فهمی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

کاهش بی‌سابقه میزان بارش در 50 سال اخیر/ناچاریم برای کنترل آب محدودیت‌هایی ایجاد کنیم

معاون مدیـرکل دفتر بـرنـامه‌ریزی کلان آب و آبـفای وزارت نیـرو گفت: در صورت ادامه خشکسالی و کاهش باران در سال آینده، ناچاریم برای کنترل آب محدودیت‌هایی را ایجاد کنیم.

کاهش بی‌سابقه میزان بارش در 50 سال اخیر/ناچاریم برای کنترل آب محدودیت‌هایی ایجاد کنیمهدایت فهمی معاون مدیـرکل دفتر بـرنـامه‌ریزی کلان آب و آبـفای وزارت نیـرو در گفتگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به کاهش بارندگی در سال جاری، اظهار کرد: میزان بارش در سال آبی جاری ۴۶ میلی متر در سطح کشور است که نسبت به متوسط بارندگی کشور در سال‌های گذشته که ۱۳۷ میلی متر بود نشان از کاهش ۶۳ درصدی بارش در کشور دارد.

به گفته وی؛ همه حوزه‌های آب ریز کشور به جز حوزه‌های مرزی، شرقی، قرقوم و خلیج فارس با کاهش بارش در حوزه‌های آبی مواجه شدند.

معاون مدیـرکل دفتر بـرنـامه‌ریزی کلان آب و آبـفای وزارت نیـرو با بیان اینکه بسیاری از شهر‌ها با کاهش بارش مواجه هستند، تصریح کرد: وضعیت بارش آمار امیدوارکننده‌ای ندارد و به جز دو استان گلستان و مازندران میزان بارش در ۲۹ استان کشور کمتر از حد میانگین است.

بیشترین کاهش بارندگی را استان‌های سیستان و بلوچستان با ۹۶ درصد، خراسان جنوبی با ۸۷ درصد، کرمان ۸۶درصد، خراسان رضوی ۸۴درصد، یزد ۸۲ درصد و خوزستان ۸۰ درصد به خود اختصاص داده‌اند.

وی با اشاره به کاهش ذخایر آب در سد‌ها، تأکید کرد: به طور میانگین میزان ذخایر آب در پشت سد‌های کشور‌  ۴۱ درصد است که نسبت به سال گذشته ۱۰ درصد کاهش داشته است. میزان ذخایر آبی در استان اهواز ۴۶ درصد و زاینده رود ۱۱ درصد است که در وضعیت مناسبی به سر نمی‌برند.

معاون مدیـرکل دفتر بـرنـامه‌ریزی کلان آب و آبـفای وزارت نیـرو، اذعان کرد: با توجه به آمار‌های موجود طی ۵۰ ساله گذشته، کاهش بارش امسال بی‌سابقه بوده و شرایط بحرانی را رقم زده است.

فهمی با بیان اینکه کاهش بارش می‌تواند به اعمال محدودیت‌ها منجر شود، تصریح کرد: اگر میزان ورودی آب به مخازن و سد‌ها افزایش پیدا نکند و نیز با ادامه خشکسالی و کاهش باران در سال آینده، ناچاریم برای کنترل آب محدودیت‌هایی را ایجاد کنیم، البته در صورت مدیریت مصرف، تقاضا و مشارکت مردم می‌توان از این نقطه بحران عبور کرد و احتمال جیره‌بندی آب را کاهش داد.

معاون مدیـرکل دفتر بـرنـامه‌ریزی کلان آب و آبـفای وزارت نیـرو با بیان اینکه استفاده از آب‌های ژرف هنوز اجرایی نشده است، بیان کرد: استفاده از آب‌های ژرف در کشور در مرحله مطالعاتی است و در حال حاضر میزان شوری و قابلیت تجدیدپذیر بودن این منابع مشخص نیست، در این حوزه  توجه به آب‌های ژرفی که از میان گسل‌ها به دست می آید و  این مطالعات نباید بهانه‌ای برای دست اندازی به آب های عمیق و استراتژیک که سهم آیندگان است، شود.

وی با بیان اینکه ایران به لحاظ جغرافیایی در منطقه خشک و نیم خشک قرار گرفته است، اذعان کرد: خشکسالی در فلات ایران به دلیل کمبود بارش به مراتب شدید‌تر از مناطق شمالی و غربی کشور است که بحران‌های جدی برای تأمین آب در این مناطق ایجاد کرده است.

معاون مدیـرکل دفتر بـرنـامه‌ریزی کلان آب و آبـفای وزارت نیـرو با اشاره به گرم شدن کره زمین، تصریح کرد: با توجه به تغییرات اقلیمی در جهان و گرم شدن کره زمین به طور میانگین دمای هوای در کشور ۱.۱ درجه افزایش یافته است که باعث افزایش تبخیر و کاهش بارندگی می‌شود.

فهمی در پایان گفت: استفاده بی‌رویه و چند برابری میانگین جهانی نیاز به الگوسازی و تغییر رویه در مصرف را ایجاب می‌کند که در صورت بی‌توجهی به آن می‌تواند مشکلات بسیاری را در زمینه تأمین آب ایجاد کند.

انتهای پیام/

برچسب ها: وزرات نیرو ، بحران آب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار