توسعه صادرات و درآمد‌های مستقیم ترانزیت از منافع ملی ترانزیت ریلی

ایجاد اشتغال، افزایش امنیت، کمک به توسعه صادرات و درآمد‌های مستقیم ترانزیت از منافع ملی ترانزیت ریلی در کشور‌ها است که این مهم در ایران هم با قوت دنبال می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، غلامرضا نجفی مدیرکل بازرگانی بین الملل راه آهن جمهوری اسلامی امروز در نشست هم‌اندیشی افزایش ترانزیت ریلی در بنادر که به میزبانی بندرامیراباد برگزار شد، گفت: ۴۱۷ هزارتن کالا از خطوط ریلی کشور ترانزیت شد.

وی با بیان اینکه میزان جابجایی خط ریلی کشور براساس برنامه ریزی انجام شده به ۴۵ میلیون تن می‌رسد، افزود: در این بخش سهم حجم جابجایی کالا از طریق خط آهن از ۱۲ درصد فعلی به ۳۰ درصد افزایش پیدا می‌کند.

نجفی با اشاره به وجود هشت مرز ریلی در کشور گفت: حمل و نقل ریلی حمل و نقل سبز است و اکنون جلوتر از حمل و نقل جاده‌ای است که باید توسعه یابد.

مدیرکل بازرگانی بین الملل راه آهن جمهوری اسلامی سرعت، تعرفه حمل و قابلیت اعتماد را از جمله نیاز‌های مهم مشتریان اعلام کرد و گفت: با افزایش سرعت سیر قطار‌ها می‌توانیم زمان و هزینه را مدیریت و مقبولیت این حمل و نقل را ارتقا دهیم.

وی با بیان اینکه بندر امیرآباد با اتصال به ریل می‌تواند ظرفیت مناسبی برای توسعه حمل و نقل در کریدور شمال-جنوب باشد؛ گقت: تبدیل شدن بندرامیراباد به هاپ منطقه‌ای غلات ظرفیت مهم این بندر است.

مدیرکل بازرگانی بین‌الملل راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: موانع زیادی در راه حمل و نقل ریلی وجود دارد، اما این به معنای توقف در این بخش نیست و نیازمند تلاش مضاعف برای ترانزیت کالا هستیم و باید به چشم‌انداز ترسیم شده برای سهم ۳۰ درصدی از راه آهن و ترانزیت ۳۰ میلیون تن کالا در سال‌های آینده برسیم.

گران بودن ظرفیت ریلی کشور

محمدعلی حسن زاده معاون اموربندری واقتصاری سازمان بنادر و دریانوردی نیز در این نشست گفت: سهم حمل و نقل ریلی کشور افزایش یابد و در این بخش باید کریدور شمال - جنوب فعال شده و فعالیت بیشتری در این بخش انجام دهد.

وی با بیان اینکه ظرفیت ریلی گران است و هنوز متناسب با ظرفیت ریلی بار جابه جا نمی‌کنیم. افزود: در این بخش و جابه جایی ریلی درون بندری و برون بندری همچنان با توجه به گرانی موجود با مشکل مواجه هستیم.

حسن زاده گفت: سرعت سیرناوگان متناسب با هزینه کالا و با توجه به زمان و ظرفیت باید مساله ارزانی در حمل و نقل مورد توجه باشد.

معاون امور بندری واقتصاری سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به ترانزیت و جابه جایی کالا براساس هزینه و مسافت، افزود: با افزایش مسافت، هزینه هم در مسافت‌های جاده‌ای بالا می‌رود که در برخی موارد به صرفه نیست و در این بخش توجه به حمل و نقل ریلی می‌تواند به صرفه‌تر باشد.

وی گفت: اکنون کریدور شمال به جنوب مقبولیت فراوان ندارد و شاهد حمل کمتر هستیم که این مساله به دلیل بالا بودن هزینه تمام شده حمل بالاست.

حسن زاده افزود: بندرامیراباد ظرفیت خوبی در بنادر کشور و شمال کشور دارد و اگر قرار است بندرامیراباد هام منطقه خزر باشد باید برای توسعه اقتصادی و توسعه‌ای به ظرفیت‌های مناسب وصل شود.

معاون اموربندری واقتصاری سازمان بنادر و دریانوردی گفت: به زودی در بندرامیراباد با بهره برداری از رو رو ریلی، شاهد توسعه در این بخش و رشد اقتصادی مناسب هستین و اشتغال لازم ایجاد می‌شود.

وی اتصال ریل به بندر را بعنوان یک عامل مهم استراتژیک برای توسعه و رونق ترانزیت یاد کرد و افزود: هر ریلی که به بندر وصل شود الزاماً توسعه ندارد بلکه باید قابلیت دسترسی مشتریان به بندر داشته و به پس کرانه بار و مسافر برسیم.

انتهای پیام/آ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار