آموزش تصویری و گام به گام ورزش اسکی از مبتدی تا پیشرفته

پس از بارش برف یکی از مهیج و جذاب‌ترین سرگرمی‌ها درفصل زمستان رفتن به دامنه کوه‌ها و انجام ورزش اسکی است.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛  اسکی یکی از محبوب‌ترین ورزش‌ها دردنیا است که طرفداران پرو پا قرص خود را دارد. انجام اسکی نیاز به وضعیت خوب آب و هوایی، گذراندن دوره‌های آموزشی، استفاده از وسایل استاندارد ورزشی، کمک گرفتن از مربی و نیز داشتن قدرت بدنی بالا و شجاعت دارد.
اگر خواهان انجام این ورزش مهیج و جذاب هستید می‌توانید از آموزش زیر برای آشنایی با اسکی استفاده کنید، اما همیشه توصیه می‌شود از مربیان متخصص که دارای مدرک مربیگری هستند، پیست‌های اسکی و وسایل ورزشی استاندارد برای حفظ سلامت وموفقیت دراین ورزش بهره بگیرید.

مرحله یک آشنایی با جدول و راهنمای مسیردر پیست‌های اسکی

پیست‌های اسکی دارای مسیر‌های متفاوت برای اسکی بازان مبتدی، متوسط و حرفه‌ای هستند.

پس باید ابتدا مسیر اسکی را متناسب با میزان آموزشی که دیده اید انتخاب کنید و از رفتن به مسیر‌های سخت خودداری کنید، زیرا دارای شیب و پیچ‌های تند است و احتمال آسیب دیدگی شما وجود دارد.


مرحله دوم همیشه فاصله ایمنی را با سایر اسکی بازان حفظ کنید

یکی از خطر‌های شایع در پیست‌های اسکی برخورد اسکی بازان با همدیگر یا افرادی است که به بازی اسنوبورد می‌پردازند.

برخورد می‌تواند منجر به آسیب دیدگی شما و وسایل اسکی شود به همین دلیل همیشه بعد ازآخرین نفر و با فاصله مناسب حرکت کنید.

مرحله سوم مسیر حرکت خود را کنترل کنید

در اسکی به ویژه در مراحل اولیه زمانی که مبتدی هستید از انجام حرکت‌های نمایشی و دادن انحنا به بدن و چوب اسکی خودداری کنید، زیرا امکان زمین خوردن شما وجود دارد.

درمراحل اولیه باید دریک مسیر مستقیم حرکت کنید و زاویه انحنای کمر، نحوه به دست گرفتن باتوم‌های اسکی و فاصله بین چوب‌های اسکی را به دقت رعایت کنید.

مرحله چهار سرعت عکس العمل خود را بالا ببرید

اگر در زمان حرکت سطح جلوی خود در پیست اسکی استاندارد را ندیدید و یک تپه کوتاه درآنجا قرارداشت و شما عمق تپه یا افرادی را که زیر آن ایستاده اند را نمی‌بینید سعی کنید بالای تپه توقف کنید.

نداشتن دید کافی ازجلو می‌تواند منجر به آسیب دیدگی شدید ورزشکارشود.


مرحله پنجم آماده سازی وسایل و تجهیزات اسکی

همیشه از وسایل استاندارد برای انجام ورزش اسکی استفاده کنید که متناسب با وزن، قد و سایز پای شما باشد، چکمه اسکی نباید به اندازه‌ای تنگ باشد که سبب فشردگی سر پنجه پای شما شود، یکی از بخش‌های ورزش اسکی پیاده روی با چوب اسکی برای رسیدن به منطقه مورد نظر است به همین دلیل باید کفش استاندارد داشته باشید تا دچار خستگی نشوید و نیز رطوبت به درون کفش‌ها نفوذ نکند.


یادگیری چگونگی نصب کفش روی چوب اسکی نیز دارای اهمیت است و باید به خوبی کفش روی بدنه و قلاب مخصوص چوب اسکی قراربگیرد تا احتمال بروز آسیب ورزشی کاهش یابد.


چوب اسکی دارای نوعی قفل است که به وسیله آن کفش از آن جدا می‌شود، روش قفل و باز کردن کفش روی چوب اسکی را باید به خوبی بیاموزید تا درصورتی که دچار زمین خوردگی شدید به سرعت پای خود را آزاد کنید تا از آسیب دیدگی بیشتر جلوگیری شود.


مرحله ششم از آموزش مربیان خوب بهره بگیرید

ثبت نام درکلاس‌های آموزش اسکی اگر مهارت این ورزش را ندارید یک توصیه عالی برای یادگیری اصولی و مرحله به مرحله آن است، حتی اگر بزرگسال هستید درکلاس‌ها شرکت کنید، زیرا ورزش اسکی فوت و فن‌های زیادی دارد. هیچ گاه به تنهایی در زمانی که دراسکی مبتدی هستید به انجام این ورزش به ویژه خارج از پیست‌های استاندارد نپردازید، زیرا امکان خطر‌های فراوان وجود دارد.


مرحله هفتم با نوع حرکت در اسکی آشنا شوید

راه رفتن با استفاده از چوب اسکی به صورت اقفی و عمودی انجام می‌شود، یکی از بهترین تمرین‌ها راه رفتن افقی با چوب اسکی است دراین شیوه هربار چوب اسکی را جای پای قبلی خود می‌گذارید و به صورت افقی درمسیرجابه جا می‌شوید.


دراسکی باید فرم بدن انحنای مناسب داشته باشد و گرنه افزون بر ناتوانی دراجرای حرکت، دچار مشکل کمر درد نیز می‌شوید، گرفتن دسته باتوم‌ها و انداختن بند دسته به دور مچ‌ها سبب جلوگیری از سقوط و ازدست دادن باتوم در زمان اسکی می‌شود.


مرحله هشتم توقف از رو به رو و از پشت سر

برای توقف چه از رو به رو و چه ازپشت سر چوب‌های اسکی باید به شکل حرف انگلیسی V در پایان حرکت شما قراربگیرند. اگر درحال پایین آمدن ازتپه هستید و می‌خواهید بایستید نوک تیز حرف V باید به سمت خارج و در مقابلتان باشد و اگر می‌خواهید درحالی که به سمت عقب می‌روید بایستید نوک تیز نحوه قرارگرفتن چوب‌ها باید به سمت خارج و درپشت سرتان باشد.


دقت کنید که چوب‌های اسکی برروی هم قرار نگیرند و تنها درکنارهم مماس شوند، زیرا قرارگرفتن چوب‌های اسکی برروی هم سبب از دست دادن تعادل شما می‌شود.


مرحله نهم چگونه بچرخید و جهت خود را دگرگون کنید

یکی از مواردی که در زمان انجام ورزش اسکی باید آن را یاد بگیرید چگونگی چرخش به چپ یا راست است.


برای این کار قبل از اقدام به چرخش جهت خود را مشخص کنید، درمسیر مستقیم حرکت کنید و با استفاده از یکی از باتوم‌ها و قراردادن آن روی زمین به سمت مورد نظر بچرخید. دو چوب اسکی باید زاویه کمی از هم در زمان گردش پیدا کنند و گرنه دچار برهم خوردن تعادل می‌شوید.


مرحله دهم چگونه ایمن به زمین بخوریم

زمین خوردن دراسکی یکی از اتفاق‌های غیر قابل اجتناب است و حتی بسیاری از اسکی بازان حرفه‌ای نیز زمین می‌خورند. مهمترین اصل در زمین خوردن ایمنی و سالم ماندن و نیز زمان مناسب برای زمین خوردن است.
اگر سرعت حرکتتان تند و درمقابل دره‌ای قراردارید و نمی‌توانید توقف کنید، زمین خوردن یکی از راه‌های مناسب برای جلوگیری از آسیب دیدگی جدی است. در هنگام زمین خوردن بهترین وضع افتادن برروی یک پهلو مانند حالت خواب و قرارگرفتن آرنج زیر سر برای جلوگیری از برخورد سربا زمین است تا به این ترتیب از صدمه بیشتر و بروز شکستگی جلوگیری شود.


مرحله یازدهم استفاده از تله سیژ و سایر امکانات موجود درپیست‌های اسکی استاندارد

اگر تمایل به انجام اسکی از ابتدای پیست دارید برای رفتن به نوک قله یا پیست می‌توانید از امکانات موجود درپیست مانند تله سیژ استفاده کنید. درزمان سوارو پیاده شدن ازاین وسیله حتماً به توصیه‌های اپراتور دستگاه عمل کنید و در زمان حرکت کمربند خود را ببندید و مراقب باشید چوب اسکی به زمین برخورد نکند.


هرگز زمانی که دستگاه درارتفاع بالا از زمین و درحال حرکت است از آن پیاده نشوید، زیرا احتمال صدمه و حتی مرگ وجود دارد، همیشه در زمان ایمن و با اجازه اپراتور ازدستگاه خارج شوید و به اسکی بپردازید.


مرحله دوازدهم از دیگران ایده بگیرید و حرکت‌های آن‌ها را تکرار کنید

مشاهده نحوه اسکی افراد حرفه‌ای می‌تواند نکات ارزشمندی درباره چگونگی حرکت و ترفند‌های این ورزش مهیج در اختیارتان قراردهد.


مرحله سیزدهم فرم ایستادن صحیح برروی چوب اسکی راتمرین کنید

اگر خیلی به جلو بر روی چوب و باتوم‌ها خم شوید کمرتان آسیب می‌بیند و نمی‌توانید به سرعت حرکت کنید، اگر هم عقب‌تر ازحالت معمول بایستید امکان افتادن از پشت و نیز برهم خوردن تعادل وجود دارد. بهترین وضع حالت نیمه نشسته برروی زانو‌ها است تا وزن بدن به خوبی برروی دو چوب اسکی پخش شود و بتوانید به خوبی حرکت کنید.

در نهایت پس از چند ماه تمرین می‌توانید از پیست‌های حرفه‌ای برای اسکی استفاده کنید و با سرعت به اسکی بپردازید.

یادتان باشد برای حفظ ایمنی حتماً از کلاه و سایر وسایل محافظتی استفاده کنید و بدون اطلاع به دیگران درمکان‌های ناشناس به اسکی نپردازید. یک الی دو ساعت قبل از اقدام به اسکی خوراکی یا مایعات مصرف نکنید تا دچار سوء هاضمه و دل درد نشوید.
منبع:Wikihowانتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار