بوم گردی جزو اولویت های میراث فرهنگی است

مدیر میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری شهرستان نایین گفت : رونق بخشیدن به صنعت بوم گردی در نایین فرصتی مناسب برای جذب گردشگر است.

محمود مدنیان در گفتگو اختصاصی با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، گفت : بوم گردی یکی از واحدهای گردشگری است که در سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری اصفهان مجوز آن صادر تا محلی برای استفاده گردشگر از جاذبه های بومی باشد و متولیان آن بایستی بناها را به خوبی نمود و معرفی کنند. 

وی با بیان اینکه  مجوز 4 بوم گردی  در نایین صادر شده افزود : به منظور رونق بخشیدن به این صنعت 10 مورد در شهرستان معرفی شده که 4  مجوز بوم گردی از سازمان دریافت و مابقی پس از طی مراحل نهایی جهت اخذ موافقت اصولی در نایین ایجاد خواهد شد که در آینده  10 بوم گردی در این شهرستان خواهیم داشت. 

این کارشناس مهمترین هدف در بوم گردی ها را شاخص محیط زیست عنوان نمود و با اشاره به اینکه 90 درصد بوم گردی ها در روستاها دایر شده است ، اظهار نمود :  در روستاها زندگی بومی بیشتر نمود داشته و مهمترین چیزی که در بوم گردی باید رعایت شود تبدیل خانه های  قدیمی روستا به واحد بوم گردی است ؛ چرا که سرمایه گزار باید در خانه و بافت قدیمی سبک زندگی سنتی را در این صنعت تببین کند.

مدنیان در ادامه تصریح کرد : ایجاد سبک زندگی کاملا سنتی در صنعت بوم گردی باید به نحوی انجام شود که در داخل و بیرون خانه از مصالح سنتی استفاده تا اکولوژی و سیستم طبیعت منطقه را به گردشگران به نمایش بگذارد. 

وی افزود : بوم گردی ها بایستی به نحوی که تجربه زندگی در یک معماری بومی نظیر استفاده از ظروف سنتی ، گلیم ،گیاهان دارویی ، پوشش جانوری باشد که با رعایت اینها از درجه بالایی در خصوص جذب گردشگر برخوردار است.  

مدیر میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری شهرستان نایین بیان نمود : کسانی که علاقه به ایجاد بوم گردی  دارند در وهله اول مالکیت مکان مورد نظر را در دستور کار قرار دهندو پس از مراجعه به این اداره و ارائه طرح توجیه فنی و استعلام های مربوطه ، مجوز موافقت اولیه صادر می شود که از شروع تا اخذ پروانه بهره برداری سه مرحله و حدود 5 ماه طول می کشد و  در نهایت متقاضیان می توانند طبق بخشنامه تسهیلات بانکی دریافت کنند.

 وی مدیریت خوب را عامل اصلی در رونق بوم گردی عنوان نمود و بیان کرد: شخصی که در بوم گردی نبوغ و مدیریت خوبی داشته باشد به راحتی می تواند این صنعت را رونق  و توسعه دهد .

این کارشناس با اشاره به اینکه نایین در چهارراه مواصلاتی قرار گرفته بیان داشت : این شهرستان از نظر گردشگری و وجود مکان های تاریخی ،کوهستانی و کویری زمینه ساز خوبی برای ایجاد این صنعت در منطقه است.

مدنیان بااشاره به خیل عظیم گردشگر در نایین گفت: از ابتدای سال تاکنون  38هزار گردشگر خارجی در نایین حضور داشتند که متاسفانه با توجه به نبود مکان اقامتی برای آنها ، از این تعداد فقط300  اسکان انجام شده چرا که نایین به خاطر کمبود مکان اقامتی یک شهر عبوری قلمداد می شود.

 

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.