بر اینکه فرهنگ جامعه در بخش‌های مختلف به هم ارتباط دارد و نمی‌توان موضوع فرهنگ را به صورت جزیره‌ای مدیریت کرد، خاطرنشان کرد: بیمارستان‌ها نیز بخشی از کل جامعه هستند و معتقدم که پرستاران ما افراد شریف و متعصبی هستند و حضور آنها را باید در جنگ، دفاع مقدس و زلزله دید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار