هزینه ۱۰ هزار میلیارد ریال برای انتقال آب از کانی سیب به دریاچه ارومیه

استاندار آذربایجان غربی از هزینه کرد ۱۰ هزار میلیارد ریالی برای انتقال آب از سد کانی سیب به دریاچه ارومیه خبر داد.

هزینه ۱۰ هزار میلیارد ریال برای انتقال آب از کانی سیب به در یاچه ارومیهبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از ارومیه؛   استاندار آذربایجان غربی  از هزینه کرد 10 هزار میلیارد ریالی برای انتقال آب از سد کانی سیب به دریاچه ارومیه خبر داد و افزود: از 40 کیلومتر تونل انتقال این طرح، 15 کیلومتر اجرا شده و پیش بینی شده با اتمام آن سالانه 650 میلیو‌ن متر مکعب آب وارد دریاچه شود.

شهریاری با اشاره به اینکه کشاورزی نامناسب یکی دیگر از مشکلات در مسیر احیای دریاچه ارومیه است، اظهار کرد: در حوضه دریاچه ارومیه 37 هزار هکتار سطح زیر کشت محصول آب‌بر چغندرقند وجود دارد که باید به کمتر از 23 هزار هکتار می رسید که اینگونه نشده است.

وی به تحقیقات خود در خصوص خشک شدن دریاچه آرال در ازبکستان اشاره کرد و گفت: در آن زمان سیاست های شوروی سابق و تغییر مسیر رودخانه های سیحون و جیحون به جای این دریاچه به مسیر کشت پنبه باعث خشک شدن آرال شد که در پی آن بیماری های عجیبی در اطراف آن به وجود آمد ولی پس از اتخاذ سیاست های جدید، زمینه احیای آرال فراهم شد.

وی افزود: خوشبختانه دولت در راستای سیاست های خود برای احیای دریاچه ارومیه، موافقت خود را برای اختصاص سه میلیارد دلار فاینانس بلندمدت خارجی برای احیای این دریاچه اعلام کرده تا اجرای پروژه‌ها در راستای احیای این دریاچه سرعت بیشتری بگیرد.

استاندار آذربایجان غربی اضافه کرد: متاسفانه سالها قبل و زمانی که بارندگی مناسبی در منطقه وجود داشت، دهها سد در اطراف دریاچه ساخته شد که امروز این سدها یکی از دلایل بحران خشکی دریاچه به شمار می روند.

انتهای پیام/ح

اختصاص سه میلیارد دلار فاینانس خارجی برای احیای دریاچه ارومیه

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.