مهم‌ترین دستاوردهای انقلاب در اردبیل؛ از خودکفایی در عرصه‌های مختلف تا رفع غبار محرومیت از چهره روستاها

اکنون که در چهارمین دهه پیروزی انقلاب اسلامی قرار داریم، شاهد دستاوردها و شکوفایی آن در عرصه‌های مختلف فرهنگی، علمی، سیاسی، اقتصادی و نظامی هستیم.

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، در طول عمر پربرکت انقلاب اسلامی ایران پیشرفت ها و توسعه های زیادی در عرصه های مختلف هسته ای، نانو، اقتصادی، فرهنگی، ورزشی، درمانی و سلامت، علمی، کشاورزی، صنعت و تجارت و سیاسی در جای جای ایران پهناور اسلامی حاصل شده که در طول 39 سال گذشته بعد از پیروزی انقلاب اسلامی استان اردبیل نیز به عنوان استانی توسعه‌محور از این مهم مستثنی نبوده است.

هرچه از زمان پیروزی انقلاب اسلامی فاصله بگیریم اهمیت پرداختن به موضوع دستاوردها و آرمانهای ناب انقلاب اسلامی و اهمیت تبیین دستاوردها و پیشرفت های جمهوری اسلامی ایران در تمامی عرصه ها بیشتر و بیشتر می ‌شود.

اکنون در این گزارش سعی داریم تا به برخی از دستاوردهای مهم در حوزه‌های عمران، آبادانی و کشاورزی استان اردبیل بپردازیم.

استان اردبیل پیشرفتها و ترقیهای زیادی را در حوزه های مختلف کشاورزی، پزشکی، فرهنگی، صنعت و معدن، ورزشی، عمرانی و از همه مهمتر اقتصادی به خود دیده است که همه این دستاوردها در سایه ظهور انقلابی از جنس نور در ایران اسلامی بود.

که در این میان یکی از بزرگترین خدمات و دستاوردهای انقلاب اسلامی در استان اردبیل با استان شدن اردبیل در سال 1372 پس از گذشت 15 سال از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی کلید خورد.

رخداد انقلاب آبی در اردبیل

یکی از حوزه هایی که بعد از انقلاب شاید به ندرت به اذهان عمومی خطور می کرد که بتواند به وضعیت کنونی خود برسد بحث سدسازی و تولید آب سالم در منطقه بود که خوشبختانه هم اکنون نه تنها در سطح جزئی بلکه شاهد اجرای صدها طرح سدسازی و آبرسانی در سطح استان اردبیل بعد از انقلاب هستیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان اردبیل در این باره گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی قریب به 48 سد کوتاه و بزرگ در سطح استان اردبیل احداث شده که حجم تنظیمی این سدها حدود 307 میلیون مترمکعب برآورد شده است.

اصغر سلیمانزاده تصریح کرد: اراضی پایاب این سدها بالغ بر 40 هزار هکتار می‌باشد که نقش اساسی در توسعه کشاورزی استان اردبیل دارند و در همین رابطه و در ادامه اجرای پروژه‌های آبی در اردبیل سطح شبکه‌های آبیاری و زهکشی مدرن در دست بهره‌برداری در سطح استان 82 هزار هکتار می‌باشد که شامل شبکه‌های مغان، اردبیل، قوریچای، سقزچی و قسمتی از شبکه سلان می‌باشد.

وی ادامه داد: شبکه آبیاری و زهکشی خداآفرین بزرگترین شبکه شمالغرب کشور می‌باشد که فاز نخست این شبکه به وسعت 36 هزار و 700 هکتار در حال‌حاضر با 65 درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجراست.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان اردبیل با اشاره به تحول عظیم در بخش آبهای گرم معدنی استان بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی اظهار داشت: درحالی که قبل از انقلاب اکثر آبهای معدنی استان به شکل کاملا سنتی اداره می‌شد اما به برکت انقلاب در حال‌حاضر 20 مجتمع آبدرمانی در قالب بخش خصوصی با میزان سرمایه‌گذاری بالغ بر 810 میلیارد ريال مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.

علی خاک‌نژاد، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری اردبیل نیز در خصوص تحولات انقلابی در حوزه آب و آبرسانی گفت: طول شبکه توزیع آب در سطح استان قبل از انقلاب 609 کیلومتر بوده که هم‌اکنون این میزان به یک هزار و 783 کیلومتر رسیده است که در این زمینه تعداد کل آحاد انشعاب آب از 86 هزار و 547 فقره قبل از انقلاب به 252 هزار و 856 فقره ارتقا یافته است.

وی ادامه داد: بعد از انقلاب اسلامی تحول عظیمی در حوزه اجرای پروژه‌های آبرسانی در سطح کشور و به تبع در استان اردبیل ایجاد شد که در این راستا تصفیه خانه های آب در دست بهره برداری قبل از انقلاب صفر بوده که این مهم هم‌اکنون به 8 مورد تصفیه‌خانه در دست اجرا افزایش یافته است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری اردبیل تصریح کرد: تعداد کل آحاد انشعاب فاضلاب در استان اردبیل قبل از انقلاب حتی یک مورد هم نبوده که این میزان بعد از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی به 160 هزار و 84 مورد رسیده است و این موضوع حاکی از رخداد یک انقلاب عظیم در حوزه آب اردبیل دارد.

فرامرز به‌نژاد، سرپرست آبفار اردبیل گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی حوزه آب روستایی اردبیل تحول بسیار خوبی را شاهد بود که در این خصوص حدود 5 هزار و 685 مترمکعب احداث مخزن، 7 حلقه چاه آب روستایی، 121 کیلومتر شبکه توزیع، 33 ایستگاه پمپاز آب فشار قوی و 115 کیلومتر خط انتقال آب داشتیم که این ارقام در قیاس با قبل از پیروزی انقلاب اسلامی حوزه آب اردبیل بسیار چشمگیر و قابل توجه می‌باشد.

وی اظهار داشت: در وضعیت فعلی آب شرب و سالم در اختیار تمامی روستاییان بوده و در روستاهایی که فعلاً شبکه توزیع اجرا نشده نیز آب‌رسانی سیار انجام می‌شود.

سرپرست آبفار اردبیل ادامه داد: طول شبکه توزیع آب قبل از انقلاب ۶۰۹ کیلومتر بود که در حال حاضر به هزار و ۷۸۳ کیلومتر افزایش یافته است که سلامت بهداشتی آب به صورت مداوم ارزیابی می‌شود و تاکنون مشکلی در این خصوص مشاهده نشده است.

به‌نژاد گفت: توسعه شبکه توزیع در شهرها نیز با جهش همراه است. به دلیل رشد محسوس مساحت شهرها، آب‌رسانی در شهرها نیز نیازمند توسعه می‌باشد.

مهم‌ترین دستاوردهای انقلاب در اردبیل؛ از خودکفایی در عرصه‌های مختلف تا رفع غبار محرومیت از چهره روستاها

دست‌یابی به خودکفایی در تامین امنیت غذایی

تولید محصولات کشاورزی در راستای تامین امنیت غذایی در استان اردبیل از 995 هزار تن در قبل از انقلاب به 4.5 میلیون تن در حال‌حاضر رسیده است که این میزان در پایان سال 98 و باتوجه به بهره‌برداری از پایاب خداآفرین به بیش از 6 میلیون تن خواهد رسید.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با اشاره به اینکه قبل از انقلاب هیچگونه اقدامی درخصوص اجرای پروژه‌های آب و خاک وجود نداشت افزود: این در حالی است که در استان اردبیل بعد از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی بیش از 107 مورد انواع پروژه‌های آب و خاک در راستای استفاده بهینه از منابع آبی و خاکی به مرحله اجرا رسیده است.

عدیل سروی تصریح کرد: توسعه ضریب مکانیزاسیون استان در راستای بهره‌وری از 0.4 از قبل از انقلاب به 1 و 82 قوه اسب بخار در حال‌حاضر رسیده است که به طور کامل نوسازی و تجهیز ماشین‌آلان و مکانیزاسیون و ناوگان کشاورزی در سطح استان اتفاق افتاده است.

وی گفت: بحث الگوی کشت از دیگر اقدامات مهم حوزه کشاورزی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی می‌باشد که این موضوع به ویژه در دولت تدبیر و امید مدنظر قرار گرفته است که در طی سالهای اخیر در زمینه توسعه کشت محصولات گلخانه‌ای،‌گیاهان دارویی، زعفران، پسته و کلزا اقدامات بسیار خوبی به تبع کشور در استان اردبیل نیز انجام گرفته است.

این مسئول ادامه داد: از دیگر اقدامات حوزه کشاورزی تولید انواع محصولات دامی و پروتئینی بعد از انقلاب می‌باشد که در این زمینه تولید گوشت قرمز از 15 هزار و 540 تن در قبل از انقلاب به 32 هزار تن رسیده و این مقدار افزایش 105 درصدی را نشان می‌دهد.

سروی اظهار داشت: همچنین تولید گوشت مرغ از 4 هزار و 200 تن از قبل از انقلاب هم‌اکنون به 40 هزار تن رسیده است که این مهم نیز 720 درصد افزایش داشته است و دیگر محصولاتی همچون ماهی، عسل، تخم‌مرغ و شیرخام نیز هرکدام به ترتیب 4 هزار و 66 درصد، 914 درصد، 310 درصد و 70 درصد رشد را نشان می‌دهند.

مهم‌ترین دستاوردهای انقلاب در اردبیل؛ از خودکفایی در عرصه‌های مختلف تا رفع غبار محرومیت از چهره روستاها

دستاوردهای عمران و آبادانی

کشور بعد از پیروزی انقلاب اسلامی جرای طرح‌ها و پروژه‌های بزرگ بسیاری را در حوزه عمران و آبادانی به خود دید که در این میان یکی دو پروژه به عنوان پروژه‌های شاخص شناخته شدند که یکی از این پروژه‌ها مسکن مهر بود که در استان اردبیل نیز به تبع انجام گرفت، پروژه دیگر بحث گازرسانی به روستاها و مناطق محروم بود که هم‌اکنون در استان اردبیل با رشد قابل توجهی در حال اتمام و پوشش صد درصدی می‌باشد، پروژه بعدی برق‌رسانی و برخورداری همه جمعیت کشور از نعمت برق و روشنایی بود که این موضوع نیز به خوبی در سطح استان اردبیل انجام شده است.

مدیرعامل شرکت گاز استان اردبیل گفت: هم‌اکنون خوشبختانه به برکت پیروزی انقلاب اسلامی تمامی 26 شهر استان اردبیل از نعمت گاز طبیعی برخوردار هستند که در این زمینه تعداد روستاهای برخوردار از گاز استان نیز به یک هزار و 56 مورد می‌رسد.

فیروز خدایی تصریح کرد: هم‌اکنون در سطح استان اردبیل 99 و 5 درصد از خانوارهای شهری و 88 درصد از خانوارهای روستایی از نعمت گاز طبیعی برخوردار می‌باشند .

وی ادامه داد: هم‌اکنون 222 هزار انشعاب در سطح استان اردبیل به ثبت رسیده است و این در حالی است که این آمار در زمان قبل از انقلاب بسیار ناچیز بوده است که یک هزار و 324 مورد تعداد مصرف‌کنندگان صنعتی می‌باشد که تعداد کل مشترکین گاز طبیعی استان نیز 446 هزار مشترک می‌باشد.

مدیرعامل شرکت گاز استان اردبیل تصریح کرد: تا به امروز 8 هزار و 700 کیلومتر عملیات شبکه‌گذاری در سطح استان اردبیل انجام گرفته است.

مهم‌ترین دستاوردهای انقلاب در اردبیل؛ از خودکفایی در عرصه‌های مختلف تا رفع غبار محرومیت از چهره روستاها

حسن محمدی، مدیر توزیع نیروی برق اردبیل گفت: تعداد کل مشترکین برق از 43 هزار و 928 مشترک در قبل از انقلاب به 532 هزار و 655 مشترک در حال‌حاضر افزایش یافته است.

وی با اشاره به انجام عملیات برق‌رسانی به روستاهای استان اردبیل به ویژه روستاهای محروم گفت: تعداد روستاهای برخوردار از نعمت برق در قبل از انقلاب از 20 روستا به یک هزار و 698 روستا در حال‌حاضر رسیده است که در این زمینه پیک بار مصرفی نیز 18 و 8 درصد افزایش را نشان می‌دهد و از 18 مگاوات در قبل از انقلاب به 338 و 46 مگاوات در حال‌حاضر ارتقاء یافته است.

مدیر توزیع نیروی برق اردبیل تصریح کرد: بعد از پیروزی انقلاب شاهد تحول عظیمی در حوزه برق‌رسانی به مناطق مختلف به ویژه مناطق محروم هستیم تا جایی که در بخش روستایی رشد ۸۴ درصدی دیده می‌شود

محمدی با بیان اینکه تا قبل از انقلاب اسلامی روشنایی برق در اغلب روستاهای این استان وجود خارجی نداشت، یادآور شد: امروز حتی برق‌رسانی به روستاهای کمتر از ۱۰ خانوار نیز رسیده است و نه تنها تمامی شهرهای استان از نعمت برق برخوردار است بلکه اغلب روستاها برق‌دار شده و امروز تعداد محدودی قشلاقات باقی مانده که با شیوه‌های مختلف در صدد رفع نیاز آن ها هستیم.

وی از راه‌اندازی پنل خورشیدی برای عشایر به منظور برخوردارسازی آنان از نعمت برق نیز خبر داد.

مهم‌ترین دستاوردهای انقلاب در اردبیل؛ از خودکفایی در عرصه‌های مختلف تا رفع غبار محرومیت از چهره روستاها

توسعه مناطق محروم و روستایی

در کنار ثمرات فراوان انقلاب اسلامی ایران در حوزه‌های مختلف، توسعه مناطق محروم امری انکارناپذیر است بطوریکه محرومیت از یک هزار و 700 روستای اردبیل رخت بسته و هم‌اکنون عمران و آبادانی کم کم به این مناطق رخ می‌تاباند که در این زمینه به غیر از زیرساخت‌های خدماتی ساکنان روستاهای محروم از امکانات دانش‌اندوزی و دست‌یابی به اطلاعات به روز بودند.

تا پایان سال آینده تجهیز ۵۰۰ روستای دیگر به اینترنت در دستور کار قرار گرفته است که در این زمینه به گفته مدیرکل فناوری اطلاعات استان اردبیل تا پایان سال ۹۲، حدود ۷۲ روستا به اینترنت پرسرعت مجهز بود که در وضعیت فعلی به ۹۳۵ مورد افزایش یافته است.

بهروز رزمی با بیان اینکه یک هزار و ۱۶۰۰ روستای دارای سکنه در استان داریم، افزود: تا پایان سال آینده تجهیز ۵۰۰ روستای دیگر به اینترنت در دستور کار قرار گرفته است.

درعین حال مدیرکل صداوسیمای استان اردبیل نیز به ایجاد ۱۸۰ ایستگاه تلویزیونی اشاره کرده و از پیگیری جدی توسعه امکانات در روستاها خبر داد و گفت: هم اکنون در روستاهای استان اردبیل ۵۰ ایستگاه دیجیتالی شده است که دیجیتالی کردن سایر ایستگاه‌ها و توسعه خدمات در بخش روستایی در دستور کار می باشد.

با رشد و افزایش امکانات و تجهیزات در روستاهای استان اردبیل امروزه چیزی به نام محرومیت در این مناطق به چشم نمی‌خورد و در این زمینه نیاز است تا مردم به منظور بهره‌مندی بیشتر نهایت همکاری را با مسئولان و نهادهای دولتی داشته باشند تا بتواند اندک محرومیتی که در برخی از مناطق دورافتاده روستایی و محروم وجود دارد نیز به زودی رفع و برطرف کرد.

باتوجه به اینکه هم اکنون 99 و 5 درصد جمعیت شهری و 88 درصد جمعیت روستایی استان اردبیل از نعمت گاز طبیعی، 100 درصد جمعیت شهری و 84 درصد جمعیت روستایی از نعمت برق و روشنایی برخوردارند باید توجه داشت که همه این دستاوردهای نوین فقط و فقط در سایه وقوع انقلابی از جنس نور در کشور حاصل شده و تمامی پیشرفتها در جای جای ایران پهناور اسلامی بعد از پیروزی شکوهمند و باشوکت انقلاب اسلامی به دست آمده که همه این دستاوردها غیرقابل انکار می‌باشد.

شاید نتوان در دوره کوتاه چند روزه دهه فجر به صورت سالانه دستاوردهای حاصل از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی را به طور کامل و تفصیلی بیان و اطلاع رسانی کرد اما خوشبختانه این امر هم اکنون بر هیچ کس پوشیده نیست که دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه های مختلف به ویژه عمران و آبادانی، اقتصاد و اشتغال رشد قابل توجهی داشته و همچنان در حال توسعه و تعالی می‌باشد و هیچگاه نیز متوقف نخواهد شد.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.