وزیر بهداشت در همایش ملی مبارزه با سرطان مطرح کرد؛

دولت اراده خود برای پیشگیری از بیماری‌ها را نشان دهد/ به ما می‌گویند با سیگار و قلیان مردم چه کار دارید/ وقتی می‌خواهیم به پیشگیری ورود کنیم یقه ما را می‌گیرند

هاشمی گفت: به ما می‌گویند با سیگار و قلیان مردم چه کار دارید، اگر سیگار اعضای بدن را دچار مریضی می‌کند، باید جلوی آن را گرفت.

دولت اراده خود برای پیشگیری از بیماری‌ها را نشان دهد/ به ما می‌گویند با سیگار و قلیان مردم چه کار دارید/ وقتی می‌خواهیم به پیشگیری ورود کنیم یقه ما را می‌گیرندبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمانگروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سید حسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت در همایش هفته پویش ملی مبارزه با سرطان که در وزارت بهداشت برگزار شد، گفت: اسم سرطان برای مردم بسیار ترسناک بوده اما واقعیت این است که این بیماری اگر به هنگام تشخیص داده شود، می‌تواند ترسناک نباشد زیرا دو سوم سرطان‌ها قابل پیش‌بینی هستند.

وی ادامه داد: سرطان در دنیا و ایران شیوع زیادی پیدا کرده است در وهله اول، علت آن به افزایش امید به زندگی باز می‌گردد، زمانی متوسط طول عمر بشر 30 تا 40 سال بود، اما اکنون امید به زندگی به 70 رسیده است و بسیاری از سرطان‌ها مربوط به دوران پیری می‌شود.

هاشمی عنوان کرد: 10 میلیون مبتلا به سرطان در اوایل قرن 20 وجود داشت که این میزان اکنون به 20 میلیون و در 15 سال آینده به 25 میلیون خواهد رسید.

در ایران سونامی سرطان نداریم

وزیر بهداشت با بیان اینکه اکنون نمی‌توانیم بگوییم که سونامی سرطان در جهان و ایران به راه افتاده است، گفت: متاسفانه شاهد آن هستیم که تریبون‌ها به دنبال ناامید کردن مردم و ناکارآمد نشان دادن خدمتگذاران هستند، کمتر تریبونی مردم را امیدوار می‌کند، هرچند که کاستی‌هایی وجود دارد اما افراد بسیاری در حال خدمتگذاری به مردم هستند.

وی ادامه داد:‌ در کشور ما تریبون در دست کارشناسان بسیار است، در اصفهان فردی در تریبون‌های مختلف مانند مجلس، نماز جمعه و شورای شهر فریاد می‌زند که ایدز و سرطان به دلیل قطعی آب زاینده‌رود زیاد شده است، این در حالی است که دانشگاه و مراکز تحقیقاتی این موضوع را تایید نمی‌کنند.

هاشمی با تاکید بر اینکه در ایران سونامی سرطان نداریم، گفت: البته این موضوع به آن معنی نیست که به افزایش شیوع سرطان بی‌توجه باشیم، بلکه باید به مردم هشدارهای لازم را بدهیم و اطلاعات درست در اختیارات‌شان قرار دهیم.

نباید مرثیه‌خوانی کنیم، بلکه باید راه درست را به مردم نشان دهیم

وزیر بهداشت افزود: نباید مرثیه‌خوانی کنیم، بلکه باید راه درست را به مردم نشان دهیم، زیرا ما دولت هستیم، دولت، قوه‌قضاییه و مجلس باید راهکار درست به مردم ارائه دهند و در تریبون‌ها مردم را نترسانند، زیرا این کار درستی نیست، تنها محققان و دانشمندان و سازمان‌های مردم نهاد می‌توانند هشدار دهنده باشند.

وی تصریح کرد: اگر محیط زیست دچار مشکل شده است یا با خشکسالی مواجه هستیم، باید از راهکارهایی که سایر کشورهای دنیا برای مقابله با این مشکلات استفاده کرده اند، کمک بگیریم و با بومی سازی با این مشکلات مواجه شویم.

هاشمی خاطر نشان کرد: بگذارید کار دست دانشگاهیان و کاردان‌ها باشد و دانشگاه‌ها راه خود را بروند، در این صورت است که محققان و دانشمندان می‌توانند موثر عمل کنند.

وزیر بهداشت تصریح کرد: اینکه فقط ذکر مصیبت کنیم، خوشایند نیست و من ترجیح می‌دهم از اقداماتی که در پنج سال گذشته در وزارت بهداشت در حوزه سرطان انجام داده‌ایم، سخن بگویم.

آلودگی هوا موجب ابتلا به سرطان می‌شود

هاشمی با بیان اینکه سرطان حدود يک تريليون دلار هزينه دارد، عنوان کرد: اگر به پیشگیری توجه شود این هزینه را می‌توان 100 تا 200 میلیارد کاهش داد. درست که مرگ‌ومیر ناشی از سرطان از بیماری‌های قلبی کمتر بوده اما هزینه آن بیشتر است، اگر بخواهیم هزینه را کم کنیم باید سرطان را به موقع تشخیص دهیم.

وی افزود: به ما تاکید می‌کنند که به حوزه پیشگیری وارد شوید، اما همین که می‌خواهیم در این حوزه ورود کنیم و به مردم بگوییم که سیگار و قلیان نکشند، به ما می‌گویند به سیگار و قلیان مردم چه کار دارید؟، این در حالی است که سیگار از لب گرفته تا سایر جوارح بدن را گرفتار سرطان می‌کند، ما هر زمان که بخواهیم در حوزه پیشگیری وارد شویم یقه ما را می‌گیرند.

وزیر بهداشت با بیان اینکه آلودگی هوا موجب سرطان و برخی بیماری‌ها می‌شود، گفت: اگر کسی اشکال به صنعت خودرو وارد می‌کند نباید این اشکال مظلوم تلقی شود بلکه باید آن را اصلاح کرد.

هاشمی با اشاره به افزایش عوارض بر سیگار به منظور کاهش بیمای‌هایی چون سرطان اشاره کرد و گفت: هفته آینده در مجلس برای عوارض سیگار تصمیم‌گیری می‌ شود و اینجاست که اراده مجلس در پیشگیری از بیماری‌هایی مانند سرطان کمک‌کننده خواهد بود، افزایش عوارض بر سیگار موجب کاهش مرگ‌و میر، معلولیت‌ها و سرطان‌ها خواهد شد.

وی ادامه داد: وقتی ما از سوخت ناسالم، خودروی غیر استاندارد، سیگار یا قلیان حرف می‌زنیم، می‌گویند اگر جلوی اینها را بگیریم اشتغال آسیب می‌بیند و قاچاق زیاد می‌شود، این عذر بدتر از گناه است و یکی از علل ناموفق بودن ما در حوزه پیشگیری محسوب می‌شود.

مردم باید مراقبت‌ها در پیشگیری از سرطان را انجام دهند

وزیر بهداشت عنوان کرد: جهت آگاهی بخشی در حوزه سرطان اقدامات خوبی انجام دادیم؛ اولا که با مردم صادق بودیم البته همه حرف‌ها را نباید در عموم زد بخشی از موضوعات باید در جلسات کارشناسی مطرح شود هرچند که برخی از خارج و داخل حرف‌هایی را که نباید در تربیون‌هایی عمومی زده شود بیان کردند.

هاشمی با بیان اینکه کمپین‌های متعددی برای مبارزه با سرطان تشکیل شده است، گفت: از هنرمندان، دانشمندان و روحانیت کمک گرفتیم تا بتوانیم حمایت‌ها را جلب کنیم و تا اندازه زیادی موفق بودیم و توانستیم در حوزه سرطان از خیر‌ان کمک بگیریم.

هاشمی با تاکید بر اینکه مردم نیز باید مراقبت‌ها در پیشگیری از سرطان را انجام دهند، گفت: اینکه بگوییم در این زمینه چقدر موفق بودیم نمی‌توانم به طور دقیق اعلام کنم، زیرا ابزار اندازه‌گیری سالانه وجود ندارد ممکن است، در طول یک دهه روند افزایش سرطان را اندازه‌گیری کرد و میزان توجه مردم به این موضوع را عنوان کرد.

وی با بیان اینکه شیوع سرطان توهمی است، تصریح کرد: در بسیاری از موارد، خود مردم تاثیرگذار هستند باید در انتخاب سبک زندگی دقت کنیم تا به این بیماری مبتلا نشویم.

بسیاری از هزینه‌ها برای شیمی درمانی غیر ضروری است

وزیر بهداشت با اشاره به اقدامات صورت گرفته در توسعه مراکز درمانی برای درمان سرطان، گفت: در مورد کارهای فیزیکی جهت گسترش زیرساخت‌های درمانی سرطان اقدامات افتخار‌آمیزی داشتیم، توسعه مراکز شیمی‌درمانی، رادیوتراپی و توجه به رادیوتراپی و جراحی به جای شیمی‌درمانی از اقدامات موثر بوده است.

هاشمی با بیان اینکه داروهای سرطان که پیش از دولت یازدهم تحت پوشش بیمه نبودند در بسته حمایتی قرار گرفتند، گفت: اکنون 90 درصد هزینه‌های سرطان را دولت پرداخت می‌کند، البته این رقم زیادی است و هزینه‌های زیادی تحمیل می‌کند ما در دولت دوازدهم برای کاهش هزینه‌ها شورا‌هایی تشکیل دادیم تا با تدوین و اجرای راهنما‌های با‌لینی بتوانیم هزینه‌ها را مدیریت کنیم.

وی با بیان اینکه بسیاری از هزینه‌ها برای شیمی درمانی غیر ضروری است، عنوان کرد: باید مراکز رادیوتراپی را افزایش و توسعه دهیم تا بتوانیم خدمات درمانی چون جراحی و رادیوتراپی را جایگزین شیمی درمانی کنیم.

هاشمی تصریح کرد:‌در حوزه آموزش تصمیمات خوبی گرفته شده، امیدواریم افرادی که اکنون آموزش می‌بینند از مراکز دانشگاهی به نحوی فارغ‌التحصیل شوند تا بیش از گذشته در پیشگیری و درمان موثر باشند.

وزیر بهداشت ادامه داد: وزارت کشاورزی که کار تغذیه مردم را به عهده دارد، باید با ما همکاری کند تا بتوانیم فضای سالم به دست مردم برسانیم، نظارت‌ها در حوزه غذا نادرست است، زیرا در کشور ما به نظارت‌ها کمتر اهمیت می‌دهند، صدها هزار میلیارد در حوزه اجتماعی و اقتصادی هزینه می‌کنیم اما هزینه‌کرد در حوزه نظارت تقریبا به صفر میل می‌کند و شاید دلیل آن دولتی بودن کارها باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.