مولاوردی در نشست کمیته دائمی کنفرانس بین المللی احزاب آسیایی:

برای دستیابی به شهر اسلامی باید همکاری و استفاده از تمامی ظرفیت‌ها در اولویت قرار گیرد

دستیار ویژه رئیس جمهور در امور حقوق شهروندی گفت:برای دستیابی به شهر اسلامی باید همکاری و تعامل و استفاده از تمامی ظرفیت ها در اولویت قرار گیرد.

برای دستیابی به شهر اسلامی باید همکاری و استفاده از تمامی ظرفیت‌ها در اولویت قرار گیردبه گزارش خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ شهیندخت مولاوردی دستیار ویژه رئیس جمهور در امور حقوق شهروندی در بیست و نهمین نشست کمیته دائمی کنفرانس بین المللی احزاب آسیایی، اظهار کرد: برای نخستین بار مفهوم شکوفایی شهری در دهه 1930 شکل گرفت تا اینکه سرانجام در 2012 سازمان ملل جامعی چند وجهی را برای سنجش میزان توسعه انسانی و اقتصادی شهرها معرفی کرد.

وی ادامه داد: یک شاخص چند وجهی که از طریق ارزیابی 6 مولفه یعنی بهره وری، توسعه زیرساخت ها، کیفیت زندگی، پایداری زیست محیطی، انسجام و برابری اجتماعی و حکمروایی شهری و قانونگذاری قابل تعریف و شناسایی است.

دستیار ویژه رئیس جمهور در امور حقوق شهروندی اضافه کرد: ارزشمندی رابطه بین شهر و شاخص های شکوفایی به عنوان ابتکاری جهانی در این است که تغییر یا پیشرفت در کیفیت زندگی شهری را به دنبال دارد. با این روش نوآورانه که بیش از 300 شهر را در سراسر دنیا پوشش می دهد، می توان فرصت ها و چالش هایی که شهرها با آن مواجه هستند را تشخیص داد.

مولاوردی افزود: همچنین پشتیبانی فنی و محتوایی به شهرداری ها را، از طریق اطلاعات مبتنی بر شواهد برای دستیابی به راه حل هایی نوآورانه در زمینه های اقتصاد شهری، امور مالی شهرداری، برنامه ریزی شهری و تعریف برنامه های اجرایی و تدوین سیاست ها را فراهم ساخته و با شناسایی مناطق اولویت دار و تحلیل مناسب و درست از وضعیت فعلی شهرها و ارائه برنامه عملیاتی، روند دستیابی به رفاه و توسعه پایدار شهری را تضمین کرد.

مولاوردی گفت: اجرای این طرح به صورت پایلوت در قزوین آغاز شده است که ترکیبی از برنامه شاخص شکوفایی شهری برای پایش اهداف توسعه پایدار، برنامه شهرهای سبزتر محیط زیست و برنامه اسکان بشر ملل متحد است.

دستیار ویژه رئیس جمهور در امور حقوق شهروندی با بیان اینکه برای تحقق وضعیتی که شهرها تمامی کارکردهای لازم برای زندگی سالم را داشته باشند، اظهار کرد: ایجاد فضای همدلی و هم افزایی بین بخش های مختلف و هماهنگی بخشی و استفاده از تمام سرمایه ها، ظرفیت های داخلی و بین المللی، همکاری و تعامل تمامی قوای حاکمه باید در اولویت قرار گیرد تا به تحقق مفهوم شهر اسلامی برسیم.

وی اضافه کرد: در این مفهوم به اتکای فرهنگ و تمدن غنی اسلامی، ایرانی و با تلفیق تجربه و فناوری، یک زندگی خوب و با کیفیت در شهرهایی سالم و قابل زیست برای،شهروندان رقم می خورد.

ملاوردی با اشاره به اینکه در منشور سکونت در اسلام مصوب مجمع جهانی شهر اسلامی که با شعار اهمیت معیارهای سکونت، توسعه پایدار و بهبود کیفیت زندگی در اسلام در قزوین برگزار شد، بیان کرد: تلاش شد تا مفاهیم شهر و شهرسازی در عصر کنونی را طلیعه ای برای ظهور و بروز شهرهای نوین اسلامی در جهان معرفی کند.

دستیار ویژه رئیس جمهور در امور حقوق شهروندی تاکید کرد: امروزه تعریف ماموریت ها و کار ویژه های دیگری نیز برای شهرداری ها و شوراهای شهر و روستا ضرورت دارد و آن حق زنان بر شهر است که بر این اساس اول در سطح مدیریت دموکراتیک محلی، شهر نیازمند قوانینی است که حضور زنان را در سطوح تصمیم سازی محلی، هم در حوزه قانونگذاری و هم در حوزه اجرایی تضمین کند.

وی بیان کرد: در این میان احزاب سیاسی که شتاب دهنده توسعه پایدار جوامع بوده و در سرعت بخشی به فرایند آن نقش بی دلیلی را دارند، حائز اهمیت و توجه ویژه ای هستند. احزاب در یک جامعه مدنی با بالا بردن سطح تعامل و مسئولیت حاکمان و شهروندان باعث تضمین حقوق و تکالیف متقابل دولت و شهروند در نتیجه حکمرانی خوب می شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار