در جلسه کمیسیون شهرسازی و معاونین شهرداری و وزارت راه بررسی شد؛

نحوه احیای نهاد مدیریت و برنامه ریزی توسعه شهری تهران/ پیشنهاد تشکیل کمیته مشترک بین شورا ،شهرداری و وزارت راه

تشکیل کمیته مشترک بین شورا، شهرداری و وزارت راه برای احیای نهاد مدیریت و برنامه ریزی توسعه شهری تهران از جمله موضوعات مطرح شده در جلسه مشترک اعضای شورای شهر و شهرداری و وزارت راه بود.

نحوه احیای نهاد مدیریت و برنامه ریزی توسعه شهری تهران/ لزوم تشکیل کمیته مشترک بین شورا ،شهرداری و وزارت راهبه گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمد سالاری عضو شورای شهر تهران در نشست احیا و تداوم فعالیت نهاد مدیریت و برنامه ریزی توسعه شهر تهران که عصر امروز برگزار شد، اظهار کرد: در طول دوره چهارم یکی از دغدغه های کمیسیون شهرسازی احیای این نهاد بود ،در آن زمان هم چند نامه برای  آخوندی نوشتیم و چمران هم علاقمند به احیای این نهاد بود.

عضو شورای شهر تهران احیای این نهاد را یکی از مطالبات صاحبنظران و کسانی خواند که دغدغه توسعه طرح های شهری را دارند.

وی با بیان اینکه اکنون این نهاد منحل شده است، اظهار کرد: این نهاد در گذشته با اهدافی تشکیل شد و الان باید بررسی کنیم که با چه اهدافی قرار است احیا شود.

مهدی حجت معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران  گفت: ما پشت فرمان خودرویی نشستیم که سه فرمان دارد و هر راننده یک طرف می رود و الان نیازمند ایجاد وحدت بین شورای عالی، شورای شهر و شهرداری هستیم.

وی با اشاره به دورانی که این نهاد به عنوان شورای راهبردی شکل گرفت،بیان کرد: در ابتدا هدف از تشکیل آن تهیه طرح تفصیلی بود و الان طرح جامع باید با رویکرد اصلاح ساختاری ایجاد شود و این مدل امتیازات زیادی دارد.

وی با اشاره به نقص آن گفت: یک نقص آن این است که مقیاس آن مقیاس راهبردی بود و نیاز به اقدامات جدی دارد.

حجت با بیان اینکه ما باید به سمت ایجاد مجدد نهاد برویم، گفت: این نهاد باید ساختار قانونی بگیرد.

وی تصریح کرد: صورت حقیقی این جلسات مسائلی است که این عقب افتادگی زیان بار را ایجاد کرده و پیش از آنکه برای آن صورت قانونی بوجود آوریم باید ابعاد آن تبیین شود.

ایزدی معاون شهرسازی وزیر راه در ادامه بیان کرد: بزرگترین ایرادات در برنامه ریزی شهری این است که ما به گذشته نگاه نمی کنیم و اگر به تجربه های گذشته نگاه کنیم خواهیم دید که تجربه های خوبی وجود دارد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: بر این اساس من پیشنهاد تشکیل یک کمیته مشترک بین شورا، شهرداری و وزارت راه را دارم.

علی اعطا عضو دیگر شورای شهر با اشاره به اینکه این موضوع سال ها مغفول مانده بود، اظهار کرد: تصور من این است که این کار نیاز به قانون ندارد و به طور مشخص در طرح سند جامع آمده است و سند طرح جامع هم بر اساس قانون لازم الاجرا است و نیازی نیست که ما بخواهیم از مسیری فرآیند تصویب در مجلس را طی کنیم.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه این مسئله یک تفاهم است، گفت: تصور من این است که دستور کار این موضوع از جنس یک سری هماهنگی ها خواهد بود.

وی با بیان اینکه پیشنهاد ایزدی برای تشکیل کمیته پیشنهادی خوب است، اظهار کرد: می توان روی این موضوع کار کرد که چه چیزی در دستور کار نهاد باشد.

زهرا نژاد بهرام عضو دیگر شورای شهر با بیان اینکه قوانین بالادستی یکی از جدی ترین مسائلی است که برای نهاد پیش آمده بود، گفت: اگر رویکرد حاکمیتی وجود داشت این نهاد با تغییر دولتمردان دچار تغییر نمی شد و می توانست ادامه یابد.

وی افزود: بر این اساس نیازمند یک مبنای حاکمیتی هستیم و اگر با نگاه حاکمیتی به آن توجه کنیم دستخوش تغییر نمی شود.

زهرا صدر اعظم نوری عضو دیگر شورای شهر با بیان اینکه تجربه خوبی از گذشته نسبت به عملکرد این نهاد وجود دارد، اظهار کرد: این تجربه باید در تهیه پیش نویس دیده شود و بعد نقاط ضعف آن شناسایی و برطرف شود.

 عضو شورای شهر با تاکید بر اینکه باید نقش دستگاه های دیگر به خوبی دیده شود،خاطرنشان کرد: در مدل قبلی نقش شهرداری به خوبی دیده نشده بود و شاید در آن ساز و کار موثری وجود نداشت ولی اکنون چون شهرداری مجری است باید نقش آن هم دیده شود.

لازم به ذکر است؛ایزدی معاون شهرسازی وزارت راه، مهدی حجت معاون شهرسازی شهرداری تهران، هاشمی رفسنجانی رئیس شورای شهر تهران سالاری، نژاد بهرام و صدر اعظم نوری در جلسه حضور داشتند.

انتهای پیام/

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار