باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

کشاورزی محور استقلال و توسعه کشور/ خودکفایی گندم دستاورد سال‌ها برنامه‌ریزی

خودکفایی محصولات استراتژیک نظیر گندم یکی از سرفصل‌های مهم اقتصاد مقاومتی است که بنا به تأکید مقام معظم رهبری در اولویت برنامه‌های دولت قرار گرفت.

کشاورزی محور استقلال و توسعه کشور/ خودکفایی گندم دستاورد سال‌ها برنامه‌ریزیبه گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، پس از برگزاری جشن خودکفایی در سال 83، تولید گندم به سبب نبود حمایت‌های کافی روند نزولی به خود گرفت که با روی کارآمدن دولت یازدهم و حمایت از گندمکاران، پس از سال‌ها مجددا طعم شیرین خودکفایی را در سال زراعی 94-95 چشیدیم.

 براین اساس خودکفایی گندم در سال‌های گذشته را می‌توان یکی از درخشان‌ترین عملکردهای وزارت جهاد کشاورزی در دولت یازدهم برشمرد.

اگرچه صادرات گندم به سبب بحران منابع آبی صرفه اقتصادی ندارد و به معنای صادرات آب مجازی تمام می‌شود، اما در سال زراعی 94-95 تولید فراتر از نیاز کشور بود، به همین دلیل چاره‌ای جز صادرات بخشی از گندم و مشتقات آن به بازارهای هدف نداشتیم.

 چندی پیش یزدان سیف مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی مجموع صادرات گندم و آرد در سال95، را 16 هزار تن اعلام کرد و گفت: این در حالی است که در 9 ماهه امسال 214 هزارتن آرد و 141 هزارتن مشتقات آن صادر شد.

البته ناگفته نماند که وزارت جهاد کشاورزی برای جلوگیری از صادرات آب مجازی به بازارهای هدف در نظر دارد که با افزایش عملکرد در هکتار و کاهش سطح زیر کشت تنها برحسب نیاز کشور اقدام به تولید گندم کند.

علیقلی ایمانی رئیس بنیاد توانمندسازی گندمکاران در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی با اشاره به اینکه کشاورزی محور استقلال و توسعه کشور قلمداد می‌شود، اظهار کرد: اگرچه بعد از انقلاب، کشاورزی در سال‌های مختلف فراز و فرودهایی را پشت سر گذراند، اما در این سال ها  به منظور تأمین امنیت غذایی حمایت خوبی از بهره برداران صورت گرفت.

 وی افزود: با نگاهی به بخش کشاورزی در 39 سال اخیر در می‌یابیم که حمایت دولت، در افزایش تولید و ضریب خوداتکایی محصولات کشاورزی تأثیر بسزایی داشته است.

ایمانی با اشاره به اینکه خودکفایی گندم یکی از سرفصل‌های اقتصاد مقاومتی است، گفت: با توجه به تأکید مقام معظم رهبری بر خودکفایی محصولات استراتژیک، فاکتورهای مختلفی برای تحقق این سیاست از قبیل تأمین نهاده‌ها، توسعه مکانیزاسیون و افزایش نرخ خرید تضمینی به کار گرفته شده است.

این مقام مسئول،  بخش کشاورزی را یکی از بخش‌های پیشرو در اقتصاد کشور دانست و افزود: با توجه به آنکه در سال‌های بعد از انقلاب، نگاه دولتمردان به منظور تأمین نیاز کشور متکی بر تولیدات داخل بوده است،  هم اکنون با کمترین وابستگی به خارج امکان تأمین نیاز داخلی وجود دارد.

به گفته وی وزارت جهاد کشاورزی برای تحقق خودکفایی گندم ابزار و ملزومات مختلفی را برنامه ریزی کرد.

ایمانی ادامه داد:  وزارت جهاد کشاورزی با توجه به تأکید مقام معظم رهبری و سیاست ابلاغی اقتصاد مقاومتی مبنی بر خودکفایی محصولات استراتژیک از جمله گندم، فاکتورهای مختلفی برای رسیدن به این هدف را در نظر گرفت به طوریکه اکنون برای تامین مصرف داخلی، نیازی به واردات نداریم.

رئیس بنیاد توانمندسازی گندمکاران با اشاره به عوامل موثر در خودکفایی گندم، بیان کرد: افزایش تولید و توزیع بذر کیفی، آموزش کشاورزان، توزیع دیگر نهاده‌های مناسب از قبیل سم و کود و میزان مصرف برحسب استانداردهای لازم، افزایش نرخ خرید تضمینی، استفاده از توان تشکل‌های بخش خصوصی و کارشناسان در عرصه از مهم ترین عوامل خودکفایی گندم به شمار می‌رود.

وی در ادامه افزود: وزارت جهاد کشاورزی برای استمرار خودکفایی گندم در سال‌های آتی در نظر دارد، با افزایش عملکرد در واحد سطح و کاهش سطح زیر کشت، به اندازه نیاز داخلی تولید کند.

ایمانی با اشاره به اینکه صادرات گندم توجیه اقتصادی ندارد، بیان کرد: با توجه به کمبود منابع آبی و آب بر بودن تولید گندم در برخی مناطق می توان گفت که صادرات گندم به معنای آب مجازی است که این امرتوجیه اقتصادی برای کشور در بر ندارد.

این مقام مسئول سطح زیر کشت گندم در سال زراعی جدید را 5 میلیون و 730 هزار هکتار اعلام کرد و گفت: این در حالی است که در سال 92 همزمان با آغاز کار دولت یازدهم، 6 میلیون و 500 هزارهکتار اراضی سطح زیر کشت گندم بود که با افزایش عملکرد در هکتار، سطح زیر کشت گندم به منظور تخصیص به سایر محصولات کاهش یافت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار