صندوق نوآوری و شکوفایی نسبت به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان مبنی بر «سود هزاران میلیاردی صندوق نوآوری از جیب خالی نخبگان» واکنش نشان داد.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  چندی پیش باشگاه خبرنگاران جوان در گزارشی تحت عنوان «سود هزاران میلیاردی صندوق نوآوری از جیب خالی نخبگان» عملکرد صندوق نوآوری و شکوفایی را مورد بررسی قرار داده بود که صندوق نوآوری و شکوفایی به این گزارش واکنش نشان داد.

متن این جوابیه  به شرح زیر است:

«سردبیر محترم باشگاه خبرنگاران جوان

با سلام و احترام،

در پاسخ به گزارش مندرج با عنوان " " که با کد خبر ۶۴۱۷۰۳۳ مورخه ۱۰/۱۱/۹۶ در خروجی آن باشگاه محترم قرار گرفت، خواهشمند است جوابیه صندوق را طبق قانون مطبوعات اعلام فرمایید.

با تشکر از گزارش احساسی و در عین حال کم مستند باشگاه خبرنگاران جوان، ضمن معطوف نمودن توجه گزارشگر محترم به جوابیه سازمان برنامه و بودجه در خصوص گزارش تفریغ به استحضار می¬رساند: رئیس محترم دیوان محاسبات با تطبیق عملکرد با اسناد بالادستی در گزارش تقدیمی به مجلس شورای اسلامی اقدامات صندوق نوآوری و شکوفایی را منطبق با اساسنامه صندوق اعلام نموده است. پاسخ سازمان برنامه بودجه به گزارش تفریغ نیز بر عملکرد بسیار موفق صندوق نوآوری و شکوفایی صحه گذاشته است.

در گزارش آن باشگاه به شرکت‌هایی اشاره نموده اید که از صندوق تسهیلات خواسته اند و صندوق اعلام کرده تسهیلات نداریم. حتی یک شرکت دانش بنیان تا کنون از صندوق نوآوری و شکوفایی پاسخ منفی درخصوص دریافت تسهیلات نشنیده است. آنچه که در گزارش عملکرد نامناسب صندوق نوآوری و شکوفایی عنوان شده است باید دید که عملکرد مناسب صندوق نوآوری و شکوفایی چه می‌تواند باشد؟ روشن است صندوق نیز مانند هر دستگاه دیگری عملکرد مناسبش به معنی آن است که طبق اساسنامه خودش عمل کند، که این هم مورد اذعان رییس دیوان محاسبات و نیز سازمان برنامه و بودجه است.

ضمنا از مجموع بیش از یکصد شکایات واصله به عتف (تن‌ها مرجع رسیدگی به شکایات شرکت‌های دانش بنیان طبق قانون)، تنها یازده مورد علیه صندوق نوآوری و شکوفایی بوده است (%۱۱).

ضمنا تا کنون حداقل ۷۴% از شرکت‌های دانش بنیان کشور حداقل یک خدمت از صندوق نوآوری و شکوفایی استفاده کرده اند. ضریب نفوذ ۷۴% نشان از مفید بودن صندوق بین شرکت‌ها را دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان یک رسانه معتبر و شناخته شده است، ولی در این گزارش به مسند قضاوت نشسته و درباره صندوق قضاوت کرده است. از گزارشگر این باشگاه دعوت می‌نماییم با حضور در صندوق نوآوری و شکوفایی و کسب اطلاعات بیشتر، گزارش خود را به یک متن کارشناسی تبدیل نماید. به عبارت دیگر در گزارش آن هم بر اساس شواهد و مستندات هر دو طرف بحث و نه بر اساس مستندات موجود یک طرف، اشاره شده که صندوق شرکت‌ها را پشت بوروکراسی‌های بسیار زیاد نگه می‌دارد. باز هم در این ارتباط اعلام می‌کنیم شرکت‌های دانش بنیان موتور اقتصاد دانش بنیان هستند و فلسفه وجودی صندوق نوآوری و شکوفایی با شرکت‌های دانش بنیان عجین است. ارایه تسهیلات به شرکت‌های دانش بنیان بایستی بر اساس قوانین و ضوابط انجام بگیرد. در واقع صندوق و شرکت‌ها در بستر قوانین و ضوابط با یکدیگر تعامل می‌کنند؛ بنابراین هر شرکتی که درخواست دریافت تسهیلات از صندوق را دارد مقید به ضوابط است و صندوق نیز هکذا. تقید به قوانین به معنای بوروکراسی طولانی نیست بلکه به معنای رعایت شرع مقدس و احترام به قوانین است. زمان متوسط بررسی طرح‌ها در سال ۹۳ که ۷ ماه بوده است هم اکنون پس از ایجاد بهبود‌های متعدد در فرآیند‌های داخلی صندوق و کارگزاران به متوسط ۳ ماه رسیده است و ضمنا ۷۵% فعالیت ها در صندوق برون سپاری می‌شود.

جوابیه را با بیان ظریف و دقیقی از رهبر معظم انقلاب اسلامی که این بیان فصل الخطاب عملکرد صندوق نوآوری و شکوفایی است به پایان می‌بریم.

"بیکاری را باید با رونق تولید حل کرد و پول پاشیدن بی حساب و کتاب مشکل را حل نمی‌کند" (دی ۱۳۹۶)

حمیدرضا آخوندی
سرپرست حوزه ریاست
و مدیر روابط عمومی»

گفتنی است؛ روابط عمومی صندوق نوآوری و شکوفایی در حالی مدعی است که "تقید به قوانین به معنای بوروکراسی طولانی نیست بلکه به معنای رعایت شرع مقدس و احترام به قوانین است" که بسیاری از شرکت‌های دانش بنیان در گفت و گو با خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  تاکید دارند این تقید به قوانین (بروکراسی اداری) مانع از توسعه کسب و کارشان شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۶ ۱۵ بهمن ۱۳۹۶
باید نخبگان حمایت شوند تا با ثبت اختراعات خود برای تکمیل اختراعاتشون اقدام کنند تا ما دچار فرار مغزها نشویم
آخرین اخبار