معاون آموزشی وزارت علوم در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

ضرورت آماده سازی نظام آموزش و پرورش برای حذف کنکور/ سطح کیفی مدارس باید هماهنگ شود

شریعتی نیاسر از ضرورت آماده سازی نظام آموزش و پرورش برای حذف کنکور خبر داد.

ضرورت آماده سازی نظام آموزش و پرورش برای حذف کنکور/ لزوم هماهنگ‌سازی سطح کیفی مدارس سراسر کشورمجتبی شریعتی‌ نیاسر معاون آموزشی وزارت علوم در گفت‌وگو با خبرنگار   حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص حذف کنکور گفت: با اصل حذف کنکور صد در صد موافقیم و باید اجرای آن هرچه سریع‌تر انجام شود و ما نیز از آن استقبال خواهیم کرد.

وی با تاکید بر لزوم زمینه‌سازی در مدارس برای حذف کنکور، اظهار کرد: لازم به ذکر است، برنامه حذف کنکور در گرو هماهنگی با آموزش و پرورش است، چرا که دانش‌آموزان در سال‌های متوسطه باید در پذیرش بدون کنکور در دانشگاه‌ها آماده شده و این آماده‌سازی خود سه تا چهار سال زمان لازم دارد.

معاون آموزشی وزارت علوم ادامه داد: در حال حاضر دانش‌آموزان در شرایطی تحصیل می‌کنند که برای تست‌زنی و آزمون کنکور آماده می‌شوند، درصورتیکه برای حذف کنکور این شرایط باید تغییر کند.

لزوم تغییر در نحوه آموزش در مدارس

شریعتی‌نیاسر درباره تغییر در نحوه آموزش در مدارس گفت: برای اجرای حذف کنکور دانش‌آموزان نیازمند تغییر در روند آموزشی و تمرکز بر روی معدلشان و درک تشریحی مطالب علمی دارند و این اصل مستلزم آماده‌سازی نظام آموزش و پرورش است.

وی با اشاره به لزوم هماهنگ کردن سطح کیفی مدارس کشور تاکید کرد: ‌برای اجرای حذف کنکور و ملاک قرار گرفتن سوابق تحصیلی باید سطح کیفی مدارس در کل کشور با هم هماهنگ باشند و این هماهنگی باید از طریق آموزش و پرورش انجام شود.

معاون آموزشی وزارت علوم افزود:‌ به طور مثال در صورت لزوم، آموزش و پرورش می‌تواند آزمونی سراسری در کل کشور برای این مدارس ترتیب داده تا سطح کیفی همه مدارس و دانش‌آموزان را مورد بررسی قرار دهد، چراکه ما در کل کشور مدارس متفاوتی از جمله دولتی، غیرانتفاعی، خصوصی، تیزهوشان و غیره داریم که هر کدام نیز با توجه به مناطق، سطوح متفاوتی دارند و در برخی مناطق محروم نیز دانش‌آموزانی داریم که با کمترین امکانات در حال تحصیل هستند.

شریعتی‌نیاسر همچنین بیان کرد: بر این باور هستیم که اگر کنکور در هر مقطعی از دیپلم تا لیسانس، ارشد و دکترا حذف شود، به شرایط مطلوب‌تری خواهیم رسید و دانش‌آموزان و دانشجویان نیز آنطور که شایسته است به دانشگاه‌ها راه پیدا می کنند.

وی با اشاره به تجربه حذف کنکور در سال 94 اظهار کرد:‌ در سال 94 یک بار حذف کنکور را در مقطع دکترا داشتیم که تقریبا اکثر دانشگاه‌ها نیز از این شرایط راضی بودند اما طبق مصوبه مجلس وضعیت به حالت قبل برگردانده شد و طبعاً ما تابع مصوبات مجلس بوده و طبق همان شرایط قبل ادامه خواهیم داد.

معاون آموزشی وزارت علوم یادآور شد: بالاخره برای حذف کنکور به هماهنگی‌های زیادی از طرف آموزش و پرورش نیازمندیم که در صورت اجرا ما نیز استقبال خواهیم کرد و امیدوارم هرچه زودتر این اقدامات انجام شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار