نوروز به کجا برویم؟

نزدیکترین شهر به قله دماوند کجاست؟

نزدیک‌ترین شهر به قله دماوند در استان مازندران قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار  حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ استان مازندران به مرکزیت شهر ساری در کرانه‌های دریای خزر قرار گرفته است. این استان 22 شهرستان از جمله آمل، بابل، بابلسر، بهشهر، جویبار، چالوس، کلاردشت، رامسر، ساری، سوادکوه، تنکابن،عباس‌آباد، فریدون‌کنار، قائم‌شهر، گلوگاه، محمودآباد، میان‌دورود، نکا، نوشهر و نور را دربرگرفته است.

شهرستان آمل در مرکز استان مازندران قرار گرفته و از شمال شرق به شهرستان فریدون‌کنار، از شرق به شهرستان بابل، از غرب به شهرستان نور و از جنوب به استان تهران منتهی می‌شود. این شهرستان دربرگیرنده 5 بخش با نام‌های بخش مرکزی شهرستان آمل،بخش لاریجان، بخش دابودشت، بخش دشت‌سر و بخش امامزاده عبدالله و 11 دهستان با نام‌های پایین خیابان لیتکوه، هرازپی جنوبی، دشت‌سر سفلی، بالا لاریجان، لاریجان سفلی، دابوی جنوبی، دابوی میانی، دشت‌سر غربی، دشت‌سر شرقی، بالا خیابان لیتکوه و چلاو و 5شهر با نام‌های آمل، رینه، گزنک، دابودشت و امامزاده عبدالله است.

بنابراین گزارش، شهر رینه در بخش لاریجان شهرستان آمل قرار گرفته است.این شهر، نزدیک‌ترین شهر به قله دماوند است.  مهمترین محصولات کشاورزی رینه سیب، گیلاس، آلبالو، گردو، زردآلو، آلو طلایی، فندق و گلابی هستند.

نزدیکترین شهر به قله دماوند کجاست؟(ویژه نوروز)

شایان ذکر است از جاذبه‌های گردشگری رینه می‌توان به قله دماوند، امامزاده محمد طاهر، آبگرم لاریجان، آبشار سرآسیاب، دخمه سنگی کافر کلی، کوهستان پارک، تکیه رینه و دشت شقایق‌ها اشاره کرد. امامزاده محمد طاهر در سده ۸ و ۹ هجری قمری ساخته شده و در تاریخ ۷ مرداد ۱۳۸۲ به ثبت ملی رسیده است.

نزدیکترین شهر به قله دماوند کجاست؟(ویژه نوروز)

گفتنی است؛ آیین کله سر، آیین برف چال، تیرماه سیزده شو و جشن بزرگ تیرگان از آیین‌های سنتی شهر رینه به حساب می‌آیند.

نزدیکترین شهر به قله دماوند کجاست؟(ویژه نوروز)

برف چال یا پهنه برف چاله‌های کم عمق کوهستان‌ها هستند که برف در آن‌ها انباشته شده است. این پهنه‌ها معمولاً سطحی هموار دارند. آیین برف چال هر سال هم‌زمان با رسیدن فصل بهار و ذوب شدن برف‌های دامنه رشته‌کوه‌های البرز برگزار می‌شود. مردان در روز برگزاری آیین برف چال به منطقه برف‌چال می‌روند و بسته به میزان توانشان قطعاتی از برف را در درون چاهی به قطر 5 متر و عمق 12 متر می‌اندازند تا دامداران، رهگذران و گردشگران در تابستان بتوانند از آب آن بنوشند.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار