رئیس انجمن ترومای ایران مطرح کرد:

حضور پررنگ جامعه پزشکی در دوران جنگ/ پیروزی در زمان جنگ بدون پشتیبانی مردم امکان پذیر نبود

خاتمی گفت: مردم نقش پررنگی در پیروزی انقلاب داشتند، اگر حمایت مردم از نیروهای نظامی نبود آنها در جنگ موفق نمی‌شدند.

حضور پررنگ جامعه پزشکی در دوران جنگ/ پیروزی در زمان جنگ بدون پشتیبانی مردم امکان پذیر نبودبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ خاتمی رئیس انجمن ترومای ایران عصر امروز در آیین رونمایی از کتاب پزشک پرواز که در تماشاخانه مهر حوزه هنری برگزار شد، اظهار کرد: به دلیل گستردگی، جنگ تحمیلی باید هر زمان برای مردم معرفی و بُعدی از آن برای نسل جدید بازگو شود تا مشکلات وارده به کشورمان بر همگان مشخص شود.

 وی ادامه داد: بعد از پیروزی انقلاب کشور دشمن با ادوات جنگی مجهز به جنگ ما آمده بود این در حالی بود که بعد از تغییر نظام حکومتی هنوز زیرساخت ها بطور کامل فراهم نشده بود و سازمان‌ها بطور جدی تعیین و مشخص نشده بودند و دشمن ما از حمایت 2 قدرت غرب و شرق برخوردار بود و از طرف 40 کشور برتر دنیا به انواع ادوات جنگی مجهز شده بود.

خاتمی با اشاره به اینکه امام (ره) به وسیله 3 محور اسلام، مردم و رهبری خود توانستند انقلاب اسلامی و جنگ را با شرایط پیچیده به پیروزی برسانند، گفت: مردم هم نقش پررنگی در این موفقیت داشتند بطوریکه اگر حمایت مردم از نیروهای نظامی نبود آنها به هیچ عنوان در جنگ موفق نبودند و کارآیی لازم در دفاع مقابل دشمن را نداشتند.

 وی با اشاره به اینکه یک پزشک خانم از جامعه پزشکی به عنوان اولین نفر در جنگ حضور پیدا کرده است، ادامه داد: در زمان جنگ در خط مقدم شخصیت‌های علمی بزرگی در خط مقدم مشغول ارائه خدمات پزشکی بودند و این خدمات محدود به جغرافیای جنگ نبوده و تمام بیمارستان های سراسر کشور از رزمندگان کشورمان پشتیبانی می‌کردند.

 خاتمی با اشاره به اینکه امروزه برخی از پزشکان حاضر در جنگ جانباز شیمیایی و قطع عضو هستند، ادامه داد: در کنار رزمندگان، امدادگران نیز مشغول ارائه خدمات پزشکی – درمانی در زمان جنگ بودند بطوریکه بیمارستان‌های صحرایی در آن دوران خدمات بزرگی به مجروحان ارائه داده است.

وی با اشاره به اینکه پزشکان ایرانی مصدومیت های ناشی از سلاح های شیمیایی را متوجه شدند و آمپول‌های آنتروپ را در راستای مقابله با این عارضه شناسایی کرده‌اند، ادامه داد: بسیاری از کشورهای پیشرفته درک درستی از مسمومیت های ناشی از شیمیایی نداشته و در زمان اعزام بیماران به خارج از کشور مرتب مسائل پزشکی را تلفنی با سایر همکاران از دیگر کشورها مشورت می‌کردند.

 خاتمی یادآور شد: نسل آینده باید بداند که ما جنگ را با چه مشکلاتی به پیروزی رسانده ایم و جامعه پزشکی در آن لحظات سخت در کنار مردم در جبهه های حق علیه باطل حضور داشتند.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار