رئیس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی مطرح کرد:

تربیت و آموزش تیم تخصصی پرستاری بحران نیازمند ملاحظات خاص/ توسعه پرستاری توانبخشی یک ضرورت است

تربیت و آموزش تیم تخصصی پرستاری بحران نیازمند ملاحظات خاص/ توسعه پرستاری توانبخشی یک ضرورت استکمالی گفت: تربیت و آموزش تیم تخصصی پرستاری بحران از نیازهای کشور است که نیازمند ملاحظات خاص است و نباید با خرده فرمایشات آن را از هدف اصلی منحرف ساخت.
به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  محمد کمالی رئیس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در کارگاه کشوری افزایش آمادگی پرستاران در برابر حوادث و بلایا در سالن فارابی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی گفت: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی دانشگاه کوچکی است اما کارهای بزرگی انجام داده و تا کنون خدمات خوبی در کنار تربیت دانشجویان در عرصه‌های گوناگون توانبخشی در اقصی نقاط کشور داشته است.

 وی ضمن اشاره به پیشینه این دانشگاه افزود: یکی از رشته‌هایی که در این دانشگاه مورد توجه قرار گرفت رشته پرستاری است که با توجه به اینکه این دانشگاه حدود 10 سالی در اختیار سازمان بهزیستی بود و سپس به وزارت بهداشت رسید، تربیت تراپیست‌هایی که به نفع سازمان بهزیستی باشد نیز برای ما حائز اهمیت بود که خوشبختانه این دانشگاه در این عرصه موفق شده است.

 کمالی اظهار کرد: نیاز به پرستاری توانبخشی منجر به تشکیل رشته‌های توانبخشی از جمله پرستاری توانبخشی شد و در طول زمان با تخصصی شدن ایده‌ها شاهد توسعه رشته در مقطع ارشد و دکتری بودیم و امروزه در حیطه پرستاری روان، توانبخشی و جامعه و در سطح ارشد و دکتری جایگاه خوبی در بین گروه‌های پرستاری دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور داریم.

فعالیت  22 گروه آموزشی در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی

وی از 22 گروه آموزشی در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی که در 3 حیطه توانبخشی، علوم اجتماعی و روانپزشکی و سلامت روان کار می‌کنند خبر داد و افزود: البته یکی از گروه‌های آموزشی بخش ژنتیک است و گروه ژنتیک در رده اول کشور قرار دارد و کارهای مهمی از جمله پروژه ایرانوم که یک طرح موفق ملی است را به ثمر رساند و در حوزه معلولیت و شناسایی ژن‌های دخیل در معلولیت نیز نقش موثری را ایفا کرده است.

 وی در ادامه افزود: خوشبختانه می‌بینیم که زیر بنای نگاه سنتی به پرستاری در طول زمان تغییر کرده است و شاید مردم پرستار را عمدتا در نقش بیمارستانی و مراقبت‌های پرستاری تعریف کنند، نسبت به سال‌های اخیر و با توجه به تغییرات این حوزه، ذهنیت‌ها نیز بهتر شده  است و امروزه در حوزه توانبخشی نیز این تغییر دیده می‌شود و گستره پرستاری به بخش‌های مختلفی نظیر آموزش، پرستاری در بحران، پرستاری روان، پرستاری در منزل بسط داده شده است که موجب ارتقاء خدمات سلامت و نظام سلامت خواهد شد.

 پرستاری در بحران از ضرورت‌های جامعه امروزی

 رئیس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی گفت: پرستاری در بحران نیاز جامعه امروز است و در پرستاری در بحران نیازمندی جامعه با استفاده از هنر، مهارت، دانش و تجربه پرستاران به شکل موثر استفاده می‌شود که باید از این ظرفیت به خوبی بهره مند شویم.

 کمالی افزود: تجاربم نشان می‌دهد که بعد از زلزله رودبار خدمات توانبخشی وجود نداشت و شاید به پرستاران کمتر بها داده می‌شد و پرستاری یک وظیفه دیده می‌شد اما امروزه می‌دانیم در حوزه توانبخشی 3 مرحله خدمات قبل، حین و بعد از بحران در حوادث و بلایا مطرح است که این مراحل نیازمند تربیت تیم تخصصی و حرفه‌ای است.

 تیم تخصصی پرستاری در بحران را درگیر خورده فرمایشات نکنیم

 کمالی در ادامه این کارگاه افزود: تشکیل تیم تخصصی پرستاری در بحران یک ضرورت است و جامعه باید آن را بپذیرد که اگر تیم تخصصی تشکیل شده  باید باید آموزش حرفه‌ای ببینند و نباید آن را درگیر خورده فرمایشات کنیم.

 وی در پایان گفت: امیدواریم با توجه به اهمیت نقش پرستاران در بحران، شرکت کنندگان با انتقال دانش و آموزش‌های خود به دیگر پرستاران در اقصی نقاط کشور بتوانند به صورت تکامل یافته تر در این عرصه حضور پیدا کنند تا در گام‌های اجرایی شاهد نتایج مطلوبی باشیم.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار