قاضی‌زاده هاشمی مطرح کرد:

تفکر برخی از مسئولان عامل ناامیدی و یأس در جامعه/ از کسانی که شعار "ما می‌توانیم" برای تولید علم می‌دهند، خوشم می‌آید

کار برخی از افراد حسادت و مأیوس کردن مردم هستند / انجام کارهای خلاقانه و عملی کردن شعار ما می‌توانیم یک نوع جهاد اکبر استوزیر بهداشت گفت: متأسفانه فضای عمومی و تفکر برخی از مسئولان به سمتی است که ناامیدی و یأس را در جامعه ایجاد کند اما دانشمندان در تولید علم اقدامات خوبی انجام داده‌اند.
به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت صبح امروز در مراسم رونمایی از اولین محصول سلول بنیادی در حوزه پوست که در مرکز تحقیقات سلول‌های بنیادی پوستی برگزار شد اظهار کرد: آنچه كه امروز بسيار ارزشمند است، بعداز اخلاق، علم است چرا كه توانمندی علمی بشر با سرعت درحال پيشرفت است و اگر ايران يک سال از اين پيشرفت‌ها عقب بماند، در مقايسه با نيم قرن گذشته، بيش از ٢٠ سال عقب می ماند.

وی با اشاره به اینکه دانشمندان اصلا خود را آلوده به سیاست نکرده‌اند، افزود: دانشمندان به این موضوع واقف هستند که زندگی کوتاهتر از آن است که جامعه بشری را از علم و استعداد خدایی محروم سازند و به همین دلیل دائما در حال تلاش برای فراهم آوردن آسایش مردم و تولید محصول هستند.

هاشمی گفت: برخی از دانشمندان، نخاله‌هایی هستند با توليد محصولات زيان آور  در حوزه‌های نظامی باعث سلب آرامش  جهانیان شده‌اند.

حمایت نظام مقدس جمهوری اسلامی از تولید علم و محققان

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه در ایران علی رغم همه محدودیت‌ها، نظام مقدس جمهوری اسلامی بر تولید علم و حمایت از محققان اصرار زیادی دارد؛ گفت:  متأسفانه فضای عمومی و تفکر برخی از مسئولان به سمتی است که ناامیدی و یأس را در جامعه ایجاد کند اما دانشمندان در تولید علم اقدامات خوبی انجام داده‌اند؛به طور کلی کشور در حوزه‌های دیگر وضعیت مناسبی ندارد.

کمترین هزینه برای تولید علم می‌شود

وی با اشاره به اینکه در زمینه تولید علم کمترین هزینه انجام شده است، عنوان کرد: برای مثال در این مرکز با کمک دانشگاه علوم پزشکی تهران، همراهی خيرين و دانشمندان کار را پيش برده‌ايم. اگر به بودجه تحقيقاتی كشور در حوزه علوم پزشکی نگاه کنیم در مقايسه با ساير حوزه‌ها، بودجه ناچيزی است، درحاليكه 4 درصد دانشجويان و 37 درصد توليد علم در اين حوزه است.

هاشمی با اشاره به اینکه برخی برای تخریب افکار و مأیوس کردن مردم تلاش‌های زیادی می‌کنند، تأکید کرد: دانشمندان داخلی و حتی خارج از کشور با غیرت و تعصب به کشور تلاش‌های خوبی را انجام داده‌اند اما برخی در بین مردم به یأس و ناامیدی دامن می‌زنند.

وی با اشاره به اینکه کشور مسیر توسعه و پیشرفت را طی می‌کند، ادامه داد: از افرادی که با شعار ما می‌توانیم به تولید علم و محصول می‌پردازند خوشم می‌آید و به نظرم کار این افراد جهاد اکبر محسوب می‌شود.

هاشمی با بیان اینکه خود باوری و انجام کارهای جدید یکی از روحیات خوب محسوب می‌شود، اظهار کرد: اگر کسی روحیه خود باوری نداشته باشد امکان موفقیتش در کارها کاهش پیدا می‌کند، به طور مثال اگر یک جراح به کارش اعتماد نداشته باشد نمی‌تواند  عمل جراحی خوبی انجام دهد.

حسادت به  مصیبت بزرگی برای بشر تبدیل شده است

وزیر بهداشت در خصوص اینکه متأسفانه تا شخصی به موفقیت نسبی دست پیدا می‌کند افرادی به آن حسادت می کنند، ادامه داد: حسادت نسبت به موفقیت دانشمندان از سطوح بالا و حتی در سیاست شروع و تا محیط‌های دانشگاهی کشیده شده است اما خوشبختانه دانشگاه علوم پزشکی تهران به حاشیه‌ها توجهی نمی‌کنند اما به طور کلی حسادت به مصیبت بزرگی برای بشر تبدیل شده است.

هاشمی ادامه داد: دانشگاه‌ها نباید گرفتار مسائل حاشیه‌ای شوند و به اصل کار یعنی تولید علم و تحقیق توجه کنند، خوشبختانه ایران به دلیل  تعصب مردمانش از پیشرفت‌های خوبی برخوردار بوده است.

وزیر بهداشت ادامه داد: باید در زمینه کسب مجوزها سختگیری شود اما امور اداری تسهیل شود و به نظرم مسئولان تا می توانند در زمینه gmt سختگیری کنند تا کشور بتواند بازارهای منطقه و بین‌المللی را به دست گیرد.

وی با اشاره به اینکه مردم باید توانمندی‌های خودشان را در صحنه بین‌المللی باور کنند، اظهار کرد: هر قدر در زمینه تولید محصول عملکرد خوبی داشته باشیم و جزء 8 کشور برتر دنیا باشیم باید بتوانیم بازارهای بین‌المللی را کسب  و محصولاتمان را صادر کنیم تا به موفقیت برسیم.

وزیر بهداشت اظهار کرد: در بخش بالینی فقط نوشتن مقاله در کشور مهم نیست و باید تولیدات علمی و تحقیقات در زمینه پوست بیشتر شود زیرا در ایران حوادث، سوانح و سوختگی زیاد است.

وی گفت: به نظرم باید یک مرکز تحقیقاتی سلول‌های بنیادی در حوزه پوست در مرکز تهران راه‌اندازی شود تا مردم فقیر دسترسی‌شان به این مراکز آسان‌تر شود.

هاشمی یادآور شد: ذکر رتبه علمی کشور و تعداد مقالات نوشته شده در حوزه‌‌های مختلف به مردم زیاد به درد آن‌ها نمی‌خورد زیرا مردم به دنبال دیدن نتایج کارها و دستاوردهای علمی هستند.

انتهای پیام/

اظهارات وزیر بهداشت در  رونمایی از اولین محصول سلول بنیادی در حوزه پوست

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
ناشناس
۲۳:۳۱ ۰۸ بهمن ۱۳۹۶
مسئولان تولید علم و محققان را حمایت کنند
آخرین اخبار