فرآیند تولید خون در قزوین مطابق با استاندارد جهانی

مدیر کل انتقال خون استان قزوین گفت: مراحل اهدای خون تا تولید فرآورده‌های خونی و نگهداری آن در استان قزوین مطابق با استاندارد بهداشت جهانی و اروپا است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین؛ محمد حسین برادران مدیر کل انتقال خون استان در نشست با خبرنگاران افزود: طی دو روز گذشته بازرسانی از یک موسسه پالایشگر آلمانی بر مراحل جذب اهدا کننده، ثبت نام، معاینات، نحوه خونگیری، نگهداری و رعایت زنجیره سرد فرآورده‌های خونی در استان قزوین را نظارت کردند و در این بازرسی همه فرآیند و سلامت خون مورد تایید قرار گرفت.

به گفته برادران، در آخرین بررسی انجام شده از سوی این شرکت پالایشگر خارجی، سلامت فرآورده‌های خونی در قزوین به لحاظ کیفی هم ردیف اروپا و بالاتر از آمریکا است.

مدیر کل انتقال خون استان گفت: طبق قراردادی که استان قزوین با شرکت پالایشگر آلمانی دارد، پلاسمای خون برای تهیه دارو‌های مشتق از پلاسما به این شرکت ارسال می‌شود.

برادران افزود: با این کار علاوه بر ارز آوری برای کشور، دارو‌ها با یک پنجم قیمت خارجی به دست مصرف کننده می‌رسند.

به گفته برادران، سالانه دو میلیون واحد پلاسما به این شرکت فرستاده می‌شود.

مدیر کل انتقال خون استان در ادامه از راه اندازی مرکز تخصصی اهدای پلاسمای خون در آینده نزدیک خبر داد و افزود: این مرکز در تاکستان راه اندازی خواهد شد و در این طرح فرد مراجعه کننده فقط پلاسمای خون اهدا می‌کند.

مدیر کل انتقال خون استان با اشاره به اهدا کنندگان مستمر خون گفت:: هم اکنون ۵۵ درصد از اهداکنندگان خون مستمر هستند که در تلاشیم تعداد آن‌ها را به ۹۰ درصد برسانیم.

برادران اضافه کرد: برای اجرای این طرح از اسفند ماه اهدا کنندگانی که برای بار اول مراجعه می‌کنند فقط از آن‌ها نمونه گیری می‌شود و سه ماه بعد در صورت سالم بودن آزمایش به این افراد برای اهدای خون فراخوان داده خواهد شد.

برادران افزود: در ۱۰ ماه امسال ۳۲ هزار و ۷۰۰ نفر خون اهدا کردند که این میزان نسبت به مدت مشابه پارسال ۱۴ درصد بیشتر شده است.

وی، تعداد بانوان اهدا کننده خون را هم دو هزار و ۲۶۰ نفر اعلام کرد و گفت:: این میزان نسبت به مدت مشابه پارسال ۳۰۰ نفر بیشتر شده است.

مدیر کل انتقال خون استان گفت: با توجه به اینکه نیمی از جمعیت استان را بانوان تشکیل می‌دهند و با توجه فعالیت‌های اجتماعی آن‌ها، انتظار می‌رود بانوان استان در این زمینه فعالیت بیشتری داشته باشند.

برادران افزود: برای افزایش اهدای خون درتلاشیم تا از ظرفیت دانشجویان استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه اداره کل انتقال خون به طور صد در صد نیاز ۱۴ مرکز درمانی استان به خون را رفع می‌کند افزود: در ۱۰ ماه امسال تقاضای خون در بیمارستان‌های استان هم به دلیل مدیریت خون بیمار و افزایش دانش طب انتقال خون پنج درصد کمتر شده است.

مدیر کل انتقال خون استان با اشاره به پایگاه اهدی خون سیار گفت: با توجه به اینکه اهدای خون باید مطابق استاندارد‌ها انجام شود، این امر در پایگاه‌های ثابت انجام خواهد شد.

وی با اشاره به طرح سپاس گفت: در این طرح سلول‌های بنیادی خونساز به افراد مبتلا به بیماری و بدخیمی خونی اهدا می‌شود.

مدیر کل انتقال خون استان گفت: افراد داوطلب پس از معاینه و مشاوره پزشکی در صورت داشتن شرایط لازم به عنوان اهدا کننده سلول بنیادی خون ساز ثبت نام می‌کنند و نتایج آزمایش خصوصیات ژنیتیکی خون داوطلبان در پرونده آن‌ها ثبت می‌شود.

برادران افزود: مراکز پیوند، خصوصیات ژنیتیکی بیماران را برای مرکز پذیرش اهداکنندگان سلول‌های بنیادی خونساز ارسال می‌کنند تا با اطلاعات فرد اهدا کننده بررسی شود.

وی گفت: در صورت سازگاری اهدا کننده با بیمار، اهدا کننده برای انجام آزمایشات تکمیلی و اهدای سلول‌های بنیادی خونساز معرفی می‌شود.

بگفته برادران این طرح برای داوطلبان هیچ گونه هزینه‌ای ندارد و اطلاعات داوطلبان در مرکز سپاس به صورت محرمانه نگهداری می‌شود.

مدیر کل انتقال خون استان گفت: تا کنون ۳۰۰ نفر در این طرح شرکت کرده اند.

در پایان مراسم از تعدادی اهدا کننده خون، خبرنگار و فعالان انتقال خون تجلیل شد.

در حال حاضر فراورده‌های خونی مورد نیاز استان در دو مرکز خونگیری قزوین و تاکستان تهیه می‌شود.

انتهای پیام/

نشست خبری مدیر کل انتقال خون استان قزوین

برچسب ها: اخبار سلامت ، درمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.