صدای کار و تولید در بزرگترین طرح صنعتی استان آذربایجان غربی

پتروشیمی مهاباد، سومین واحد تولید پلی اتیلن سبک و سنگین خطی در مسیر خط لوله غرب کشور است.

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد،دیرینه صنعت پتروشیمی در جهان به آغاز قرن بیستم برمی گردد. زمانی که گاز طبیعی و نفت خام به عنوان ماده اولیه بسیاری از ترکیبات مورد نیاز انسان، اهمیت روزافزونی پیدا کرده بودند که صنایع پتروشیمی  بخشی از صنایع شیمیایی است که فراورده‌های شیمیایی را از مواد خام حاصل از نفت یا گاز طبیعی تولید می‌کند.

امروزه فراورده‌های نفتی علاوه بر مصرف در زمینه سوخت وسایل نقلیه، روغن موتور و غیره، در تهیه بسیاری از قطعات مورد نیاز ساخت وسایط نقلیه، نقش ارزنده‌ای دارد. فراورده‌های نفتی در تهیه سوخت موشک‌های هدایت کننده، سفینه‌های فضایی و ماهواره‌ها و حتی در ساخت بسیاری از قطعات داخلی آنها کاربرد اساسی دارد. مادهٔ اولیهٔ بیشتر داروها و حتی آنتی‌بیوتیک‌ها از ترکیبات نفتی مشتق می‌شود.

در واقع دید کلی صنایع پتروشیمی، بخشی از صنایع شیمیایی است که فراورده‌های شیمیایی را از مواد خام حاصل از نفت یا گاز طبیعی تولید می‌کند. تا پیش از وارد شدن نفت به مفهوم امروزی در زندگی انسان، مواد شیمیایی مورد نیاز، بر اثر تغییر و تبدیل صنایع گیاهی و حیوانی بدست می‌آمد.کسب ارزش افزوده از نفت و گاز و همچنین اشتغالزایی ویژه در صنایع تکمیلی از مهمترین ویژگی‌های صنعت پتروشیمی است.

با گسترش صنعت پتروشیمی بسیاری از نیاز‌های داخلی رفع می‌شود و ارزش افزوده ماده خام نیز به داخل کــشور بازمــی گردد و امتیاز مهم صنعت پتروشیمی که دارای مزیت نسبی مواد اولیه آن در داخل کشور است، باعث رونق هر چه بـیشتر اقتـصاد می‌شود.

فعالیت صنایع پتروشیمی در ایران

شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران با بهره‌برداری از واحد تولید کود شیمیایی شیراز فعالیت خود را آغاز و با گسترش صنعت در قالب سه طرح عمرانی  تا ۱۳۶۵ مرحله توسعه نخستین خود را، به ثبت رساند.فعالیت این شرکت، در زمینه تولید کود شیمیایی و مواد اساسی پتروشیمیایی و شیمیایی باعث خودکفایی ایران از مواد نامبرده شد.

راه‌اندازی مجتمع‌های پتروشیمی گوناگون مانند: فارابی، خارک، پاسارگاد، کربن اهواز، رازی طرح‌های توسعه پتروشیمی شیراز، از اقدامات این شرکت در مرحله گسترش آغازین خود بوده‌است.

هم‌اکنون محصولات پتروشیمی ایران به ۶۰ کشور مختلف صادر می‌شوند به گونه‌ای که شبه قاره هند ۱۳ درصد، آسیای جنوب شرقی ۲۳ درصد، چین ۲۲ درصد، خاور دور ۱۸ درصد، کشور‌های اروپایی ۵ درصد و خاورمیانه ۱۹ درصد از سهم صادرات را به خود اختصاص داده‌اند.

پتروشیمی مهاباد؛ سومین واحد در مسیر خط لوله اتیلن غرب کشور

به منظور توسعه صنعت پتروشیمی و ایجاد زمینه اشتغال بیشتر در مناطق کمتر توسعه یافته غرب کشور، افزایش صادرات، کمک به تولید داخلی و بی نیازی از اتکا به بازار‌های خارجی؛ مجتمع پتروشیمی مهاباد در ۱۱ خرداد ۹۵ با حضور روحانی، بیژن زنگنه، وزیر نفت و مسئولان استانی به طور رسمی افتتاح گردید.

خوراک بزرگترین مجتمع پتروشیمی غرب کشور از پتروشیمی کاویان عسلویه پس از طی مسیر طولانی ۲ هزار و ۲۰۰ کیلومتری غرب کشور و ۱۱ استان، به مهاباد می‌رسد.

فرش باف رئیس مجتمع بهره برداری مجموعه پتروشیمی مهاباد در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، گفت: خوراک مورد نیاز در این مجتمع ۳۲۴ هزار تن گاز اتیلن است که با دریافت به موقع خوراک مصرفی؛ در ۱۰ ماه گذشته (سال ۹۶) تولیدات پتروشیمی مهاباد با افزایش ۱۶۰ درصدی تا سقف ۲۱۴ هزار تن افزایش پیدا کرده به طوری که ۳۰۰ هزار تن پلی اتیلن سبک و سنگین خطی این واحد روانه بازار‌های خارجی شده است.

پلی اتیلن سنگین خطی و بوتن ١ به عنوان ماده اولیه صنعت پلاستیک سازی کاربرد زیادی در تولید انواع مختلف ظروف و قطعه‌های پلاستیکی، لوله، کابل و نیز چندین محصول دیگر دارد.

افزایش تولید و بازار‌های جهانی و اقتصاد مقاومتی اهداف ترسیمی پتروشیمی مهاباد برای آینده

مدیر واحد کنترل پتروشیمی مهاباد گفت: انتظار داریم با افزایش خوراک دریافتی از جنوب کشور، باز هم بتوانیم زمینه رشد بیشتر تولید را فراهم کنیم و به تولید بیشتر پلی اتیلن سبک و سنگین خطی امیدواریم.

ضیایی رئیس تعمیرات مجتمع در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، گفت: دانش بومی و توانمندی جوانان ایرانی دست به دست هم داده و حدود ۱۶۰ نفر نیروی تعمیراتی با تخصص مکانیک، برق، ابزار دهی و کنترل ابزار در داخل مجتمع تعمیراتی پتروشیمی مهاباد مشغول به کار هستند.

ضیایی ضمن اشاره به اهمیت خودکفایی افزود:هدف نهایی ما رسیدن به خودکفایی و تکیه بر صنعت داخلی است که گام‌های موثری را در پتروشیمی مهاباد به سمت تکیه بر اهداف اقتصاد مقاومتی برداشته ایم از جمله؛ طراحی و ساخت پمپ استور‌های مجتمع که که آخرین نسخه خریدار‌ی شده این پمپ استور‌ها ساخت کشور آلمان و ژاپن بوده است.

ضیایی با اشاره به اینکه نصب و تعمیر مبدل‌ها نیازمند دانش خاصی است و قبلا با بهره گیری از دانش متخصصان شهر‌های اطراف انجام می‌گرفت افزود: تعمیر مبدل ۲۱ تنی نصب شده در مجتمع، گام موثر دیگری به سمت خودکفایی بوده که با همت نیرو‌های پتروشیمی خود شهرستان، تعمیر و مجددا نصب گردید.

کنترل کیفیت پلی اتیلن تولیدی با پایش مستمر در آزمایشگاهی مجهز

سیدی مسئول آزمایشگاه پتروشیمی مهاباد در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد،گفت:در این آزمایشگاه تمامی مواد اولیه پس از حذف و کنترل ناخالصی‌ها، اندازه گیری و سنجش می‌شود و سپس پلی اتیلن تولیدی بسته به میزان ارتفاعی که در شاخص می‌گیرد باز بینی می‌شود.

رحیم زاده مسئول روابط عمومی پتروشیمی مهاباد در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد گفت:میزان مصرف آب پتروشیمی مهاباد سالانه حدود یک میلیون متر مکعب برابر با ۵ هزار تن ظرفیت آب مخزن سد این شهرستان، میزان مصرف برق این مجتمع پتروشیمی ۲۵ مگاوات است که از شبکه برق سراسری استان آذربایجان غربی تامین می‌شود و همچنین میزان مصرف گاز نیز حدود ۳ هزار متر مکعب در ساعت است که سوخت اصلی تمامی فاز‌های تولیدی، آزمایشگاهی، بهره برداری و بسته بندی پتروشیمی مهاباد است.

پتروشیمی مهاباد در اسفند ۹۵ گواهی نداشتن آلایندگی را از سازمان کل محیط زیست کشور دریافت کرده است.

انبار بسته بندی و صادرات مکانیزه یکی از مزیت‌های پتروشیمی مهاباد

رسول زاده مسئول واحد بسته بندی ادامه داد:  در چند ماه گذشته ۲۰ هزار کیسه ۲۵ کیلویی اتیلن و پلی اتیلن سبک و سنگین خطی را روزانه بسته بندی می‌کردیم که اکنون ۴۰ هزار کیسه ۲۵ کیلویی را هر روز بسته بندی می‌کنیم که این یعنی یک هزار تن بسته بندی در یک روز که پیشرفت چشمگیری است.

مهندس سلطانی سرپرست و مسئول انبار گفت: ظرفیت انبار پتروشیمی مهاباد ۱۰ هزار تن به صورت مفید است که روزانه یک هزار و ۵۰۰ تن بارگیری به منظور صادرات انجام می‌شود.

افزایش ۹۰ در صدی صادرات

وی ادامه داد: سال گذشته بیش از ۵۰ میلیون تن محصول پتروشیمی تولید شده و بر اساس آمار‌های در بخش تولید ۸ درصد، بخش فروش صادارتی براساس تناژ ۱۵ تا ۱۷ درصد و در بخش تولید برای مصرف داخلی ۸ تا ۱۰ درصد افزایش داشتیم.

رانندگانی که از جنوب کشور و بندر‌های مهم به بزرگترین مجتمع پتروشیمی غرب کشور آمده اند در صف‌های طولانی برای بارگیری منتظرند.

بهرامی راننده‌ای که به مهاباد آمده تا محصولات پتروشیمی این شهرستان را به مقصد بندر عباس بارگیری کند گفت: هر ماه بیشتر از ۲ بار به این مجتمع می‌آیم و بیش از ۲۰ تن پلی اتیلن را برای صادرات از جنوب کشور بارگیری می‌کنم.

مرز‌های غرب کشور، دروازه صادرات محصولات پتروشیمی

دروازه صادرات استان‌های مرزی غرب ایران به علت وجود بازار‌های مناسب و وجود تقاضا از سوی کشور‌های همسایه قابلیت جذب سرمایه‌گذاری‌های جدید و توسعه شهرک‌های تخصصی پتروشیمی با هدف توسعه صنایع تکمیلی را دارند. مجتمع پتروشیمی مهاباد با تزریق بیشتر اتیلن به عنوان ماده اولیه می‌تواند به تولید بیشتر و در نتیجه صادرات بیشتر برسد.

تشویق به سرمایه گذاری در مناطق مرزی

پتروشیمی مهاباد با سرمایه گذاری یک هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان برای بیش از ۶۵۰ نفر به طور مستقیم اشتغالزایی کرده که تدوام کار جوانان و نیرو‌های متخصص منطقه در این مجتمع و پیشرفت‌های بیشتر نیازمند سرمایه گذاری در این منطقه به منظور توسعه صنایع پایین دستی است.

انتظار می‌رود با آگاه سازی و اطلاع رسانی در خصوص صنایع تکمیلی پتروشیمی، بخش عمده‌ای از تولیدات این مجتمع به مصرف داخلی و در نتیجه رونق کسب و کار مردم این منطقه برسد.

به نظر می‌رسد کمک به سرمایه گذاران با ارائه تسهیلات برای استفاده از ظرفیت بزرگترین طرح تولیدی غرب کشور جهت ایجاد صنایع تکمیلی و پایین دستی بتواند ارزآوری و شکوفایی اقتصادی را برای منطقه به دنبال داشته باشد.

 گزارش از فریبا خضری

انتهای پیام/ع

برچسب ها: دهه فجر ، کارآفرینی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.