در نشست خبری کنگره استروک مطرح شد؛

لزوم راه اندازی واحدهای SCU سکته مغزی در بیمارستان های کشور/ زمان طلایی درمان سکته مغزی

در کنگره استروک، زمان طلایی درمان سکته مغزی ۴ ساعت و نیم اعلام شد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ شهرام اویس قرنی دبیرکنگره در نشست خبری دهمین کنگره استروک ایران که صبح امروز در بیمارستان شریعتی برگزار شد، اظهار کرد: در این کنگره پزشکان از رشته‌های مختلف مانند مغز و اعصاب، قلب، داخلی و رادیولوژی حضور پیدا می‌کنند، مراقبت از سکته مغزی کاری تیمی است بنابراین باید در کنار مباحث علمی و تخصصی برای پزشکان مباحثی را برای سایر افراد تیم مانند پرستاران نیز در نظر بگیریم.

وی بیان کرد: در این کنگره ما یک روز را به آموزش آخرین روش‌های پرستاری بیماران سکته مغزی اختصاص داده‌ایم، همچنین به حوزه آموزش توانبخشی و آموزش تکنسین اورژانس نیز توجه ویژه‌ای داریم.

150 مقاله به کنگره استروک ارسال شد

دبیر کنگره افزود: تعداد مقالات ارسال شده به کنگره بیش از ۱۵۰ مقاله است.

در ادامه مراسم بابک زمانی رئیس انجمن و رئیس کنگره استروک ایران اظهار کرد: درمان سکته مغزی به گروه‌های مختلف مردم ارتباط دارد این کنگره محل تجمع و تبادل نظر همه افرادی است که در درمان سکته مغزی نقش دارند.

سکته مغزی دومین عامل مرگ و میر در کشور

در ادامه مراسم عسکر قربانی عضو هیئت مدیره انجمن سکته مغزی ایران اظهار کرد: سکته مغزی دومین عامل مرگ و میر در کشور محسوب می‌شود؛ هزینه سکته مغزی خیلی بیشتر از سکته قلبی است، زیرا بیماران سکته مغزی برای اینکه به جامعه برگردند نیاز به مراقبت‌های ویژه دارند که خوشبختانه وزیر بهداشت با راه اندازی سیستم ۷۲۴ گام مهمی در جهت درمان سکته مغزی برداشت.

وی بیان کرد: سکته مغزی یک عامل ناتوان کننده جامعه است، ما باید بتوانیم از فلج شدن و از کار افتادن افرادی که دچار سکته مغزی شده اند، جلوگیری کنیم.

آمار دقیقی از  شیوع سکته مغزی در ایران  نداریم

عضو هیئت مدیره انجمن سکته مغزی ایران درباره شیوع سکته مغزی در ایران افزود: متاسفانه آمار دقیقی درباره شیوع سکته مغزی در ایران وجود ندارد، اما پیش بینی می‌شود که سالیانه ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار نفر در ایران دچار سکته مغزی شوند، در دنیا به بیمارستان‌هایی که بیماران سکته مغزی را درمان می‌کنند تشویقی داده می‌شود، اما متاسفانه در ایران به درمان به موقع بیماران سکته مغزی توجه چندانی نمی‌شود.

قربانی تاکید کرد: سکته مغزی به یک معضل تبدیل شده است و درمان سکته مغزی یکی از اولویت‌ها طب محسوب می‌شود، زمان طلایی درمان دارویی سکته مغزی ۴ ساعت و نیم است البته ما باید درمان سکته مغزی را بلافاصله پس از سکته مغزی آغاز کنیم، زیرا هر یک دقیقه تاخیر در درمان سکته مغزی سبب می‌شود که ۲ میلیون سلول و ۱۲ کیلومتر راه عصبی فرد از بین برود.

وی تصریح کرد: بیمارستان شریعتی درمان دارویی سکته مغزی را از سال ۸۷ آغاز کرده است، سپس بیمارستان فیروزگر به ما افزوده شد، ما قبل از اینکه وزارتخانه درمان سکته مغزی را آغاز کند ۳۰۰ بیمار را به کمک تزریق دارویی درمان کرده بودیم.

عضو هیئت مدیره انجمن سکته مغزی ایران گفت: اگر ۴ ساعت و نیم از سکته مغزی بگذرد و درمان دارویی برای فرد انجام نشود، ما نیاز به باز کردن رگ (روش نورواینترونشن) پیدا می‌کنیم که زمان طلایی برای استفاده از این روش نخست ۶ ساعت بود سپس این زمان به ۷ ساعت و ۲۰ دقیقه رسید و اکنون مشاهده شده است، برخی از بیماران تا ۲۴ ساعت هم فرصت دارند که رگ آن‌ها باز شود.

قربانی اظهار کرد: متاسفانه هزینه روش نورواینترونشن بسیار سنگین است به طوری‌که برای لوازم مورد نیاز برای این روش در بیمارستان دولتی ۱۵ میلیون تومان هزینه لازم است که البته بیمه ۹۰ درصد این هزینه را تحت پوشش خود قرار می‌دهد، اما هزینه روش درمان دارویی تنها یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان برای دولت است که بیمار باید تنها ۱۸۰ هزار تومان را پرداخت کند.

معضل حوزه سلامت، تقبل نکردن هزینه‌ها درمان بیماران سکته مغزی توسط بیمه‌ها

وی افزود: یکی از مشکلاتی که امروزه با آن مواجه هستیم این است که کارشناسان بیمه بسیاری از هزینه‌ها درمان بیماران سکته مغزی را تقبل نمی‌کنند و می‌گویند بیماری سکته مغزی بسیار هزینه بر است این درحالی است که اگر افرادی که دچار سکته مغزی شده اند به موقع درمان شوند می‌توانند به جامعه برگردند و سود حاصل از آن بسیار بیشتر از هزینه اولیه درمان آن است، در بیمارستان‌های دولتی بیماران تنها ۶ تا ۸ درصد هزینه درمان وریدی سکته مغزی را پرداخت می‌کنند که این رقم بین ۱۰۰ تا ۱۸۰ هزار تومان می‌شود.

در ادامه مراسم زمانی اظهار کرد: درمان‌های سکته مغزی روز به روز درحال پیشرفت است و در دنیا سعی می‌شود که به بیماران سکته مغزی هر چه سریعتر درمان وریدی داده شود البته در مواردی که بیمار به درمان وریدی جواب ندهد نیاز به درمان مداخله‌ای پیدا می‌کند، حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد از یبمارانی که دچار سکته مغزی شده اند با درمان وریدی بهبود پیدا نمی‌کنند و نیاز به درمان مداخلاتی دارند که زمان طلایی برای درمان مداخلاتی تا سال گذشته ۶ ساعت بود، اما از سال گذشته این زمان به ۲۴ ساعت رسیده است به طوری‌که تا ۲۴ ساعت پس از سکته مغزی می‌توانیم تعداد قابل توجهی افرادی را که دچار سکته مغزی شده اند، نجات دهیم.

رئیس انجمن و رئیس کنگره استروک ایران بیان کرد: نگهداری بیمارانی که دچار سکته مغزی شده اند نیز اهمیت ویژه‌ای دارد به طوریکه این بیماران باید پس از تزریق الکل و باز شدن رگ یک مرحله گذار را نیز طی کنند تا بهبودی حاصل شود، ما باید مردم را تشویق کنیم که با انجام فعالیت‌های اجتماعی مناسب بتوانند شیوع سکته مغزی را کاهش دهند.

وی درباره علائم سکته مغزی افزود: اختلال تکلم، ضعف بازو (دست و پا) که معمولا یک طرفه است و کج شدن صورت علامت شایع سکته مغزی است.

شیوع بالای سکته مغزی در جوانان ایرانی

در ادامه مراسم اویس قرنی اظهار کرد: متاسفانه در ایران شیوع سکته مغزی در بین جوانان ایرانی نسبت به جوامع غربی بیشتر است به طوریکه در مطالعه صورت گرفته در اصفهان نشان داده شد که بروز سکته مغزی در جوانان ایرانی ۷ برابر جوامع غربی است البته در مشهد هم مطالعه‌ای در مورد شیوع سکته مغزی صورت گرفت که نتایج حاصل از آن  هم شیوع سکته مغزی در بین جوانان ایرانی را گزارش می‌دهد.

وی بیان کرد: ۱۰ عامل در بروز سکته مغزی دخالت دارند که این ۱۰ عامل عبارتند از: فشار خون، چربی خون، قند خون، استعمال سیگار، اضافه وزن و چاقی، تحرک نداشتن، بیماری‌های قلبی، استعمال مشروبات الکی، استرس و رژیم غذایی نامناسب، با رعایت این ۱۰ عامل می‌توانیم از بروز سکته مغزی تا ۹۰ درصد پیشگیری کنیم.

دبیر کنگره درباره شیوع فشار خون در کشور‌های کم درآمد افزود: شیوع فشار خون در کشور‌های کم درآمد نسبت به کشور‌های توسعه یافته بیشتر نیست، ولی بیماران فشار خونی در کشور‌های کم درآمد کمتر درمان شده اند به عبارتی در کشور‌های کم درآمد بیماران حاضر نیستند درمان شوند.

در ادامه مراسم زمانی درباره سیستم ثبت سکته مغزی در ایران اظهار کرد: متاسفانه در کشور ما سیستم ثبت بیماری‌ها بسیار ضعیف است، اما حدود دو سالی است که سیستم ثبت سکته مغزی در کشور راه اندازی شده است، البته این کار بسیار سخت است.

وی درباره وظایفی که دولت در جهت کاهش سکته مغزی در کشور باید انجام دهد، بیان کرد: در کشور‌های پیشرفته استعمال دخانیات در فضا‌های بسته ممنوع است که متاسفانه در کشور ما این قانون اجرا نمی‌شود، در کشور‌های پیشرفته همچنین بر مواد غذایی پیش ساخته نظارت صورت می‌گیرد به طوری‌که میزان نمک موجود در این مواد غذایی به درستی مشخص می‌شود، ولی متاسفانه درکشور ما نظارت دقیقی بر مواد غذایی پیش ساخته وجود ندارد، درکشور‌های پیشرفته همچنین فضا‌هایی برای فعالیت فیزیکی مانند دوچرخه سواری و پیاده روی در نظر گرفته می‌شود که باید به این موضوع نیز در کشور ما توجه جدی شود.

در ادامه مراسم اویس قرنی درباره وضعیت درمان سکته مغزی در ایران اظهار کرد: در درمان سکته مغزی ما از کشور‌های منطقه بهتر نیستیم، زیرا هیچکدام از بیمارستان‌های خصوصی کشور درمان وریدی سکته مغزی را ندارند و درمان وریدی سکته مغزی تنها در ۲ بیمارستان دولتی شریعتی و فیروزگر انجام می‌شود و اخیرا ًبیمارستان سینا نیز به این ۲ بیمارستان افزوده شده است.

در ادامه مراسم زمانی درباره وضعیت درمان بیماران سکته مغزی در کشور‌های آسیای میانه و عربی گفت: این کشو‌ها به سرعت در حال تجهیز سیستم‌های درمانی خود هستند بنابراین تاسیس سیستم‌های درمانی جدید راحت‌تر از اصلاح سیستم‌های درمانی قدیمی است.

وی بیان کرد: در سال گذشته در طرح ثبت سکته مغزی در کشور حدود ۱۵۰۰ سکته مغزی زیر ۲۴ ساعت ثبت شده بود که طبق مطالعه صورت گرفته در شهر زنجان حدود ۵ درصد از این بیماران تحت درمان وریدی قرار گرفتند، شعار سازمان جهانی بهداشت این است که تا سال ۲۰۲۰ میلادی سیستم درمانی جامعه به صورتی باشد که حدود ۲۰ درصد از افرادی که دچار سکته مغزی شدند بتوانند تحت درمان وریدی قرار بگیرند که البته در بیمارستان شریعتی ما توانستیم ۲۵ درصد از بیمارانی که دچار سکته مغزی شده بودند را تحت درمان وریدی قرار دهیم، ۷۵۰ بیمارستان در کل کشور به بیماران سکته مغزی خدمات می‌دهند که از این میان ۵۵ بیمارستان تحت نظارت مستقیم وزارت بهداشت قرار دارند.

در  ایران پرستار ویژه سکته مغزی نداریم

در ادامه مراسم اویس قرنی گفت: ما در دنیا پرستارانی را داریم که دوره‌های ویژه سکته مغزی را گذرانده اند ولی متاسفانه در ایران پرستار ویژه سکته مغزی نداریم، زیرا در ایران هنوز SCU سکته مغزی به معنای واقعی راه اندازی نشده است که امیدواریم بیمه‌ها مجاب شوند که هزینه‌های SCU را تحت پوشش قرار دهندکه ما بتوانیم این واحد را در بیمارستان‌ها راه اندازی کنیم.

وی اظهار کرد: ما توانستیم به نیرو‌های اورژانس آموزش‌های لازم را در مورد تشخیص سکته مغزی در بیماران بدهیم به طوریکه دوره‌های بازآموزی را برای تکنسین‌های اوژانس واگذار کردیم همچنین برای تلفنچی‌های اورژانس نیز دو بار دوره آموزشی داشتیم.

در ادامه مراسم قربانی درباره میزان موفقیت درمان وریدی یادآور شد: اگر رگی که دچار سکته مغزی شده است کوچک باشد درمان وریدی به خوبی جواب می‌دهد، اما اگر رگ مانند رگ گردن بزرگ باشد تنها در ۱۰ درصد مواقع درمان وریدی موثر است و رگ‌های داخلی جمجمه نیز تنها در ۳۰ درصد از موارد  به درمان وریدی جواب می‌دهند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار