معاونت علمی در هفته ای که گذشت؛

ژنتیک؛ دومین حوزه فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان/حمایت دانشگاه آزاد از ایده های کار آفرینی

هفته گذشته معاونت علمی شاهد رویداد‌های علمی مختلفی بوده که در این بسته خبری تعدادی از آنها را بازگو می‌کنیم.

شرکت‌های دانش بنیان عامل بهبود فضای کسب و کار کشور/ ضرورت گسترش دیپلماسی علمی برای افزایش منافع کشوربه گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ژنتیک، دومین حوزه فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان ، استقلال و رشد اقتصادی کشور در گروی تقویت شرکت های دانش بنیان ، حمایت دانشگاه آزاد از ایده های کار آفرینی ، شرکت‌های دانش بنیان عامل بهبود فضای کسب و کار کشور و ضرورت گسترش دیپلماسی علمی برای افزایش منافع کشور از جمله مهم ترین اخبار معاونت در هفته گذشته است.

 ژنتیک، دومین حوزه فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان

 سورنا ستاری معاون علمی فناوری ریاست جمهوری گفت: ما می‌توانیم با پیشبرد علومی چون پزشکی شخصی و ژنتیک عقب ماندگی ذاتی که در برخی رشته‌ها دارد و بیشتر پیروی کشورهای پیشرفته دنیا هستیم جبران کنیم.

وی ادامه داد: اگر در حوزه پزشکی شخصی یا فردمحور خوب عمل کنیم می‌توانیم در آینده جزو کشورهای پیشرو در جهان در این حوزه باشیم.

ستاری عنوان کرد: بسیاری از محققان ایرانی در کشورهای پیشرفته دنیا در دانشگاه‌های برتر چون هاروارد در زمینه پزشکی شخصی در حال فعالیت هستند و ما با وجود مشکلاتی که با کشور آمریکا داریم آمادگی تبادل استاد و دانشجو در این حوزه را داریم و خوشبختانه با راه‌اندازی بنیاد ملی نخبگان توانسته‌ایم برخی از این محققان را به ایران بازگردانیم.

ستاری با اشاره به همکاری معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری در حوزه پزشکی شخصی یا فردمحور با دانشگاه‌های علوم پزشکی گفت: ما اکنون با سه دانشگاه علوم پزشکی و پژوهشکده رویان در این حوزه در حال تبادل اطلاعات هستیم و امیدواریم با انجام مطالعات بیشتر و حمایت از پروژه ژنوم مرجع ایرانیان در آینده بتوانیم در حوزه پزشکی شخصی مبتنی بر فرد در دنیا حرف هایی برای گفتن داشته باشیم، زیرا این علم می‌تواند پایه بسیاری از تکنولوژی‌ها در کشور باشد.

 

حمایت دانشگاه آزاد از ایده های کار آفرینی

حبیب ‌الله آراسته ‌راد رئیس باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان اظهار کرد: : این امر با شناسایی صنعت ، توانمندی ها و نخبگان هر استان در دانشگاه آزاد اسلامی قرار است اجرایی شود.

وی با تأکید بر اینکه هم افزایی دولت، صنعت و دانشگاه منجر به رشد و پیشرفت کشور می شود، اظهار کرد: دانشگاه آزاد اسلامی که به لحاظ امکانات، تجهیزات و نیروی انسانی بسیار غنی و توانمند است، می تواند در زمینه های مختلف با صنعت ارتباط برقرار کند و نیازهای آنها را برطرف سازد.

آراسته راد، حذف بروکراسی های غیرضروری و برداشتن موانع موجود از سر راه پژوهشگران و محققان را وظیفه باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانست و افزود: باشگاه سعی دارد مسیر فعالیتهای پژوهشی را برای پژوهشگران هموار کند.

 

 استقلال و رشد اقتصادی کشور در گروی تقویت شرکت های دانش بنیان

رضا ملک زاده معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: حدود سه هزار و ٢٠ شركت دانش بنیان در كشور داریم كه ٩٢٠ شركت در بخش سلامت فعالیت می کنند.

وی افزود: در سال ٩٥ حدود ١٨٠٠ میلیارد تومان فروش محصولات دانش بنیان بخش سلامت بوده است.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: به دولت متعهد شدیم تا پایان سال ٩٦ بتوانیم بازار ٢ هزار میلیارد تومانی در اختیار داشته باشیم كه تاكنون ١٦٠٠ میلیارد تومان آن تحقق پیدا كرده است.

 

 اقتصاد فضا منتظر بخش خصوصی

مرتضی براری رئیس سازمان فضایی ایران گفت: هم اکنون از نظر رتبه علمی در منطقه نخست و در دنیا یازدهم هستیم.

 وی افزود: ایران نهمین کشوری بود که توانست در دنیا ماهواره به فضا پرتاب کند که این مهم در 10 ساله نخست فعالیت های سازمان فضایی اتفاق افتاد و نشانگر اقتدار بود.

 معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار کرد: اینک در برنامه 10 سال دوم نیازمند تحرک در اقتصاد فضا هستیم چراکه اقتدار و اقتصاد 2 بال صنعت فناوری فضایی است.

 براری با بیان اینکه علیرغم رشد خوبی که در حوزه فضایی کسب کردیم اما نتوانستیم توانمندی ماهواره ای را تثبیت کنید، اظهار کرد: یعنی توانستیم ماهواره های تحقیقاتی را طراحی، تولید و پرتاب کنیم و در مدار قرار دهیم اما نتوانستیم از کاربری های آن استفاده کنیم.

 

شرکت‌های دانش بنیان عامل بهبود فضای کسب و کار کشور

سورنا ستاری معاون علمی فناوری رئیس جمهور اظهار کرد: خوشبختانه جهت گیری دانشگاه‌ها به سمت مراکز آموزش عالی نسل سوم و چهارم تغییر کرده است و مدیریت جدید وزارت علوم همراه و همگام با طرح‌های فناورانه هستند.

وی ادامه داد: همدلی بین سازمان‌های مختلف یکی از بزرگترین سرمایه‌ هایی است که باعث می‌شود اتفاقات خوبی در دانشگاه‌ها بیفتد و فضای کسب و کار برای شرکت‌های دانش بنیان و استارت‌آپ‌های دانشگاهی که به وسیله جوانان فارغ التحصیل دانشگاهی ایجاد کرده در کشور بهبود پیدا کند.

ستاری با بیان اینکه باید با وزارت‌ خانه‌های مختلف در راستای کار آفرینی و بهبود اشتغال ارتباط بیشتری داشته باشیم، عنوان کرد: خوشبختانه امروزه قدم‌های موثری در اقتصاد برداشته شده است و اکوسیستم جدیدی را تجریه می‌کنیم و اتفاقات خوبی برای اشتغال فارغالتحصیلان بازار محصولات شرکت‌های دانش بنیان و حتی قیمت گذاری در حال رخ دادن است؛ همین استارت‌آپ‌های دانشگاهی زمانی به شرکت‌های نسل جدید در حوزه کار‌آفرینی در کشور تبدیل می‌شوند.

 

تولید ۳۰ داروی جدید در حوزه زیست فناوری

مصطفی قانعی دبیر ستاد زیست فناوری معاونت علمی ریاست جمهوری اظهار کرد: زیست فناوری یکی از حوزه‌های هزینه بر و در عین حال سودده است و خوشبختانه کشورمان از لحاظ فناوری و علمی در منطقه رتبه اول را دارد.

وی ادامه داد:‌ تعداد محصولات زیست فناوری در حوزه پزشکی در حال ارتقاء است، به طوریکه در کشورمان 20 دارو در حوزه زیست فناوری تولید می‌شود و از این منظر ایران رتبه سوم آسیا را به دست آورده است.

 

ضرورت گسترش دیپلماسی علمی برای افزایش منافع کشور

نصرت الله ضرغام رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی اظهار کرد: یکی از ویژگی های این همایش حضور افراد صاحب نظر در حوزه استعداد یابی از کشورهای مختلف و تعامل آنها با یکدیگر است که این افراد تجربیات خود را در اختیار یکدیگر قرار می دهند. این مسئله خود باعث پیشتازی در حوزه های مختلف علمی می شود و پیشرفت هایی در سایه این همکاری دانشمندان در کشورهای مختلف رخ می دهد.

 ضرغام با اشاره به موضوع دیپلماسی علمی و اهمیت آن ادامه داد: کشورها باید دیپلماسی علمی را به سود منافع علمی گسترش دهند چرا که این همکاری ها موفقیت های زیادی را برای کشورها به همراه دارد. صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی نیز اعتقاد به گسترش این ارتباطات دارد و در این راستا نیز با مراکز علمی کشورهای مختلف تفاهمنامه هایی را امضا کرده است. همچنین این تعاملات کمک می کند تا چهره علمی ایران در خارج از کشور بهتر نشان داده شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار