ولایتی در جمع خبرنگاران؛

توصیه ‌می‌کنیم اروپایی‌ها به دنبال طرح از پیش شکست خورده آمریکایی‌ها حرکت نکنند

مشاور امور بین‌الملل مقام معظم رهبری گفت:توصیه می‌کنیم اروپایی‌ها به دنبال طرح از پیش شکست خورده آمریکایی‌ها حرکت نکنند.

توصیه ‌می‌کنیم اروپایی‌ها به دنبال طرح از پیش شکست خورده آمریکایی‌ها حرکت نکنندبه گزارش خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ علی‌اکبر ولایتی مشاور امور بین‌الملل مقام معظم رهبری بعد از دیدار با نماینده ویژه سازمان ملل در امور عراق در جمع خبرنگاران، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آمریکا بعد از شکست خود در سوریه به دنبال تجزیه این کشور است، اظهار کرد: آمریکایی‌ها از حدود 7 سال پیش تاکنون با حمایت بعضی از عوامل منطقه‌ای خود همچون صهیونیست‌ها و رژیم آل‌سعود تلاش کردند سوریه را اشغال کنند و حکومت قانونی آن را سرنگون کنند.

وی ادامه داد: تلاش آمریکایی‌ها برای تجزیه سوریه در این جهت بوده که به خیال خودشان فکر می‌کنند می‌توانند امنیتی برای صهیونیست‌ها ایجاد کنند.

ولایتی با اشاره به شکست سیاست‌های آمریکا و عوامل منطقه‌ای اش در سوریه تأکید کرد: سوریه توانسته بر توطئه‌های دشمنانش پیروز شود و اغلب دشمنان این کشور و آنهایی که در قالب تروریست علیه دولت و مردم سوریه تلاش کردند، شکست خورده‌اند.

مشاور امور بین‌الملل مقام معظم رهبری بیان کرد: بعد از شکست متحدان آمریکا در منطقه، خود آمریکایی‌ها وارد شده‌اند و نیروهایشان را در شرق فرات پیاده کردند و می‌خواهند با تشویق بعضی از عوامل در منطقه سوریه را تجزیه کنند.

وی با بیان اینکه تلاش‌های آمریکا در مدت 7 سال در سوریه بی‌نتیجه مانده و از این پس هم موفق نمی‌شود، ادامه داد: امروز نیروی آمریکا و متحدانش در منطقه ضعیف‌تر از گذشته است. دولت، مردم سوریه و متحدان این کشور نمی‌گذارند آمریکایی‌ها به آرزوی خود برسند، بدون تردید جمهوری اسلامی و سایر کشورهای خط مقاومت از تمامیت ارضی کشورهای منطقه از جمله سوریه حمایت می‌کنند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار کرد: توصیه می‌کنیم اروپایی‌ها به دنبال طرح از پیش شکست خورده آمریکایی‌ها حرکت نکنند.

ولایتی در پاسخ به سوالی درباره دعوت نیکی هیلی از اعضای شورای امنیت برای بازدید از لاشه موشکی که ادعا می‌کند متعلق به ایران است و احتمال خروج آمریکا و فرانسه از برجام اظهار کرد: ما در ماه‌ها و هفته‌های گذشته شاهد این بودیم که آمریکا نفوذ خود را حتی در شورای امنیت سازمان ملل هم از دست داده است، به گونه‌ای که یک طرح را در این شورا مطرح کردند اما فقط دو کشور از آن حمایت کردند و سایر کشورها حمایتی نکردند.

وی تأکید کرد: این موضوع نشان دهنده افول تدریجی نفوذ آمریکا حتی در مجامع بین‌المللی است و اینگونه نیست که مردم دنیا و حتی اروپایی‌ها منتظر بمانند تا ترامپ چه دستورالعملی صادر می‌کند و همه از آن تبعیت کنند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: نماینده آمریکا در سازمان ملل حرف بی‌منطق زیاد می‌زند و کسی به این حرف‌های بی‌منطق اعتنایی ندارد.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل دیدارش را با نماینده ویژه سازمان ملل در امور عراق مثبت و سازنده توصیف کرد و ادامه داد: ما نظرات مشترکی در مورد عراق داریم و هر دو طرف بر حمایت از تمامیت ارضی عراق تأکید کردیم.

ولایتی با بیان اینکه مردم عراق توانستند سرزمین خود را از قید تروریست‌های داعشی آزاد کنند، ادامه داد: ما و آقای یان کوبیش در مورد موضوع کردستان عراق نظر مشترکی داشتیم و تأکید کردیم که عراق باید تمامیت ارضی خود را در چارچوب قانون اساسی داشته باشد.

وی اظهار کرد: هر دو طرف نسبت به این موضوع تأکید داشتیم که مردم عراق توانستند دموکراسی نمونه‌ای در جهان عرب عرضه کنند و ادامه این موجب می‌شود تا خواست مردم عراق برای داشتن حکومت دموکراتیک در منطقه ادامه یابد و موجب ایجاد آرامش و جلوگیری از مداخله دیگران در امور داخلی این کشور می‌شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه هر دو طرف با هر نوع دخالت در امور داخلی عراق مخالفت داریم، گفت: جمهوری اسلامی براساس درخواست دولت قانونی عراق در کمک به دولت و مردم این کشور برای مبارزه با داعش نقشی اساسی داشته است.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل با اشاره به برگزاری انتخابات در عراق در ماه می گفت: مسلما برگزاری انتخابات مورد رضایت مردم عراق است و موجب می‌شود دموکراسی در این کشور ادامه یابد.

ولایتی تصریح کرد: دست یافتن همه گروه‌های عراقی چه سنتی، چه شیعه، کرد و سایر اقلیت‌ها به حقوق‌شان از طریق انتخابات امکانپذیر است و اینکه هر گروهی بتواند نماینده خود را در پارلمان داشته باشد.

وی افزود: در عراق شاهد هستیم که رئیس جمهور از برادران خود، رئیس مجلس از برادران اهل سنت و نخست وزیر از برادران اهل شیعه است و این موضوع تقسیم عادلانه مناصب است و مردم عراق نشان دادند که کفایت لازم را در اداره کشور خود دارند.

انتهای پیام/

برچسب ها: برجام ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار