رئیس سازمان امور عشایر مطرح کرد؛

افتتاح 113 پروژه در ایام دهه فجر/ اختصاص 1.5میلیارد دلار تسهیلات از صندوق توسعه ملی به عشایر

قندالی از افتتاح 113پروژه با اعتباری بالغ بر 8میلیارد تومان در ایام دهه فجر خبر داد.

افتتاح از 113 پروژه در ایام دهه فجر/اختصاص 1.5میلیارد دلاز تسهیلات از صندوق توسعه ملی به عشایربه گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،کرمعلی قندالی رئیس سازمان امور عشایر در نشست خبری (امروز 14بهمن) که به مناسبت دهه فجر در حال برگزاری است، اظهار کرد: امسال در ایام دهه فجر 113پروژه با اعتباری بالغ بر 8میلیارد تومان در کل کشور افتتاح خواهد شد که بدین منظور 6هزار و 300خانوار از نعمت‌های زیر بنایی بهره مند و حدود 6هزار و 600 شغل ایجاد خواهد شد.

وی افزود: علی‌رغم محدودیت‌های اعتباری، امسال 45درصد تخصیص اعتبارات عمرانی داشتیم و بدین منظور 33میلیارد تومان تسهیلات به اجرای 25پروژه ملی اختصاص یافت که 16میلیارد تومان آن نقدی و مابقی به صورت اوراق تخصیص یافت.

قندالی ادامه داد: ظرف سه سال گذشته از محل مدیریت بحران حدود 400میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت با سود 4درصد، بازپرداخت 5ساله و ضمانت زنجیره ای برای تشکل های وابسته مصوب شد که 250میلیارد تومان آن تا کنون تخصیص یافت و بیش از 80درصد آن جذب شده و مابقی تا پایان سال جذب خواهد شد.

این مقام مسئول در بخش دیگر سخنان خود از اختصاص 110میلیارد تومان اعتبار از صندوق توسعه ملی به زنجیره تولید گوشت قرمز خبر داد و گفت: این منابع در دو مرحله توزیع شد که در مرحله اول 60میلیارد تومان در 19 استان ابلاغ و 50میلیارد تومان در نیمه دوم سال ابلاغ شد که در یک ماه گذشته به استان‌های زنجان، خراسان رضوی جنوبی و فارس توزیع شد.

وی ادامه داد: با توجه به موافقت مقام معظم رهبری 1.5میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای پرداخت تسهیلات به روستاییان و عشایر و شهرهای کمتر از 10 هزار نفر تخصیص یافت.

استمرار توزیع علوفه دامی با قیمت یارانه ای تا نیمه اول اردیبهشت

رئیس سازمان امور عشایر تصریح کرد: با توجه به بحران خشکسالی و کاهش نزولات جوی به عنوان یک پدیده تأثیرگذار در زندگی عشایر، تشکل‌ها و اتحادیه عشایری با کمک پشتیبانی امور دام  تاکنون اقدام به توزیع 210 هزارتن علوفه دامی با قیمت یارانه‌ای میان عشایر کرده است که این امر تا نیمه اول اردیبهشت ادامه خواهد داشت.

قندالی با اشاره به اینکه  به غیر از استان کردستان در بقیه استان‌های کشور عشایر وجود دارد، افزود: 60 تا 65 درصد عشایر در حوزه زاگرس و مابقی در حوزه البرز و مرکزی مستقر هستند.

**نگرانی برای تأمین گوشت قرمز شب عید وجود ندارد

این مقام مسئول با اشاره به اینکه سالیانه 9.5 میلیون رأس دام پرواربندی از طریق عشایر وارد بازار می‌شود، بیان کرد: تولید سالیانه گوشت قرمز عشایر 200 هزارتن است که این میزان 25 درصد تولید گوشت قرمز کشور را در بر می‌گیرد.

به گفته وی با توجه به آنکه گوشت قرمز به اندازه کافی در کشور تولید می‌شود، جای هیچ گونه نگرانی برای تأمین گوشت قرمز شب عید  وجود ندارد.

رئیس سازمان امور عشایر ادامه داد: با توجه به تسهیلاتی که از طریق مدیریت بحران در اختیار عشایر قرار گرفته است، عمده استان‌ها برای پرواربندی وارد میدان شدند، به همین دلیل نگرانی بابت کمبود گوشت نداریم.

وی با اشاره به اینکه ایجاد زنجیره گوشت قرمز کار دائمی است، بیان کرد: پروژه تکمیل زنجیره تولید از طریق تسهیلات صندوق توسعه ملی در حال پیگیری است که حداقل نیمی از دام‌های کشور قابل پرواربندی در زنجیره تولیدی خواهد بود.

قندالی در ادامه افزود: با توجه به تولید یک کیلو گوشت در ازای 6 کیلو علوفه، بهره‌وری منابع از جمله اهدافی است که در اصلاح ژنتیک زنجیره دیده شده است.

** بهره مندی45 هزار خانوار تا پایان سال از انرژی خورشیدی 

رئیس سازمان امور عشایر با اشاره به اینکه طرح جایگزینی سوخت‌های فسیلی عشایر از 20 سال گذشته در حال اجرا است، اظهار کرد: این امر در حوزه بهره برداری انرژی غیر فسیلی نفت سفید، گازوئیل و کپسول گاز تأثیر خوبی داشته است و براساس برآوردها سالیانه به ازای هر خانوار 36 کپسول تأمین می کنیم که با این وجود بخش قابل توجهی از انرژی آنان را فراهم خواهیم کرد.

وی با اشاره به اینکه استفاده  از انرژی های پاک  یکی از طرح های مهم پیش رو به شمار می رود،بیان کرد: براساس توافق با وزارت نیرو درصددیم که خانوارها تحت پوشش انرژی خورشیدی قرار گیرند.

قندالی با اشاره به اینکه تا سال 92، 1200 خانوار عشایری تحت پوشش انرژی خورشیدی قرار گرفتند، گفت: باتوجه به رفع موانع پیش روی وزارت نیرو، 40 تا 45 هزار خانوار دیگر تحت پوشش استفاده از انرژی های خورشیدی قرار خواهند گرفت.

**خدمات دهی 600 دستگاه تانکر به عشایر

این مقام مسئول با اشاره به اینکه در اوایل انقلاب دسترسی به جاده تنها برای 20 درصد عشایر فراهم بود، افزود: هم اکنون این رقم به 95 درصد افزایش یافته است.

وی با اشاره به اینکه در بحث توسعه سازماندهی عشایر اسکان و کوچ آنها مورد نظر این سازمان است، افزود: امروز بیش از 60 درصد آب آشامیدنی سالم را در این سامانه عرضه می کنیم و در زنجیره گوشت قرمز،صنایع دستی، تولیدات عشایری،گردشگری و اشتغال زنان عشایر را مورد حمایت قرار داده ایم.

به گفته قندالی در حوزه آبرسانی افزون بر شبکه‌های ایجاد شده، 600 دستگاه تانکر به صورت شبانه روز به مناطق عشایری خدمات می‌دهند.

** سرمای اخیر خسارتی به دام های عشایر وارد نکرد

این مقام مسئول در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به مسدود شدن راه های عشایری توسط نهاده های دولتی، بیان کرد: در طول 35 سال اخیر، برخی افراد به صورت غیر قانونی مسیرها را اشغال کردند به طوریکه بخش عظیمی از احداث بزگراه ها، شهرک های خدماتی و ایجاد شهرک‌های مسکونی و حتی پادگان‌ها در مسیرهای کوچرو و میان بند عشایر ایجاد شده است که از سال 92 نقشه برداری از مسیر عبوری عشایر انجام شد و در آینده اطلس راه را منتشر خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه سرمای اخیر خسارتی به دام‌های عشایر وارد نکرده است، افزود: با توجه به سامانه پیش آگاهی بحران، سرمای اخیر خسارتی وارد نکرده است.

قندالی با تأکید بر اینکه خشکسالی تأثیری در روند کوچ ندارد، گفت: هم اکنون 75 درصد کوچ به صورت مکانیزه در حال انجام است و تنها خشکسالی بر افزایش هزینه تمام شده به سبب مصرف بیشتر نهاده‌ها تأثیرگذار است.

به گفته این مقام مسئول در چهار سال گذشته 900 هزارتن نهاده دامی با قیمت یارانه‌ای به منظور جلوگیری از بروز خسارت خشکسالی به عشایر توزیع شد.

وی با اشاره به اینکه 50 درصد جمعیت عشایر کشور را زنان تشکیل می دهند، اظهار کرد: برای زنان عشایر 308 صندوق خرد با اعتباری بیش از یک میلیارد تومان بلاعوض تشکیل دادیم.

رئیس سازمان امور عشایر تصریح کرد: طرح ارائه خدمات آموزش به جامعه عشایری را در دستور کار خود قرار داده‌ایم که سازمان بهزیستی و رفاه اجتماعی در آن حضور خواهند داشت تا زنان سرپرست خانوار در تمامی حوزه‌های تولید تحت پوشش قرار بگیرند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار