قاسمی در نشست خبری:

بیانیه رسمی برای کارگروه اصلاح برجام از کشور‌های اروپای دریافت نکرده‌ایم/ شرط گذاری از طرف مکرون برای سفر به ایران مطرح نشده است/ ترکیه به اقداماتش در عفرین پایان دهد

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در نشست خبری به سوالات اصحاب رسانه پاسخ داد.

به گزارش خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،  بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری با اصحاب رسانه که در محل این وزارتخانه برگزار شد با گرامی داشتن ایام دهه فجر گفت: بیانه رسمی برای کارگروه اصلاح برجام از کشور‌های اروپای دریافت نکرده‌ایم و این امر مبنی بر عادت غلط آمریکاییهاست که رویای خود را از زبان دیگران بیان می‌کند و اطلاعی از تشکیل کارگروه نداریم.

وی درباره اظهارنظر مداخله جویانه سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره حجاب اظهار کرد: آمریکا از هر فرصتی برای مداخله استفاده می‌کند و این نوع بیان و اصرار برای ورود به مسائل داخلی محکوم است و مردم ایران خودشان در این زمینه تصمیم می‌گیرند.

 سخنگوی وزارت خارجه درباره نقش منطقه‌ای ایران و موضوع عفرین بیان کرد: اینکه گفته شود ایران از تحولات منطقه کنار گذاشته شده است، نیست و سه کشور در روند مذاکرات آستانه همکاری‌های خود را ادامه داده و خواهند داد.

وی ادامه داد: آنچه توسط ترکیه در سوریه رخ داد باید متوقف شود و به حق حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه احترام گذاشته شود زیرا ادامه این روند به بازگشت تروریست‌ها کمک می‌کند و طبق اخباری که از دمشق داشتیم اقدامات تروریست‌ها دنبال می‌شود و ترکیه باید مسائل را در چارچوب روند مذاکرات آستانه و با توجه به نظرات دمشق اقدامات خود را دنبال کند و ما در حال تماس و رایزنی با دو طرف ماجرا هستیم.

قاسمی در خصوص مذاکره درباره (FATF) که از سوی عراقچی عنوان شده بود، گفت: تماس‌ها و مذاکرات در این خصوص وجود دارد و در سطح لازم در جریان است.

وی درباره اختصاص خط اعتباری یکی از بانک‌های فرانسوی برای روابط اقتصادی با ایران تصریح کرد: تخطی و سنگ‌اندازی‌های دولت آمریکا با شدت و قوت تمام ادامه داشته و خواهد داد اما آنچه توسط بانک‌های فرانسوی دنبال می‌شود در چارچوب روابط مثبت و معقول ایران و فرانسه است و هر گونه تسهیلات بانکی که بتواند به همکاری‌های بیشتر اقتصادی دو کشور در حوزه‌های مختلف کمک کند در تعمیق روابط موثر است و چنین توقعی از فرانسه هست که پس از برجام با شدت بیشتر زمینه‌های همکاری‌ها را فراهم کند و در جهت همکاری‌های کمی و کیفی مثمر ثمر باشد.

قاسمی در خصوص تصمیم آمریکا برای ادامه حضور در عراق اظهار کرد: عراق کشور مستقلی است و سیاست‌های خودش را خود تعیین می‌کند و حضور کشورهای بیگانه نمی‌تواند ادامه یابد و مغایر با منافع ملی عراق است و این موضوعات در حیطه اختیارات دولت و مردم عراق است و تجربه نشان داده که حضور آمریکا در منطقه نتایج نامطلوبی را برای مردم منطقه داشته و خواهد داشت.

وی در خصوص اظهارات رئیس امنیت ملی افغانستان درباره کمک ایران و روسیه به طالبان بیان کرد: امیدواریم دولت کشور دوست ما افغانستان بتواند در کنار سایر احزاب و گروه‌ها تلاش بیشتری را در جهت تثبیت ثبات در افغانسان به عمل آورد. مسائل داخلی افغانستان به خودشان است و ما دخالت نمی‌کنیم و اظهارات ضد و نقیضی از سوی مقامات امنیتی افغانستان منتشر می‌شود که من ترجیح می‌دهم در آن‌ها ورود نکنم اما آنچه برای ما مهم است ثبات امنیت و پیشرفت افغانستان است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در خصوص دکترین جدید آمریکا در حوزه تسلیحات هسته‌ای گفت: سیاست‌های ترامپ و دولت آمریکا در نظامی‌گری و زیاده‌خواهی امری مسلم است و قطعا با عکس العمل کشورهای مستقل جهان روبرو می‌شود زیرا می‌تواند ثبات و امنیت جهانی را مورد خدشه قرار دهد.

قاسمی در خصوص حضور ایران در اجلاس بازسازی عراق در کویت تصریح کرد: ما از دیر باز و با تغییر رژیم در کنار ملت عراق حضور داشته‌ایم و باید ببینیم وضعیت اجلاس کویت چگونه خواهد ولی ما در این اجلاس حضور جدی خواهیم داشت و امیدواریم تجار ایرانی نیز حضور جدی داشته باشند و بتوانند پروژه‌های بازسازی را با طرف عراقی مشخص کنند.

وی ادامه داد: حضور ما در عراق منوط به این اجلاس‌ها نبوده اما تلاش می‌کنیم در این نوع اجلاس‌ها حضور داشته باشیم و به بهبود وضعیت اقتصادی و سیاسی این کشور کمک کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه در بخش دیگری از سخنان خود شروط ماکرون برای دیدار از ایران را تایید نکرد و گفت: ایران طی 4 دهه گذشته نشان داده چه منشی را دنبال می‌کند و شرط‌پذیر نیست و مطرح‌شدن این موارد کاملا غلط و اشتباه است و در چارچوب سیاست خارجی ایران نمی‌گنجد و ما در وزارت خارجه در این خصوص چیزی نشنیده‌ایم و تاریخی برای سفر ماکرون مشخص نشده و قرار است در خلال سفر وزیر خارجه فرانسه در این خصوص صحبت کنند.

قاسمی در خصوص سفر نتایناهو به روسیه و تحرکات منطقه‌ای اسرائیل اظهار کرد: نوع روابط ما با روسیه ایجاب می‌کند که از کانال‌های مختلف همواره در تماس باشیم و در این خصوص در جریان تحولات هستیم. درباره سفر نخست‌وزیر رژیم اشغالگر باید گفت که این حرکت جدیدی نیست و آن‌ها همواره سعی داشته‌اند که روابط ایران با سایر کشورها را دچار خدشه کنند ولی این آگاهی وجود دارد که روابط را بر اساس منافعشان تنظیم کنند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در خصوص تدوین سند راهبردی با افغانستان بیان کرد: پس از سفر ظریف به افغانستان که موفق بود، 5 کمیته تشکیل شد و دو نشست تشکیل شد و کمیته‌ها به کار خود ادامه دادند و اگر در مجموعه کمیته‌ها بتوانیم به تفاهم لازم و مورد رضایت طرفین برسیم مقدمه رسیدن به سند راهبردی طرفین فراهم خواهد شد.

قاسمی در خصوص تخصیص خط اعتباری بانک‌های فرانسه به ایران تصریح کرد: در این مورد تعداد زیادی از کشورها این موضوع را دنبال می‌کنند، با تعدادی از آنها مذاکرات را نهایی کرده‌ایم و با برخی کشورها مذاکرات ادامه دارد و امیدواریم این مسیر به درستی و با دقت پیش برود و علی‌رغم کارشکنی‌های آمریکا بتوانیم بخشی از کارشکنی‌ها را خنثی کنیم و با دنیا همکاری‌های بیشتر پولی، مالی و بانکی را داشته باشیم.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان مبنی بر اینکه موضع وزارت خارجه نسبت به حکم زندان احمد شیخ زاده مشاور اسبق نمایندگی ایران در سازمان ملل در آمریکا چیست؟ گفت: اتهامات احمد شيخ زاده سياسی و نا به جاست و آمريكا باید سياست های خود در اين زمينه بازنگری كند و هر چه زودتر زندانيان ايرانی را آزاد كند و اتباع ايرانی را مورد پيگرد قرار ندهد.

وی درباره درخواست‌های مطرح شده از سوی غرب برای انجام گفتگوهای موشکی بیان کرد: آمریکا از نوع روابط ایران با کشورهای منطقه و اتحادیه اروپا ناراضی است و سعی می‌کند با اعمال فشار به آنها، این کشورها را در جهت منافع خود سوق دهد اما روابط ایران با آن‌ها قدیمی است و نسبت به گذشته از استحکام بیشتری برخوردار است و ما از دو دهه گذشته رایزنی‌هایی را با اتحادیه اروپا در حوزه منطقه‌ای و سایر مسائل داشته‌ایم و ما در خصوص موشکی رسما چیزی را از اتحادیه اروپا دریافت نکرده‌ایم و دیدگاه‌های خود را تشریح کرده و نگاه آن‌ها را خواهیم شنید اما این با آنچه در رسانه‌هایشان مطرح می‌شود متفاوت است.

قاسمی در حصوص عدم حضور ایران در داووس اظهار کرد: این عدم حضور چندان به حضور ترامپ و نتانیاهو ارتباطی نداشت و همزمانی هفته اول اجرای ساختار جدید وزارت خارجه که اتفاق سنگینی بود و رسیدن به چیدمان مطلوب نیازمند حضور آقای ظریف بود و جز این هر آنچه گفته شود گمانه‌زنی است.

وی در خصوص توئیت دستیار ویژه رئیس جمهوری آمریکا علیه فعالیت‌های منطقه‌ای ایران گفت: این نوع اتهامات دخالت در مسایل داخلی ایران است و حق آمریکا نیست که دخالت کند و نباید به این شعارهای ضد ایرانی دولت ترامپ توجه کرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره مناسبات تهران-اتاوا بیان کرد: تعاملاتمان ادامه دارد و منتظر هستیم برای تبادل هیئت دیگری در سطح کارشناسی ولی تاریخی مشخص نشده است. تعاملات دو طرفه ادامه دارد و بعد از مذاکرات کارشناسی امیدواریم طرفین به نقطه مرزی خود دست یابند.

قاسمی در خصوص مقاله ظریف درباره ترتیبات جدید امنیتی در منطقه تصریح کرد: دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران را کشورهای منطقه و اروپا به خوبی می‌دانند و ما دیدگاه‌های خود را درباره مبارزه با تروریسم در منطقه بیان کرده‌ایم و تلاش‌های ما در این راه ثبت خواهد شد. هیچ راهی جز همکاری مسالمت‌آمیز برای رسیدن مردم منطقه به آرامش وجود ندارد و در این مسیر نه تنها با کشورهای منطقه بلکه با کشورهای دیگر که به دنبال این موضوع باشند گفتگو خواهیم داشت.

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص دیدار مقام صهیونیستی با علمای بحرین و عادی‌سازی روابط برخی کشورهای منطقه با اسرائیل اظهار کرد: این یک خیانت محسوب می‌شود و تلاش عربستان برای عادی‌سازی روابط یک خیانت بزرگ به مردم فلسطین است و در دراز مدت جهان اسلام در مقابل این اقدامات نسنجیده عربستان عکس العمل خواهند داشت.

قاسمی در خصوص آخرین وضعیت پرونده بیژن قیصر شهروند ایرانی که در آمریکا کشته شد، گفت: پیگیری‌ها ادامه دارد و این پرونده مفتوح است. با توجه به رفتار تبعیض‌آمیز و ناجوانمردانه در حق این شهروند ایرانی، ما پرونده را پیگیری می‌کنیم ولی با توجه به کارشکنی‌هایی که آمریکا به عمل می‌آورد هنوز به نتیجه نرسیده‌ایم اما قطعا با جدیت پیگیر پرونده هستیم تا حق این ایرانی از دست رفته را احیا کنیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پایان درباره رایزنی ایران و روسیه با ترکیه درباره شمال سوریه خاطرنشان کرد: ما کماکان این تماس‌ها را با ترکیه و در برخی موارد روسیه و سوریه داشته و خواهیم داشت و در روزهای آینده نیز این تماس‌ها را با جدیت دنبال می‌کنیم چون برای ما بسیار مهم است که دستاوردهای آستانه ادامه یابد و گام‌های ما در جهت تثبیت و ثبات سوریه باشد.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۷ ۱۷ بهمن ۱۳۹۶
برجام نتیجه ای بر زندگی معیشتی ما نداشت
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۳:۴۷ ۱۷ بهمن ۱۳۹۶
هر وقت برجام در زندگی معیشتی مردم تاثیر گذار بود می توان گفت خوب بوده است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۷ ۱۷ بهمن ۱۳۹۶
هر وقت برجام در زندگی معیشتی مردم تاثیر گذار بود می توان گفت خوب بوده است
Iran (Islamic Republic of)
مجید
۲۰:۵۱ ۱۶ بهمن ۱۳۹۶
مردم باید با امدن مکرون دشمن ایران محالفت کنند کلی بد وبیراه پشت سر مامیگه بعد هم توطئه میکنه
آخرین اخبار