مروری بر نهمین روز تئاتر فجر 36؛

دلواپسی‌های معاون اقتصادى رئیس‌جمهور برای بودجه تئاتر کشور/ روز‌های پایانی جشنواره تئاتر فجر

نهمین روز‌ سی و ششمین جشنواره تئاتر فجر، با حضور معاون اقتصادی رئیس جمهور سپری شد.

به گزارش خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، با نیم نگاهی به انتهای جدول اجراهای نمایش، درمی‌یابیم که پرونده سی و ششمین دوره از جشنواره تئاتر فجر، با حواشی خوب و بد کم‌کم بسته می‌شود.

روز گذشته مجموعه تئاتر شهر، تماشاخانه ایرانشهر و خانه هنرمندان به طور یکسان بیشترین جذب تماشاگران را داشتند. تماشاگرانی که به تماشای نمایش های «کوکوی کبوتران حرم»، «آناکارنینا»، «پیانیستولوژی»، «یک بعلاوه دو»، «دوستت دارم ترکیه»، «سفر به فلات چین خورده» و «آیفون» نشستند، اما به نسبت سال های گذشته رضایت زیادی از نمایش های داخلی و خارجی نداشتند.

به گفته یکی از هنرجویان هنرهای نمایشی، سی و ششمین دوره از جشنواره تئاتر فجر تنها برگ درخشانی برای دبیر جشنواره است و برای دانشجویانی که به تماشای نمایش های بین المللی می آیند، نتیجه ای ندارد؛ چرا که اجراهای خارجی نسبت به سال‌های گذشته ضعیف تر شده و آثار فاخری بین آنها وجود ندارد.

 

«اپرای عروسکی خیام»

*شب گذشته نمایش «اپرای عروسکی خیام» به کارگردانی بهروز غریب پور، میزبان محمد نهاونديان، معاون اقتصادى رئيس جمهور شد. نهاوندیان پس از تماشای اجرای این نمایش از موزه‌ عروسک‌های اپراهای عروسکی گروه «آران» بازدید کرد و در گفتگویی که با ستاد خبری جشنواره داشت، از چاره اندیشی درخصوص بودجه تئاتر گفت و وعده داد که هم در سازمان برنامه و بودجه و هم در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شیوه‌ سهل‌تر و روان‌تری را به اختصاص بودجه و رسیدن به مرحله تولید پیشنهاد می‌کند. همچنین مسعود شفیعی رئیس سازمان نقشه‌برداری کل کشور نیز به تماشای «اپرای عروسکی خیام» نشست.

 

«آناکارنینا»

*تماشاخانه ایرانشهر روز گذشته از همان ساعات ابتدایی اجرای نمایش، با حضور حداکثری تماشاگران نمایش «آناکارنینا» کار خود را آغاز کرد. شب گذشته نه تنها صندلی های سالن پُر شده بود، بلکه مردم، خارج از ظرفیت هم در راهروهای کناری بر زمین نشسته بودند.

نمایش «آناکارنینا» به کارگردانی و نویسندگی آرش عباسی، با نگاهی طنازانه در قالب یک برنامه تاکشوی تلویزیونی، پانصدمین برنامه «wood show» را به اجرا درآورد، برنامه‌ای که در نگاه اول به نوعی کپی و یا برداشتی از برنامه تلویزیونی «خندوانه» و «دورهمی» با اجرای بهنام شرفی در نقش «woody» بود.

این اثر نمایشی با حضور دو بازیگر معصومه رحمانی و بهنام شرفی، سالن استاد ناظرزاده را تبدیل به استودیویی کرده بودند که مخاطبان آن برنامه، تماشاگران نمایش بودند. بازیگرانی که در حین اینکه به بازی می پرداختند از حضور تماشاچیان هم استفاده می کردند و تعامل خوبی با آنها داشتند.

 

«پیانیستولوژی»

*نمایش «پیانیستولوژی» به کارگردانی محمد نیازی، پس از رکوردشکنی گیشه تئاتر استان مشهد، این بار در تهران مخاطبان خود را راضی کرد و اجرای موفقی داشت. این اثر نمایشی با درآمیختن هنر، تاریخ و عقل روایتی از برهه تاریخی قرون وسطی را به نمایش گذاشت.

موزیکال بودن این نمایش نکته حائز اهمیتی بود که مدت زمان 2 ساعت اجرا را برای مخاطب کم کرده و بر جذابیت اجرای همسرایی ها افزوده بود.

 

انتهای پیام/

 

در نهمین روز جشنواره تئاتر فجر چه گذشت؟

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار