وثوقی مطرح کرد:

خدمات توانبخشی معضل پیش روی کودکان اوتیسم/ جای خالی خیرین مدرسه‌ساز در حوزه اوتیسم

مدیر خدمات حمایتی اجتماعی انجمن اوتیسم گفت: هزینه خدمات توانبخشی کودکان اوتیسم از دغدغه‌های والدین این کودکان است.

خدمات توانبخشی معضل پیش روی کودکان اوتیسم/ جای خالی خیرین مدرسه‌ساز در حوزه اوتیسمبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  مرجان وثوقی مدیر خدمات حمایتی اجتماعی انجمن اوتیسم ایران در همایش تکرار ویژه تقدیر از مادران کودکان اوتیسم گفت: انجمن اوتیسم 1260 فرد دارای طیف اوتیسم را شناسایی کرده که 600 نفر از این خانواده کم بضاعت و بی‌بضاعت هستند و باید با مشارکت بین‌بخشی به این گروه‌ها سر و سامان دهیم.

وی افزود: در تشخیص حوزه اوتیسم معلمان، مربیان مهد کودک، متخصصان مغز و اعصاب، روانپزشکان، پزشکان کودک، والدین و سایر افراد سهیم هستند که باید برای این گروه‌های آگاه‌سازی ویژه‌ای داشته باشیم تا در 4 سال اول با تشخیص به موقع و اجرای برنامه‌های متفاوت و خدمات توانبخشی بتوانیم شاهد کاهش مشکلات این گروه‌ها باشیم.

وثوقی اظهار کرد: اطلاع‌رسانی کشور در حوزه آموزش شناخت علائم اوتیسم کافی نیست و باید متولیان سلامت و سایر نهادهای اجتماع محور در کنار مربیان کودک، والدین و سایر نهادها آگاهی کافی داشته باشند تا با ارجاع زودهنگام بتوانیم کارهای موثری را برای این گروه‌ها انجام دهیم.

سد بزرگ مسائل هزینه‌ای سر راه خانواده های دارای کودکان اوتیسم

وی افزود: مسائل هزینه‌های توانبخشی کودکان اوتیسم از موضوعاتی است که سد راه خانواده‌ها شده است و مادران کودکان اوتیسم نقش عمده‌ای در مراقبت و بازتوانی این کودکان دارد که باید با حمایت های مالی متولیان سلامت در حوزه خدمات توانبخشی بتوانیم برای این گروه‌های کارهای موثری انجام دهیم.

وثوقی افزود: حدود 2 تا 3 میلیون هزینه نگهداری کودکان اوتیسم است که انجمن اوتیسم که مردم نهاد است انتظار دارد تا با تاسیس مراکز استاندارد، اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی جامعه، حمایت مالی، حمایت اجتماعی و فرهنگی و آموزش با محوریت متولیان سلامت شاهد اقدامات ارزشمندی باشد.

ضرورت بررسی کیفیت داروی مخصوص کودکان اوتیسم

وثوقی افزود: بالای هشتاد درصد از افراد اوتیسم از دارو استفاده می‌کنند که برخی نیاز به داروهای خارجی دارند و در کنار هزینه‌های بالای دارو باید روی کیفیت خدمات دارو برای این کودکان تدبیری اندیشید.

وی در پایان گفت: جای خالی خیرین مدرسه‌ساز و خیرین سلامت در حوزه اوتیسم خالی است و امیدواریم شاهد ساخت این مدارس و آموزش ویژه کودکان اوتیسم در آموزش و پرورش باشیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار