آذری جهرمی:

صدا و سیما با اجازه قانون و مجلس ماهواره پرتاب می‌کند/ اجرای رجیستری گوشی به هفته بعد موکول شد/ پرتاب ماهواره باید در اختیار سازمان فضایی باشد

صدا و سیما با اجازه قانون و مجلس ماهواره پرتاب می کند/ اجرای رجیستری گوشی به هفته بعد موکول شد/ پرتاب ماهواره باید زیر نظر سازمان فضایی باشد / تعرفه داخلی اینترنت باید به سقف منصفانه بین المللی بازگزدانده شودوزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: صدا و سیما در حیطه قانون و با اجازه مجلس ماهواره به فضا پرتاب می‌کند.
به گزارش  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه مراسم روز فناوری فصایی در جمع  خبرنگاران با اشاره به بالن‌های مخابراتی گفت: این بالن‌ها در ارتفاع 500 متری زمین قرار می‌گیرند و ارتباط زمینی دارند که در مواقع بحران  با ایجاد چتر وای فای خدمت ارتباطی را برای مردم فراهم می‌کنند.

وی ادامه داد: پژوهشگاه فضایی کارهای پژوهشی مخابراتی را انجام داده بود و در مراسم اربعین و سر پل ذهاب به طور آزمایشی این بالن ها را تست کردند و از لحاظ ظرفیت فیزیکی و علمی دستاورد خوبی داشتیم؛ در تلاشیم تا بالن های مخابراتی از لحاظ ظرفیت شبکه‌ای بتوانند تعداد کاربران زیادی را تحت پوشش قرار دهند.

راه اندازی 31 بالن مخابراتی در کشور

جهرمی با بیان اینکه در آینده نزدیک هر بالن مخابراتی قرار است تا 10 هزار مشترک را با 10 گیگابایت بر ثانیه پهنای باند پوشش دهد، گفت: این پروژه به کمک کمیته بحران وزارت ارتباطات به پژوهشگاه فضایی ارجاع شده است و در تلاشیم تا 31 بالن مخابراتی و بر هر استان یک بالن داشته باشیم که مراحل ساخت فیزیکی آن در حال پیگیری است و امیدوارم به موقع در اختیار مراکز استان ها قرار گیرد.

فضانورد ایرانی به فضا نمی‌فرستیم

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به سوالی مبنی بر اعزام فضانورد ایرانی به فضا گفت: من فکر نمی کنم بحث اعزام فضانورد ایرانی مطرح باشد در سند چشم انداز فضایی بحث اعزام موجود زنده به فضا جزء اهداف آمده و تلاش هایی در این زمینه صورت گرفته است.

وی افزود: در زمینه کاربردهای فناوری فضایی موضوعاتی مهمتر از اعزام انسان به فضا داریم، در سند فضایی قابلیت‌های بسیاری وجود دارد که از آن استفاده نمی‌کنیم هدف جدی ما این است که بیشتر به کاربرد فناوری فضایی بپردازیم.

جهرمی با اشاره به موضوع رجیستری گوشی گفت: از ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز درخواست یک هفته مهلت کردیم  و امروز در این زمینه جلسه ای در وزارتخانه داریم تا بتوانیم هم افزایی کنیم و اشکالات اجرایی برطرف شود، البته این احتمال وجود دارد که مدل گوشی‌ها را امروز اعلام کنند اما به هر حال اجرای آن با یک هفته تاخیر انجام خواهد شد.

باید از اشاعه خشونت در تلگرام پیشگیری شود

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به برخی شروط برای تلگرام گفت: ما صحبت هایی با مدیر تلگرام داشتیم که باید خشونت و ضربه زدن به اموال عمومی را متوقف کنند و اجازه ندهند از این پلت فرم در زمینه اشاعه خشونت استفاده شود این موضوع تنها خواست کشور ما نیست و کشورهای بسیاری این خواسته را دارند.

وی ادامه داد: پیگیری‌ها در این زمینه در حال انجام است اگر این پلت فرم بخواهد مورد استفاده عموم مردم باشد و به نوعی زیرساخت های کشور به آن متصل شود باید مقررات حاکمیتی ما را اجرا کنند و به آن احترام بگذارند.

جهرمی تاکید کرد: اکنون تلگرام رویه ای را دنبال می کند که در آن کاربردهای نامناسب در خصوص انتشار خشونت به مدیران کانال ها اعلام می شود و تلگرام درخواست حذف این پست ها را می دهد از دید آنها این اقدامی است که در راستای کنترل خشونت انجام می شود از دید ما این اقدام مطلوب نیست.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به موازی کاری در صدا و سیما و سازمان فضایی گفت: اقدامات صدا و سیما در این زمینه قابل تقدیر است و انتقاد ما از موازی کاری به معنای این نیست که زحمات آنها را بدون اجر کنیم بلکه نظر من هم افزایی است.

وی در ادامه گفت: بسیاری از موازی کاری‌ها در کشور براساس قانون بوده و صدا و سیما نیز بر اساس قانون عمل می کند،حرف من این است که در حوزه فضایی باید به هم افزایی برسیم و جمع بندی آن را تبدیل به لایحه و این مشکل را حل کنیم و در این مسیر می توانیم از ظرفیت‌های شورای عالی فضایی کمک گرفت.

جهرمی تاکید کرد: واقعیت این است که اگر بخواهیم در عرصه فضایی رشد کنیم باید در ماموریت ها هم افزایی داشته باشیم و با صدا و سیما و مجموعه هایی در تدوین قانون نقش دارند مذاکره کنیم.

ضرورت  بازنگری  اساسنامه سازمان فضایی بازنگری

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: اعتبارات صدا و سیما را مجلس در اختیار او قرار می دهد باید در این چهارچوب ها صحبت کنیم و مسئولیت ها و تعهدات صداو سیما و سازمان فضایی مشخص باشد، در قانون اشاره نشده است که صدا و سیما می تواند ماهواره پرتاب کند اما در بودجه ریزی، بودجه این کار در اختیارشان قرار می‌دهند که این منجر به پرتاب ماهواره می شود، در همین راستا باید اساسنامه سازمان فضایی بازنگری شود و پرتاب ماهواره صرفا مسئولیت سازمان فضایی کشور شود.

آذری جهرمی با اشاره به برخی نارضایتی‌های مردم در زمینه اینترنت غیر حجمی گفت: یکی از مشکلات این است که شرکت‌ها قبل از ارزیابی ظرفیت خط مشترک سرعتی را به او واگذار می کنند که این رویه اشتباهی است، این شرکت‌ها تلاش می کنند سرویس با سرعت بالاتر را به مشترکان بفروشند و فروش سرویس بالاتر بدون ارزیابی سرعت خط است، این شرکت ها درعرصه میدانی متوجه می شوند که سرعت فروخته شده قابل واگذاری به مشترک نیست که این موضوع موجب نارضایتی مشترکان می شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه واگذاری سرویسی بدون در نظر گرفتن ظرفیت خط اجحاف در حق مشترکین است، گفت: درخواست ما از سازمان تنظیم مقررات این بود که به این موضوع رسیدگی کند و اطلاع رسانی به مشترکان انجام شود.

آذری جهرمی در خصوص برخی انتقادها در زمینه سقف منصفانه اینترنت، گفت: در مصوبه آمده است که هزینه تمام شده ترافیک داخلی باید نصف هزینه ترافیک بین الملل باشد، شرکت های اینترنتی برای اینکه سقف منصفانه را جذابتر نشان دهند عدد داخلی را عنوان می‌کنند این درحالی است که سقف بین الملل نصف عدد اعلام شده است.

تعرفه اینترنت گران نشده و 30 درصد کاهش داشته است

وی ادامه داد: این کار شرکت‌های اینترنتی موجب شده است که مردم فکر کنند که تعرفه اینترنت خارجی 2 برابر داخلی است و  این برداشت را ایجاد کرده اند که اینترنت غیر حجمی از اینترنت حجمی گذشته گرانتر است، اما تعرفه اینترنت گران نشده و 30 درصد کاهش پیدا کرده است.

شرکت‌ها موظف به اعلام لیست سایت‌های  با ترافیک نیم بها هستند

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه شرکت های ارائه دهنده اینترنتی باید سقف منصفانه اینترنت را به عدد بین الملل بازگردانند، گفت: ما در مصوبه تصویب کردیم که حجم ترافیک داخل باید نیم بها باشد، برخی 500 سایت را در لیست ترافیک نیم بها گذاشته‌اند، این در حالی است که بسیاری از این سایت‌ها ترافیک مصرفی پایینی دارند اما سایت ها با ترافیک مصرفی بالا در جمع 500 سایت نیست و این مکانیزم از دید ما منسوخ است و شرکت ها موظف هستند لیست سایت های نیم بها را اعلام کنند و در این زمینه سازمان فناوری، پرتالی را راه اندازی کرده است.

وزیر ارتباطات و فناوری با اشاره به درخواست برخی کسب وکارها در زمینه افزایش سرعت اینترنت،گفت: برخی کسب و کارها نیاز به سرعت بالای اینترنتی داشتند اما مصرف منصفانه مد نظر آنها نبود؛ از ابتدای صدور مجوز اینترنت غیر حجمی این موضوع در نظر ما بود اما در این زمینه 2 راه بیشتر نداشتیم، اول اینکه یا باید تعرفه‌ها را در این زمینه از ابتدا اعلام می کردیم که در این صورت مانند گذشته شرکت‌ها راه فرار داشتند، در گذشته شرکت‌ها از همین راه سراغ اینترنت غیر حجمی نرفتند و در حق مشترکین اجحاف می شد.

وی افزود: اگر همزمان تعرفه سرعت بالا را اعلام می‌کردیم، مصوبه اینترنت غیر حجمی دوباره دچاراختلال می شد به همین دلیل در نظر گرفتیم پس از 3 ماه تصمیم گیری‌ها صورت گیرد و در تلاشیم تا فروردین ماه سال 97 تصمیم قطعی در این زمینه را اعلام کنیم، کسانی که سرعت بالا و حجم کم می خواهند فعلا می توانند از اینترنت موبایل استفاده کنند.

رضایت 70 درصدی مردم از  اینترنت غیر حجمی

آذری جهرمی با بیان اینکه اینترنت غیر حجمی رضایت 70 درصدی مردم را به دنبال  داشت، گفت: ما به اهدافمان در این زمینه رسیدیم و محتوای داخلی با اجرای اینترنت غیر حجمی رشد کرده است و تا پایان اسفند ماه، آمار این موضوع را اعلام می کنیم.

ماجرای حذف USSD از زبان وزیر ارتباطات

وزیر ارتباطات و فناوری با اشاره به حذف کدهای دستوری USSD از سوی بانک مرکزی گفت: اینکه بانک مرکزی برای توسعه و امنیت در نظام پرداخت نگاه ویژه‌ای دارد اقدام بسیار خوبی بوده و درخواست ما نیز همین است، البته امیدواریم بانک مرکزی تنها به USSD بسنده نکند، چرا که کلاهبرداری 42میلیاردی در 6 ماهه اول سال مربوط به خودپردازهای بانک‌ها بود و ارتباطی به USSD نداشت.

وی ادامه داد: قسمت زیادی از تراکنش‌های خرید شارژ کاربران شبکه موبایل که بخشی از اقتصاد کشور را تشکیل می‌دهند از طریق خدمات دستوری است و حذف یکباره آن تصمیمی است که در نظام اقتصادی اپراتورهای موبایل اختلال ایجاد می کند.

جهرمی ضمن حمایت از تصمیم بانک مرکزی عنوان کرد: درخواست ما این است که بانک مرکزی همه جوانب را در نظر بگیرد و پس از بررسی، این کار اجرایی شود.

وزیر ارتباطات در مورد اعلام خبر تعویق حذف کدهای دستوری USSD گفت: من جلسه ای با رئیس بانک مرکزی و معاونشان داشتم و تصمیم بر آن شد که این فرآیند با تاخیر انجام شود.

وی افزود: موضوع این بود که آقایان در بانک مرکزی از رسانه‌ای شدن تعویق حذف USSD از سوی وزارت ارتباطات ناراضی بودند و مصاحبه های صورت گرفته ناشی از این موضوع بود، به نظرم امورات مردم به عهده ماست؛ اینکه در رسانه ها چه کسی خبر را بگوید مهم است، اما موضوع مهمتر از آن رضایت عمومی مردم است.

جهرمی عنوان کرد: صبح امروز جلسه ای در سازمان تنظیم مقررات با حضور اپراتورها و معاون فناوری بانک مرکزی برگزار و توافق شد که تا زمان برطرف شدن دغدغه های اپراتورها این موضوع عملیاتی نشود.

وزیر ارتباطات تاکید کرد: از تصمیم بانک مرکزی در جهت افزایش امنیت کاربران و حریم خصوصی مردم در حوزه پرداخت حمایت می‌کنیم و نباید با اصل این موضوع مخالفت شود؛ تنها نکته این بود که اجرای یکباره این کدها اپراتورها و مردم را دچار مشکل می‌کند.

وی تسویه حساب بین بانکی کارت‌های شتاب پس از 24 ساعت را اقدام درستی عنوان کرد و گفت: البته این اقدام بانک مرکزی بر زندگی مردم تاثیراتی داشت از جمله آنکه مردم کارت شارژ را که از دستگاه pos خریداری می‌کردند، اکنون در فروشگاه‌ها به جای 10هزار تومان 12 هزار تومان می خرند و فروشندگان نیز پول نقد می‌گیرند.

آذری جهرمی تصریح کرد: بانک مرکزی تصمیمات خوبی می‌گیرد اما حواشی آنها نیز باید در نظر گرفته شود و خدمات خوبی به مردم بدهیم، البته در این زمینه وزارت ارتباطات تنها انعکاس دهنده مشکلات بخش های اجرایی است، درنهایت بانک مرکزی باید پاسخگو باشد و ما مشکلات اپراتورها را دنبال می‌کنیم.

درخواست وزارت ارتباطات از سازمان بورس

وزیر ارتباطات با اشاره به لزوم شفافیت مالی شرکت های حوزه ICT گفت: ما مقرر کردیم که شرکت های فناوری اطلاعات در سازمان بورس قرار گیرند و نظامشان را شفاف کنند به دلیل اینکه فضای جدیدی ایجاد شده است نگرانی هایی وجود دارد، اکنون 2 شرکت ICT در بورس آغاز به کار کرده‌اند و بررسی آنها با احتیاط انجام می‌شود.

وی افزود: درخواست ما از سازمان بورس این بود که قرار گرفتن شرکت‌های فناوری اطلاعات در بورس به سرعت انجام شود، زیرا با انجام این کار به حواشی موجود در فضای رقابتی این شرکت ها خاتمه داده می شود.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.