تلفیق انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری منتفی است/ برخی مراکز رای دهی در مناطق تحت نفوذ طالبان است

رئیس جدید کمیسیون انتخابات افغانستان گفت: انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری سر موعد تعیین شده خودشان برگزار خواهند شد.

تلفیق انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری منتفی است/ برخی مراکز رای دهی در مناطق تحت نفوذ طالبان است«گلاجان عبدالبدیع صیاد»، رئیس جدید کمیسیون انتخابات افغانستان در گفتگو با خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان گفت: انتخابات پارلمانی سر موعد تعیین شده خودش در سال 2018 و انتخابات ریاست جمهوری نیز در وقت خودش برگزار می شود و بحث تلفیق دو انتخابات و برگزاری همزمان آن در سال 2019 منتفی است.

وی در بیان برنامه های این کمیسیون پس از انتخاب وی در این منصب اظهار داشت: ما یک لیست بسیار طولانی از برنامه ها را مد نظر داریم، به این علت که در مدت دو ماه گذشته که رئیس کمیسیون انتخابات برکنار شده بود و یکی از اعضای این کمیسیون کم گردید، کارهای ما مخصوصا در بخش های اداری و مالی بسیار عقب مانده است.

گلاجان عبدالبدیع صیاد که پیش از این به عنوان سخنگوی کمیسیون انتخابات افغانستان فعالیت می کرد بیان داشت: اولین کاری که در هفته جاری آن را آغاز خواهیم کرد پروسه استخدام کارمندان است؛ قبلا اسناد پروسه استخدام جمع آوری شده و اکنون باید این افراد را در پست های کلیدی در مرکز و ولایات به کار بگیریم.

رئیس جدید کمیسیون انتخابات افغانستان افزود: تعیین ریاست دارالانشاء که مدتی است برکنار شده و کارهای آن توسط سرپرست به پیش برده می شود نیز از جمله برنامه های مهم ما در کمیسیون مستقل انتخابات است. همچنین تهیه فهرست رای دهندگان نیز باید مورد بررسی قرار بگیرد و کارهای جدی در این خصوص آغاز می گردد.

وی برخی گمانه زنی ها درباره برگزاری همزمان انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری در سال 2019 را رد کرد و گفت: انتخابات پارلمانی سر موعد تعیین شده خودش در سال 2018 و انتخابات ریاست جمهوری نیز در وقت خودش برگزار می شود و بحث تلفیق دو انتخابات و برگزاری همزمان آن در سال 2019 منتفی است.

گلاجان عبدالبدیع صیاد در خصوص برخی انتقادات پیرامون مراکز رای دهی در مناطق تحت کنترل مخالفین مسلح و احتمال سوء استفاده و تقلب از این مراکز رای دهی عنوان کرد: مراکز انتخاباتی قبلا از طرف کارمندان ما ارزیابی شده بود و نتایج اولیه از طرف کمیسیون مستقل انتخابات اعلام گردیده است؛ کمیسیون شکایات انتخاباتی نیز دستکم 400 شکایت را دریافت کرده و مشغول بررسی آنهاست؛ پس از بررسی این شکایات و ارائه نتایج این بررسی ها به ما، تصمیم نهایی خود درباره مراکز انتخاباتی را اعلام می کنیم.

وی اضافه کرد: این مساله درست است که برخی از مراکز رای دهی در مناطق تحت نفوذ مخالفین مسلح دولت قرار دارد؛ کارمندان ما به کمک نیروهای امنیتی توانستند این مراکز را ارزیابی کنند و در بعضی از ولسوالی ها با همکاری افراد ذی نفوذ و ریش سفیدان منطقه توانستیم مراکز رای دهی را ارزیابی نماییم.

رئیس کمیسیون انتخابات افغانستان در پایان این گفتگو بیان داشت: مردم افغانستان به انتخابات خوشبین هستند و می خواهند در آن شرکت داشته باشند؛ به همین دلیل، در مناطقی که نفوذ دولت کمرنگ است نیز مردم و ریش سفیدان محل همکاری کردند و زمینه را برای مسئولین فراهم ساختند.

انتهای پیام/

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار