پیشنهاد سفر بعد از شکست کرونا؛

جاهای دیدنی همدان پایتخت تاریخ و تمدن ایران در ایام نوروز

با مکان های دیدنی همدان از جمله مجسمه شیرسنگی، دریاچه اکباتان و گنبدعلویان آشنا شوید.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان،هر ساله با فرا رسیدن عید نوروز سفرها و گردشگری ها در شهرها و روستاهای مختلف کشور آغاز می شود اما امسال شیوع ویروس کرونا امکان سفر را از گرفت و مردم را خانه نشین کرد.

ما سفر را تنها به این عنوان می شناسیم که خودمان در مکان های گردشگری حضور داشته باشیم اما شاید بد نباشد امسال برای نخستین بار به شکلی دیگر راهی سفر شویم .

با فرارسیدن فصل بهار همدان شاهد حضور خودرو‌هایی است که نشان می‌دهد این شهر میزبان مناسبی برای حضور هموطنان عزیز از سراسر ایران اسلامی است.

همدان، شهر تمدن، برای مردم نامی آشناست. استان همدان به دلیل آثار باستانی و بنا‌های با شکوه هرساله مقصدی مناسب برای بازدید و سفر‌های نوروزی به شمار می‌آید.

سفر به پایتخت تاریخ و تمدن ایران

کمتر کسی در کشورمان پیدا می‎شود که به همدان نرفته باشد. اما زیبایی‌ها، آب و هوای خنک این شهر دلیلی محکم برای سفر مجدد به پایتخت تمدن ایران است.

گفتنی است اگر برای اولین بار است که به همدان سفر می‌کنید حتماً سری به میدان باباطاهر و غار علیصدر بزنید.

 

میدان مرکزی همدان میدان بزرگیست که امروزه با نام میدان امام همدان معروف شده. طرح و نقشه این میدان توسط مهندس معمار آلمانی کارل فریش تهیه و اجرا شده.

با وجود قدمت تقریباً یک قرن هنوز این میدان موقعیت ارتباطی خود را با خیابان‌ها و بازار همدان حفظ کرده. طراحی و اصول خیابان کشی یا انشعاب خیابان‌ها از این میدان دایره شکل، به نحوی ست که هر چی شهر گسترده‌تر می‌شه، باز غیر مستقیم زیر نفوذ همین میدان مرکزیه.

این میدان مربوط به دوره پهلویه و در همدان، محل تقاطع خیابان شهدا و تختی واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۲ تیر ۱۳۷۹ با شمارهٔ ثبت ۲۷۱۲ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده.

مجسمه شیر سنگی همدان

مجسمه شیر سنگی از یادمان‌های تاریخ باستان در شهر همدان است که در انتهای خیابان ۱۲ متری سنگ شیر و در وسط میدان مربع شکلی به همین نام جای گرفته‌است.

سفر به پایتخت تاریخ و تمدن ایران

این اثر در تاریخ ۱۵ دی ۱۳۱۰ با شمارهٔ ثبت ۹۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

تله‌کابین گنج‌نامه همدان

مجموعه‌ی تله‌کابین گنج‌نامه تفریحات ورزشی بی‌نظیری را به گردشگران و بازدیدکنندگان ارائه می‌کند. این امکانات شامل سکوی پرش بانجی جامپینگ (دومین سکوی موجود در کشور)، کابل پرواز تیرول، دیواره سنگ‌نوردی، پیست تریال، تعادل هوایی، سالن بولینگ، پیست اسکی و پیست سورتمه‌سواری و خدماتی شامل خط تله‌کابین ، کافی‌شاپ و رستوران‌های متنوع و همچنین سوئیت‌های اقامتی است که به بهترین شکل، تمام نیازهای گردشگران و مسافران را فراهم می‌کند.

طول خط تله‌کابين گنج‌نامه ۱۶۸۰ متر و اختلاف ارتفاع آن ۸۰۰ متر است. 

پیست اسکی تاریک‌دره نیز در این مجموعه واقع است که طول این پیست حدود ۶۰۰ متر و شیب آن ۲۵ درصد است و در ماه‌های دی، بهمن، اسفند و فروردین قابل استفاده است. تله‌سیژ و تله‌اسکی این مجموعه فعال و در روزهای اسکی در خدمت علاقه‌مندان این ورزش است.

در ضلع غربی مجتمع گنج‌نامه ورزش تعادل هوایی قرار دارد که حفظ تمرکز و تعادل در اینجا حرف اول را می‌زند.

اگر دوست‌دار ورزش‌های هوایی هستید و می‌خواهید اوج هیجان را تجربه کنید، بر روی طناب‌های این مجموعه گام بردارید.

اهل پیاده‌روی هستید؟ پیاده‌روی بر روی سطوح لغزان چطور؟ نظرتان در مورد پیاده‌روی بر روی سطح لغزان و در ارتفاع بسیار بالاتر از سطح زمین چیست؟

اگر پاسخ شما به تمام این سوالات مثبت است، در ضلع غربی مجتمع گنج‌نامه تجربه‌ی جدیدی را به تجربات پیاده‌روی خود اضافه کنید. تجربه‌ای متفاوت از پیاده‌روی بر روی پل معلق ۲۰۰ متری را در خاطرات سفرتان به همدان ثبت کنید و با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

اگر جز کسانی هستید که پرواز فردی را دوست دارید و مایلید آن را تجربه کنید، به جمع دوست‌داران تیرول بپیوندید.

این ورزش را در ضلع شمالی مجموعه گنج‌نامه و بر روی کابلی به طول ۵۲۰ متر تجربه کنید. بر روی این کابل منظره‌ی شهر را از بلندای آسمان نظاره کنید.

دریاچه سد اکباتان همدان

در ۱۱ کیلومتری شرق همدان می‌توانید از تنها دریاچه‌ی این شهر بازدید کنید. دریاچه‌ای زیبا که با وجود فضای سبز و امکانات تفریحی و گردشگری، مسافران بسیاری را به سوی خود جذب می‌کند.

سفر به پایتخت تاریخ و تمدن ایران

از تفریحات این دریاچه ورزش‌های آبی مانند قایقرانی و اسکی روی آب است. به منظور راحتی مسافران و گردشگران، امکاناتی چون رستوران و مهمانسرا در این منطقه‌ی تفریحی ساخته شده است.

سراب گیان همدان

سراب گیان در ۳۰ کیلومتری جنوب شهرستان نهاوند قرار گرفته است؛ بهشتی گمشده با درختان چنار کهنسال که نشان از قدمت طولانی این منطقه دارد. سراب گیان با آب جوشان و فراوان خود این طبیعت زیبا را پدید آورده است.

در ۲ کیلومتری سراب گیان، تپه‌ی باستانی گیان قرار دارد که از قدمتی چندهزارساله برخوردار است و آثار بسیاری از میان این تپه کشف شده است.

سفر به پایتخت تاریخ و تمدن ایران

گیان واژه‌ای کردی به معنای جان است که به دلیل زیبایی‌های منطقه به سراب جان یا سراب گیان شهرت یافته است. در بالای سراب، سکوهای سیمانی متعددی برای استفاده‌ی مسافران و گردشگران احداث شده است.

سنگ‌نبشته‌های گنج‌نامه همدان

سنگ‌نبشته‌های گنج‌نامه نوشتار‌هایی از دوران داریوش و خشایارشای هخامنشی است که بر دل یکی از صخره‌های الوند در فاصله ۵ کیلومتری غرب همدان و در انتهای درهٔ عباس‌آباد حکاکی شده‌است.

سفر به پایتخت تاریخ و تمدن ایران

کتیبه‌ها هر کدام در سه ستون ۲۰ سطری به زبان‌های پارسی باستان، عیلامی و بابلی نو نوشته شده‌اند. متن پارسی باستان در سمت چپ هر دو لوح جای گرفته‌است و پهنایی معادل ۱۱۵ سانتی‌متر دارد. متن عیلامی در وسط هر دو کتیبه نوشته شده و متن بابلی نو در ستون سوم قراردارد.

گنبد علویان همدان

گنبد علویان در چهار باغ علویان در نزدیکی میدان امامزاده عبدالله شهر همدان قرار دارد. این اثر یکی از شاهکار‌های معماری و گچ‌بری بعد از اسلام در همدان است، و طی شماره ۹۴ در تاریخ ۱۵/۱۰/۱۳۱۰ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده‌است.

سفر به پایتخت تاریخ و تمدن ایران

برج قربان همدان

برج قربان یکی از آثار تاریخی قرون هفتم یا هشتم هجری قمری است که بین چهارباغ شهید مدنی و خیابان طالقانی، جنب دبیرستان اندیشه واقع شده و مدفن شیخ الاسلام حسن بن عطار حافظ ابو العلاء همدانی و جمعی از امرای سلجوقی است که به طرزی ساده و بی پیرایه ساخته شده است.

سفر به پایتخت تاریخ و تمدن ایران

در سال ۱۳۱۲ و در حین انجام تعمیرات درزیر برج، سردابی پیدا شد که کلیه قبور اشاره شده در آنجا قرار داشت.

درباره علت نامگذاری این بنا که به برج قربان معروف است این را باید گفت که در جریان شورش افغان‌ها در اواخر دوره صفویه، فردی به نام قربان این محل را سنگرگاه خود قرار داده و ضمن دفع شورشگران از اهالی محل دفاع کرده و از این رو مسجد و بقعه به نام او شهرت یافته است.

بُقعه اِستِر و مردخای همدان

آرامگاه یا بُقعه اِستِر و مردخای جزء مهم‌ترین زیارتگاه‌های یهودیان ایران و جهان است. این مقبره جزء آثار میراث فرهنگی ایران ثبت شده‌است. وجود این زیارتگاه، عامل مهمی در شکل گیری و تداوم حضور جامعه یهودی در همدان بوده‌است.

سفر به پایتخت تاریخ و تمدن ایران

مقبره استر و مردخای در مرکز شهر همدان، ابتدای خیابان دکتر شریعتی قرار دارد.

غار علیصدر یکی از غار‌های تالابی ایران در همدان

غار علیصدر یکی از غار‌های تالابی ایران و از معدود غار‌های آبی جهان است. علیصدر همچنین بزرگ‌ترین غار آبی جهان می‌باشد. این غار در ارتفاعات ساری قیه نزدیک روستای علی‌صدر شهرستان کبودراهنگ در استان همدان واقع شده‌است. ارتفاع غار از سطح دریا ۲۱۰۰ متر است. محوطه غار دالان‌های پیچ در پیچ و دهلیز‌های متعددی دارد.

سفر به پایتخت تاریخ و تمدن ایران

از مجموعه رشته آبها، دریاچه بزرگی در درون غار بوجود آمده و از این رو نفوذ به ژرفای غار تنها با قایق میسر است. غار علیصدر یکی از دیدنی‌های جهانگردی استان همدان است.

سفر به پایتخت تاریخ و تمدن ایران

غار علیصدر بیست و سومین اثر طبیعی ملی است که توسط سازمان میراث فرهنگی در ۱۵ دی ۱۳۸۷ در فهرست میراث طبیعی ایران قرار گرفت.

تپه عباس آباد همدان

تپه عباس آباد در شهرستان بوئین‌زهرا، روستای عباس آباد سیف واقع شده و این اثر در تاریخ ۵ آذر ۱۳۸۰ با شمارهٔ ثبت ۴۴۱۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

موزه تاریخ طبیعی همدان

در انتهای چهارباغ آزادگان در شهر همدان، در زیربنای تقریبی ۲۰۰۰ مترمربعی، موزه تاریخ طبیعی همدان قرار دارد. موزه تاریخ طبیعی همدان به همت جعفر محمد علیزاده تاسیس شده و تمامی نمونه‌ها با تلاش ایشان و دانشجویان جمع‌اوری شده‌اند.

سفر به پایتخت تاریخ و تمدن ایران

این موزه در داخل دانشکده کشاورزی قرار دارد؛ موزه‌ای کم‌نظیر از انواع گونه‌های حیوانی، گیاهی و طبیعی مربوط به اقلیم ایران و جهان. این موزه در حال حاضر به عنوان سرمایه‌ای گرانبها است که به بستری برای مطالعه و تحقیق دانش‌پژوهان تبدیل شده است.

در این موزه نمونه‌های زنده، سنگواره و تاکسی‌درمی شده از گونه‌های مختلف جانداران نگهداری می‌شود.حمام تاریخی قلعه

حمام قلعه همدان

حمام قلعه، همان‌طور که از نامش پیدا است، حمامی سنتی در همدان است. این حمام در یکی از محله‌های قدیمی و اصیل شهر همدان به نام محله قاشق‌تراشان یا محله قلعه قرار، درخیابان شریعتی قرار دارد. حمام قلعه مربوط به دوره‌ی قاجاز است و مساحتی حدود ۱۵۰۰ مترمربع دارد.

سفر به پایتخت تاریخ و تمدن ایران

حمام قلعه از دو بخش سرد و گرم تشکیل شده است که ورودی هشتی-شکل دارد. بعد از عبور از هشتی، ابتدا حمام سرد و سپس حمام گرم قرار گرفته است. این حمام بخش مردانه و زنانه داشته است.

در سال ۱۳۸۷ خورشیدی، حمام تاریخی قلعه مورد مرمت و نوسازی قرار گرفت. بعد از آن این حمام تغییر کاربری پیدا کرد و اکنون به عنوان موزه مردم شناسی همدان، پذیرای گردشگران و علاقه‌مندان است. داخل حمام نیز سفره‌خانه سنتی راه‌اندازی شده که گروه‌های موسیقی در آن‌جا برنامه‌های مختلفی اجرا می‌کنند.

رشته‌کوه گَرین یا گروس از رشته کوه‌های مهم غرب ایران

رشته‌کوه گَرین یا گروس از رشته کوه‌های مهم غرب ایران است که در شمال استان لرستان قرار دارد. گرین از رشته کوه‌های بلند زاگرس است که در ادامه اشترانکوه قرار دارد و طول آن به بیش از ۱۸۶ کیلومتر می‌رسد.

این رشته کوه در استان کرمانشاه به کوه‌های پرو و بیستون می‌پیوندد. ولاش با ۳۶۲۳ متر ارتفاع، در الشتر بلندترین قله این رشته کوه است.

قله‌های بلند آن شامل یال کبود و کوه چهل نابالغان، در الشتر و گاچال در نهاوند، قله ۱۸ یال، سه کوزان و میش پرور در بروجرد و نیز قله ولاش در شمال الشتر است. دیگر قله آن بازگیر واقع در الشتر می‌باشد.

لالِجینْ (لاله‌جینْ) همدان

لالِجینْ (لاله‌جینْ) یکی از شهر‌های شمالی استان همدان است که در بخش لالجین شهرستان بهار واقع شده است. این شهر در طول جغرافیایی ۴۸ درجه و ۲۸ دقیقهٔ شرقی و عرض جغرافیایی ۳۴ درجه و ۵۸ دقیقهٔ شمالی قرار گرفته و ۱۷۳۱ متر از سطح دریا ارتفاع دارد.

سفر به پایتخت تاریخ و تمدن ایران

برپایهٔ سرشماری سال ۱۳۸۵ خورشیدی، لالجین جمعیتی بالغ بر ۱۴ ٬ ۷۲۴ نفر را در خود جای داده و به عنوان دومین شهر شهرستان بهار شناخته می‌شود. قحطی سال ۱۲۵۰ و شورش مردم علیه غلامعلی خزایی (خان وقت) در سال ۱۳۳۱ خورشیدی از وقایع مهم این شهر محسوب می‌شود.

سفر به پایتخت تاریخ و تمدن ایران

لالجین در محاورات مردم استان همدان اغلب به‌صورت «لَلین» و «لالون» تلفظ می‌شود. لالجین در ۵ کیلومتری بهار و ۱۵ کیلومتری همدان قرار گرفته‌است.

آرامگاه بوعلی سینا همدان

آرامگاه شیخ الرئیس بوعلی سینا یا آرامگاه بوعلی سینا بنای یادبود شیخ‌الرئیس ابن سینا فیلسوف، دانشمند و طبیب مشهور ایرانی است که در میدان بوعلی سینا در مرکز شهر همدان واقع شده‌است و این اثر در تاریخ ۲۱ اردیبهشت ۱۳۷۶ با شمارهٔ ثبت ۱۸۶۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

سفر به پایتخت تاریخ و تمدن ایران

آرامگاه میر رضی الدین آرتیمانی همدان

آرامگاه میر رضی الدین آرتیمانی مربوط به دوره معاصر است و در تویسرکان، حاشیه شهر، روستای آرتیمان واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۱ اردیبهشت ۱۳۷۶ با شمارهٔ ثبت ۱۸۷۱ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

امامزاده حسین همدان

امامزاده حسین یا شاهزاده حسین در همدان در ابتدای خیابان شهدا قرار دارد. این حرم از آثار ممتاز معماری شهر همدان است که گنبد آجری زیبایی بر بالای آن قرار دارد. ساختمان مقبره شمالی است و یک ایوان کوچک، ورودی و دو حرم با پلان‌های صلیبی دارد. نمای ورودی دو طبقه است. در هر طبقه حجره‌هایی قرار دارد. رسمی‌بندی‌هایی در داخل طاق نما وجود دارد و ضریح‌ چوبی نفیس و گنبدی مرتفع در این بنا ساخته شده است.

سفر به پایتخت تاریخ و تمدن ایران

با توجه به متن شجره‌نامه این محل مدفن امامزاده حسین، از نوادگان امام حسن مجتبی یا پسر امام حسن عسگری است. شواهد نشان می‌دهد که بنای امامزاده جدیدتر از دوره صفویه نیست. در طول زمان دخل و تصرف‌هایی در بنا انجام شده است. این بقعه دارای حیاط دلبازی است که درخت توت کهنسالی در آن وجود دارد.

باباطاهر در همدان

باباطاهر یا باباطاهر عریان، عارف، شاعر ایرانی تبار و دوبیتی سرای اواخر سده چهارم و اواسط سده پنجم هجری (سده ۱۱ م) ایران و در دوران طغرل بیک سلجوقی بوده است.

سفر به پایتخت تاریخ و تمدن ایران

بابا لقبی بوده که به پیروان وارسته می‌داده‌اند و عریان به دلیل بریدن وی از تعلقات دنیوی بوده است. آرامگاه باباطاهر در شمال شهر همدان و در میدانی به نام وی قرار دارد. این آرامگاه در سال ۱۳۴۴ ساخته شده و در سال ۱۳۸۳ بازسازی شده است.

بنای مقبره باباطاهر در گذشته چندین بار بازسازی شده‌است. در قرن ششم هجری برجی آجری و هشت ضلعی بوده‌است. در دوران حکومت رضاشاه پهلوی نیز بنای آجری دیگری به جای آن ساخته شده بود.

سفر به پایتخت تاریخ و تمدن ایران

درجریان این بازسازی لوح کاشی فیروزه‌ای رنگی مربوط به سده هفتم هجری به دست آمد که دارای کتیبه‌ای به خط کوفی برجسته و آیاتی از قرآن است و هم اکنون در موزه ایران باستان نگهداری می‌شود. احداث بنای جدید در سال ۱۳۴۴ خورشیدی به همت انجمن آثار ملی و شهرداری وقت همدان و توسط مهندس محسن فروغی انجام شده‌است.

این بنای تاریخی طی شماره ۱۷۸۰ در تاریخ ۲۱ فروردین ۱۳۷۶ به ثبت آثار تاریخی و ملی ایران رسیده‌است. در اطراف بنای جدید فضای سبز وسیعی احداث شده است.

صنایع دستی استان همدان

صنایع دستی استان همدان همچون چرم‌دوزی، گلیم‌بافی، قالی‌‌بافی، گیوه‌بافی و مرواربافی است که در اصل این صنایع میراث فرهنگی این استان محسوب می‌شود.

همچنین هنرمندان زیادی در زمینه‌های منبت‌کاری، معرق‌کاری، مسگری، قلم‌زنی، طلاکوبی، نقره‌کوبی و سنگ‌‌تراشی در استان همدان فعالیت دارند.

چرم استان همدان

دامپروری نقش مهمی در زندگی روزمره‌ اهالی استان همدان دارد. مردم این شهر نزدیک به ۳۰۰۰ سال قبل، از پوست حیوانات چرم درست کرده و با آن برای خود لباس و کفش می‌ساختند.

سفر به پایتخت تاریخ و تمدن ایران

به دلیل این که اکثر مردم این شهر در زمینه‌ چرم‌دوزی مهارت داشتند، همدان، به دباغخانه نیز شهرت پیدا کرد و در آن کارخانجات ساختن چرم به وجود آمد. اما متاسفانه اکنون تعدادی از این کارخانه‌ها و کارگاه‌ها از کار افتاده‌اند. چرم استان همدان بسیار مرغوب و باکیفیت است و حتی به کشورهای اروپایی هم صادر می‌شود.

قالی‌بافی استان همدان

مردم شهر همدان در زمینه‌ قالی‌بافی هم فعالیت می‌کنند. از پشم حیوانات نخ تولید کرده و با استفاده از سبک خود در بافتن قالی و فرش، توجه مسافران ایرانی و خارجی را به این استان جلب کرده‌اند.

سفر به پایتخت تاریخ و تمدن ایران

هنرمندان قالی‌باف شهر همدان برای رنگ کردن نخ، از شیره‌ی گیاهان و درختان استفاده می‌کنند. طرح‌های ترنج و ماهی جزو بیشترین طرح‌هایی هستند که روی قالی‌ها خود نمایی می‌کنند.

در همدان قالی‌ها و فرش‌ها به نام‌های مختلفی چون دوزرعی، چارک، کناره، خرکی، روکرسی و پشتی به فروش می‌رسند.

گلیم استان همدان

گلیم، فرش بافته شده‌ صاف و یا قالی بدون گره، پرز و خواب است. گلیم استان همدان در نوع خودش بی‌نظیر و در بین خاص و عام معروف است. استاد کاران ماهر و زبردست، طر‌ح‌ها و نقش‌های زیبایی بر روی گلیم پیاده می‌کنند و به همین دلیل افراد زیادی از سراسر دنیا، مجذوب گلیم‌های شهر همدان می‌شوند.

سفر به پایتخت تاریخ و تمدن ایران

گل قندی، خرچنگی،زنگوله، دست دلبر، گل لاله، اسلیمی، گل سبدی، ضربدری و جناقی از معروف‌ترین طرح‌های گلیم شهر همدان هستند. گلیم شهر نهاوند در استان همدان، حرف اول را می‌زند و حتی به کشورهای آسیایی و اروپایی هم صادر می‌شود.

مروار بافی استان همدان

مرواربافی از دیگر صنایع‌دستی استان همدان است که مروار به خوبی در این شهر به وجود می‌آید. از مروار صنایعی دستی حصیری همچون مبل، صندلی، میز، سبد و کلاه می‌بافند.

بعضی از ترکه‌های چوب مروار را به چند قسمت تقسیم می‌کنند. بعد آن‌ها را خیس کرده تا کاملا نرم شوند. سپس با هنر خود صنایع حصیری می‌بافند در معرض فروش قرار می‌دهند.
شیرینی‌های سنتی استان همدان

بر اساس نظر کارشناسان، بسیاری از شیرینی‌های کشور ایران در استان همدان تولید و توزیع می‌شود که حتی تعدادی از آن‌ها ثبت جهانی شده‌اند. سوجوق، انگشت پیچ، نان نارگیلی، کماج، شیرمال، برساق، حلوا زرده باسلوق، پیکه چوک و شیره‌ی معروف ملایر از جمله شیرینی‌های سنتی شهر همدان هستند.

انگشت‌پیچ

انگشت‌پیچ استان همدان، از جمله شیرینی‌های کهن و سنتی این شهر به حساب می‌آید که پیشینه‌ای بالغ بر یک‌ قرن دارد. شیرینی‌های سنتی شهر همدان معمولا در ماه مبارک رمضان طبخ و توزیع می‌شوند و مردم از آن‌ها برای سفره‌های افطارشان خریداری می‌کنند.

شکر، آب، سفیده‌ی تخم‌مرغ، گلاب و جوهر لیمو موادی هستند که در پخت‌و‌پز انگشت‌پیچ بکار می‌روند.

سفر به پایتخت تاریخ و تمدن ایران

این شیرینی بخاطر این که موقع خوردن کمی کش می‌آید، نامش را انگشت‌پیچ گذاشته‌اند. در زمان‌های بسیار قدیم که قاشق وجود نداشت، غذا را با دست میل می‌کردند. مردم استان همدان این شیرینی خوشبو و خوشمزه را به دور انگشت دست خود می‌پیچیدند و نوش جان می‌کردند. انگشت‌پیچ و کماج شهر همدان، ثبت ملی شده‌اند.

نان کماج استان همدان

نان کماج استان همدان، از دیگر شیرینی‌های سنتی و قدیمی این شهر به شمار می‌رود و شهرت جهانی دارد.

آب،آرد، روغن مایع، کره، پودر دارچین، تخم‌مرغ، نمک، شکر، کنجد، خمیرمایه‌ی فوری،گردو، شیر و کمی شکلات برای طبخ این شیرینی خوشمزه مورد نیاز است.

سفر به پایتخت تاریخ و تمدن ایران

مسافرانی که به استان همدان سفر می‌کنند، نان کماج را به همراه چای، نوش‌جان می‌کنند. این شیرینی آنقدر خوشمزه و لذیذ است که مسافران از آن برای اقوام و آشنایان خود به عنوان سوغات خریداری می‌کنند.

حلوا زرده‌ی استان همدان

حلوازرده استان همدان یک غذای مهم و مقوی به شمار می‌رود و همیشه بر سر سفره‌های مردم این شهر دیده می‌شود. آشپزهای ماهر و چیره دست این استان، با استفاده از موادی چون شکر، زعفران، نشاسته، زرده‌ی تخم‌مرغ، گلاب، و روغن این حلوای خوش طعم را طبخ می‌کنند.

سفر به پایتخت تاریخ و تمدن ایران

حلوازرده‌ی استان همدان به ثبت ملی رسیده است.

باسلوق استان همدان

استان همدان مانند دیگر مناطق کشور عزیز ایران، با فرا رسیدن سال نو، به تهیه و پخت شیرینی‌های خوشمزه می‌پردازند و عطر بی‌نظیری محله‌ها و کوچه‌های استان همدان را فرامی‌گیرد.

سفر به پایتخت تاریخ و تمدن ایران

شیرینی باسلوق یکی از معروف‌ترین خوراکی‌های استان همدان است که علاوه بر این شهر، مردم شهرهای اراک و مراغه هم این شیرینی را طبخ می‌کنند. مغز بادام، شیره‌ی انگور، نشاسته، هسته‌ی زردآلو، مغز گردو ادویه‌های مورد نیاز، در تدارک و پخت باسلوق بکار برده می‌شود.

نان شیرمال استان همدان

نان شیرمال استان زیبای همدان، یکی از دیگر خوراکی سنتی و محبوب این شهر است که در بعضی از استان‌های کشور ایران هم پخت می‌شود.

سفر به پایتخت تاریخ و تمدن ایران

مردان و زنان ماهر استان همدان با استفاده از موادی چون گردو، تخم‌مرغ، آرد، کشمش، شیر، روغن، ماست، کره، نمک و کنجد به طبخ نان شیرمال می‌پردازند.

نان شیرمال خوراکی بسیار خوشمزه و لذیذی است که توجه بسیاری از گردشگران را به خود جلب کرده است.

نان نارگیلی استان همدان

نان نارگیلی از دیگر شیرینی‌های سنتی و دلچسب استان همدان است که علاوه بر طعم بسیار دلچسب، عطر فوق‌العاده خوشبویی را به همراه دارد که گردشگران ناخواسته به سویش جذب می‌شوند.

سفر به پایتخت تاریخ و تمدن ایران

آرد سبوس‌دار، گلاب، پودر نارگیل، تخم گشنیز، شکر و نمک در تهیه‌ی نان نارگیلی کاربرد دارد.

برساق استان همدان

از دیگر شیرینی‌های خوشمزه و سنتی استان همدان می‌توان به برساق اشاره کرد که طعم و عطر بی‌نظیری دارد. این خوراکی در شهرهای دیگر ایران مثل ایلام و کرمانشاه هم طبخ می‌شود.

سفر به پایتخت تاریخ و تمدن ایران

برساق خوش طمع را با موادی چون شکر آرد، شیر، نمک، شکر، تخم‌مرغ، روغن و ادویه مناسب، به صورت خمیر درست کرده و سپس در داخل روغن سرخ می‌کنند.

برساق در هر کجای سرزمین ایران به سبک و روش آن منطقه طبخ می‌شود. گردشگران از این شیرینی هم برای خانواده و اقوام خود سوغات می‌برند.

گفتنی است : با سفر به استان همدان از آثار باستانی و بناهای باشکوه دیدن کنید چرا که رفتن به این شهر خالی از لطف نیست.

انتهای پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۰:۰۹ ۰۷ اسفند ۱۳۹۶
دمتون گرم با این گزارشتون فوق العاده بود.واقعا همه چیز رعایت شده بود.از آثار باستانی تا سوغاتی
این گزارش من هوای کرد که عید برم حتما یه سری همدان بزنم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۲ ۰۶ اسفند ۱۳۹۶
عالی بوووووووووووود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۲ ۰۶ اسفند ۱۳۹۶
عالی بوووووووووووود