عوارض بی شمار رژیم غذایی «کتوژنیک» را دست کم نگیرید!

امروزه یکی از تبلیغاتی که برای تناسب اندام و کاهش وزن در کوتاه مدت در فضای مجازی و سالن‌های زیبایی و ورزشی انجام می‌شود رژیم‌های کتوژنیک یا کم کربوهیدرات است.

هرآنچه باید از رژیم غذایی کتوژنیک بدانیدبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،اغلب افراد چاق به دنبال راحت‌ترین و کوتاه‌ترین راه برای کاهش وزن و رسیدن به تناسب اندام هستند. امروزه یکی از تبلیغاتی که برای تناسب اندام و کاهش وزن در کوتاه مدت در فضای مجازی و سالن‌های زیبایی و ورزشی انجام می‌شود رژیم‌های کتوژنیک یا کم کربوهیدرات است.

رژیم کتوژنیک

با توجه به این که بیشتر متخصصان و کارشناسان تغذیه رژیم کتوژنیک را برای کاهش وزن غیراصولی می‌دانند گفتگوی زیر با مسعود فیروزکوهی، کارشناس گروه تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان و محمدباقر ملجایی، دانشجوی دکترای تغذیه را برایتان آورده‌ایم.

کتوژنیک، رژیمی برای مبتلایان به صرع

رژیم کتوژنیک یک برنامه رژیم غذایی با کربوهیدرات بسیار کم است که برای مبتلایان به صرع یا تشنج طراحی شده است. محققان دریافتند روزه گرفتن منجر به کاهش حملات تشنج شده و اثرات مثبتی بر چربی، قند و کلسترول خون دارد. اما چون روزه‌داری برای یک مدت طولانی در این بیماران قابل اجرا نبود، رژیم کتوژنیک به تقلید از همان اثرات مفید روزه‌داری مطرح شد.

هدف از رژیم کتوژنیک

در رژیم کتوژنیک تلاش برای کم کردن گلوکز (قند) است. وقتی میزان گلوکز ناچیز باشد، بدن به جای سوزاندن قند، چربی‌های ذخیره شده در بافت‌ها یا چربی‌هایی که از رژیم غذایی دریافت می‌شود را می‌سوزاند. این رژیم علاوه بر مزایایی که برای مبتلایان به صرع دارد با کاهش ترشح انسولین و با اجرای تدابیری می‌توان مانع ایجاد مقاومت انسولینی شده و به پیشگیری از ابتلا به دیابت و سندرم متابولیک کمک کرد. همچنین تصور بر این است سلول‌های بدن قادر به استفاده از چربی برای انرژی هستند، اما چون سلول‌های سرطانی نمی‌توانند به جای گلوکز از چربی‌ها استفاده کنند، پس این رژیم می‌تواند در درمان سرطان‌ها نیز کاربرد داشته باشد. در رژیم کتوژنیک به طور تقریبی 70 درصد انرژی از چربی‌ها، 20 درصد از پروتئین‌ها و فقط 10 درصد از کربوهیدرات تأمین می‌شود که با توجه به هدف از تجویز این رژیم و شرایط فرد، این درصدها جابه‌جا می‌شود.


بیشتر بخوانید:۶ عادت صبحگاهی چاق‌کننده که مانع از کاهش وزن می‌شوند


کاهش وزن با رژیم کتوژنیک اصولی نیست

وقتی کربوهیدرات کم مصرف شود بدن انسولین کمتری ترشح می‌کند و انرژی اضافی را به صورت چربی ذخیره نمی‌کند و این فرآیند می‌تواند به رفع اضافه وزن و چاقی کمک کند. اما نتیجه مطالعات در مورد این رژیم و مجوز استفاده از آن در کاهش وزن متفاوت و نتایج بررسی‌ها متناقض است. برای کاهش وزن به جای این رژیم‌های سخت و محدودکننده که می‌تواند منجر به کاهش دریافت ریزمغذی‌ها، مشکلات عمده گوارشی، کبدی، قلبی عروقی و... شود بهتر است به کمک متخصصان تغذیه، رژیمی معقول و متناسب با وضعیت جسمی و معیشتی اجرا شود..

عوارض رژیم کتوژنیک

این رژیم به هیچ وجه نباید طولانی مدت یا همیشگی باشد و باید کنترل شده و تحت تدابیری اجرا شود، در غیر این صورت زیان‌آور خواهد شد.

مطالعات مختلف نشان داده ناتوانی عضله قلب، اختلال ضربان قلب، نارسایی کبد، سنگ‌های کلیه از نوع سنگ‌های اگزالاتی و همچنین اختلالات هورمونی و عادت ماهانه نامرتب از عوارض طولانی مدت رژیم کتوژنیک است

در روزها یا هفته‌های اول اجرای رژیم کتوژنیک، بیشتر افراد با کاهش سطح انرژی و عملکرد ذهن، افزایش اشتها، مشکلات خواب، هضم نامناسب، کاهش توان برای اجرای حرکات ورزشی، خستگی مفرط و تنفس بدبو مواجه می‌شوند که معمولاً میزان کربوهیدرات را کمتر محدود می‌کنند. همچنین احتمال کاهش سطح آب بدن و مواد معدنی وجود دارد که باید از مکمل‌های حاوی سدیم، پتاسیم و منیزیم استفاده شود. احتمال از دست دادن عضله نیز وجود دارد مگر این که پروتئین کافی مصرف شود. به دلیل سوخت و ساز مواد کتونی ممکن است رنگ ادرار مایل به قرمز شود. این رژیم برای ورزشکاران حرفه‌ای نباید اجرا شود و در بیماران صرع با شدت بالا تجویز نمی‌شود مگر این که با اجرای تدابیری باشد.

نمونه‌ای از غذاهای مجاز در رژیم کتوژنیک

معمولاً در این رژیم اصل بر استفاده از روغن‌ها و چربی‌های سالم است. روغن زیتون، روغن نارگیل، کره بادام زمینی، آجیل و دانه‌ها، محصولات لبنی چرب، گوشت‌های سالم و ارگانیک چرب، تخم‌مرغ رسمی، ماهی‌ها، سبزیجات برگ سبز، آرتیشو (کنگرفرنگی)، مارچوبه، قارچ، گوجه‌فرنگی، هویج، کلم بروکلی، کلم بروکسل، اسفناج، ادویه جات، جو، برنج قهوه‌ای، حبوبات و میوه‌های با قند پایین از این جمله‌اند.

فریب رژیم لاغری کتوژنیک را نخورید

رژیم کتوژنیک از رژیم‌های غیراصولی و نامتعادل کاهش وزن و لاغری است که به عنوان رژیم غذایی در مبتلایان به صرع و تشنج کاربرد دارد و در آن میزان دریافت چربی بالا، دریافت پروتئین متوسط و دریافت کربوهیدرات به حداقل می‌رسد.

ممکن است ابتدا با پیروی از این رژیم، وزن کاهش یابد، ولی به دلیل غیراصولی بودن آن خطرات زیادی سلامت فرد را تهدید می‌کند. با آغاز این رژیم به دلیل محدود شدن کربوهیدرات، میزان زیادی از آب بدن دفع می‌شود و در نتیجه کاهش وزن ناگهانی به دلیل کاهش آب بدن رخ می‌دهد که این موضوع فریب اصلی طراحان رژیم کتوژنیک برای بازارگرمی در فضاهای مجازی و سالن‌های زیبایی و ورزشی است.

کتوژنیک، رژیمی ناتوان‌کننده

چون سوخت اصلی مغز و سیستم عصبی، گلوکز است، با محدود شدن کربوهیدرات، کارایی سیستم عصبی به‌طور قابل توجهی کاهش می‌یابد و بی‌حوصلگی، عدم تمرکز و پرخاشگری فرد و اطرافیان را کلافه می‌کند. عارضه دیگر، تنفس بد بوی فرد است چون یکی از ترکیبات جانبی ناشی از سوختن چربی‌ها، استون است که از راه تنفس فرد دفع می‌شود و تنفس بدبو برای فرد و اطرافیان آزاردهنده می‌شود. در ضمن عوارض گوارشی بخصوص تهوع، استفراغ، سوزش سردل و یبوست از دیگر پیامدهای این رژیم است. با استمرار و رعایت رژیم کتوژنیک، ناتوانی عضلات و اختلالات حرکتی آغاز و ریزش موی شدید و ناگهانی بروز می‌کند.

این رژیم سبب تضعیف سیستم ایمنی بدن و بروز انواع التهابات و عفونت‌ها می‌شود. التهاب پانکراس و کبد و اختلال متابولیسم مواد مغذی از جمله عوارض آن است.

مطالعات مختلف نشان داده ناتوانی عضله قلب، اختلال ضربان قلب، نارسایی کبد، سنگ‌های کلیه از نوع سنگ‌های اگزالاتی و همچنین اختلالات هورمونی و عادت ماهانه نامرتب از عوارض طولانی مدت رژیم کتوژنیک است.

کاهش وزن در کوتاه‌مدت غیراصولی است

کاهش وزن در کوتاه‌مدت، غیراصولی و تهدیدکننده سلامت است و افراد برای لاغری و تناسب اندام به روش صحیح و اصولی باید به متخصصان مجرب تغذیه مراجعه کنند. بر اساس مصوبات سازمان نظام پزشکی و وزارت بهداشت، تنها کارشناسان و متخصصان تغذیه اجازه تجویز رژیم غذایی دارند و سایر گروه‌ها مانند مربیان و کارشناسان تربیت بدنی و... هیچ اجازه‌ای برای ارائه رژیم ندارند و در صورت تخلف و ارائه رژیم‌های غذایی با متخلفان و افراد غیرمتخصص برخورد خواهد شد.

منبع:جام جم

انتهای پیام/

لاغری با رژیم کتوژنیک

بانک پارسیان
پیام رسان های باشگاه خبرنگاران - پایین شرح خبر
مطالب پیشنهادی وب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
نام:
ایمیل:
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
* نظر:
Iran (Islamic Republic of)
پری
۰۱:۳۰ ۱۵ بهمن ۱۳۹۹
در دکون دکترای رژیمو تخته میکنه تنها ضررش همینه
والا من گرفتم این رژیمو داروهای مکمل مصرف بشه مشکلی پیش نمیاد عصبی شدن هم واسه یه هفته اوله بعدش آرامش میاد سراغتون
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۱۷:۱۸ ۱۲ دی ۱۳۹۹
من بعد این رژیم واقعا هم ضعف اعصاب گرفتم
Iran (Islamic Republic of)
کاظم
۱۵:۴۲ ۲۲ آبان ۱۳۹۹
بهترین رژیم هست
من چندین ساله پیروی میکنم بسیار عالی، دقیقا خلاف این مطالب بود!
اشتهام فوق العاده کنترل شده، خوابم عالی شده!
هیییچ مشکلی هم نداشتم، حسابی هم وزن کم کردم،
این رژیم فاقد کربو هیدرات نیست...بلکه کربوهیدارت توش محدود هست!
Australia
آرمان
۰۸:۱۰ ۲۳ مرداد ۱۳۹۹
واقعا این حرف ها رو از کجا در میارید؟!!
کل خانواده 4 سال این رژیم رو داریم زندگی مون خیلی بهتر شده و سرحال تر شدیم. خوابمون بهتر شده و عضله های من رشد کردن. کبد چربم خوب شد. هیچکدوم از این عوارضی که نوشتید نیومد سراغمون.
Iran (Islamic Republic of)
زهرا
۰۰:۵۹ ۱۷ تير ۱۳۹۹
من دوهفته شروع كردم موهام خيلي ريزش پيدا كرده يني دوباره در مياد موهاي ك ريخته؟فقطم دو كيلو كم كردم ،رژيمشم خيلي سخته تا دو روز پيش همش بدن و كمر درد داشتم وخيلي انرژي كم شده بود
Iran (Islamic Republic of)
محمد کتوزیس
۱۸:۵۴ ۲۴ فروردين ۱۳۹۹
دلیل سالم و خوش اندام بودن انسانهای اولیه این بود که کربوهیدراتها را نمیشناختند.به تمام پزشکان تغذیه توصیه میکنم سلامتی مردم را به کسب درامد ارجحیت بدهند واین رژیم رو به تمام کسانی که تناسب اندام بدون هیچ عوارض و ورزشی رو خواهان اند توصیه میکنم و لطفا جهت شروع این رژیم به نکات رایگان پیج کتوزیست مراجعه کنید تا متوجه شوید رژیم کتوژنیک هیچ گونه برنامه ای ندارد و فقط به رعایت اصولی بدن وارد کتوزیس میشود.
Iran (Islamic Republic of)
ناهید
۱۶:۴۹ ۰۷ فروردين ۱۳۹۹
من سه ساله کتو زیست هستم از وزن هشتاد شروع کردم و الان ۵۵ هستم قبل از رژیمم اختلال خواب داشتم افسردگی داشتم قندم بالا بود جوش صورت داشتم ریزش موی شدید داشتم تنگی نفس داشتم اشتهای کاذب داشتم و خیلی مشکلات دیگه که همه ش با رعایت رژیم کتو حل شد دکترای تغذیه مسلما این رژیم رو رد میکنن چون کاسبی شونو کساد کرده متاسفم که به خاطر پول دروغ میگید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۴ ۰۱ بهمن ۱۳۹۸
ايا در رژيم كتوژنيك يا همون چربي ميشه كله پاچه هم خورد؟؟
Germany
ناشناس
۱۲:۲۰ ۱۹ بهمن ۱۳۹۸
بله هرچی چربی بیشتر =کاهش وزن بیشتر
امابدن ذره ای نون
آب قلم هم خیلی مفیده
Iran (Islamic Republic of)
هموطن
۱۹:۲۴ ۱۱ مهر ۱۳۹۸
انسانها ذاتا شکارچی بوده اند و کشاورزی قرنها پس از خلقت انسان ایجاد شده. بنابراین کربوهیدراتها نمی توانند غذای واقعی انسانی باشند. فراموش نکنید که طول عمر انسانها در قرن اخیر که به کربوهیدرات و شکر روی آورده اند کمتر از سابق شده و سرطان افزایش پیدا کرده. در ضمن بد نیست پزشکانی که توصیه های غذایی میکنند یا به مقالات معتبر ارجاع دهند یا مکانیزم واقعی روششان را شرح دهند. در ضمن عوارض شمرده شده اغلب به دلیل اجرای بد رژیم کتوژنیک است نه خود رژیم
United States of America
یوسف
۲۳:۵۰ ۱۴ تير ۱۳۹۸
سازمان غذا و داروی آمریکا هرم غذایی اش را بعد از کشف خواص رژیم کتوژنیک تغییر داده محدودیتی برای مصرف چربی قائل نشده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۱ ۰۱ خرداد ۱۳۹۸
به نظر من خوب تحقیق نکردین
Iran (Islamic Republic of)
شروین
۰۸:۰۸ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۸
وقتی علمشو ندارید مطلب ننویسید
Iran (Islamic Republic of)
علي
۱۱:۳۹ ۲۸ مهر ۱۳۹۸
دقيقا
United States of America
ناشناس
۱۵:۱۴ ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۸
عالیه ممنون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۴ ۰۵ بهمن ۱۳۹۷
کتون غذایی به مراتب بهتر از کرب ها برای مغزه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۰ ۰۱ مهر ۱۳۹۷
کاملا بیانتون غیر اصولی هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۰۳ ۰۷ شهريور ۱۳۹۷
در رژسم کتوژویک کتون جایگزین قند گلوکوز میشه واسه مصرف اندام حیاطی بدن و اتفاقا عملکرد و کارایی بدن بشدت افزایش پیدا می‌کنه
بانک پارسیان
پیام رسان های باشگاه خبرنگاران - پایین شرح خبر
بانک پارسیان
پیام رسان های باشگاه خبرنگاران - پایین شرح خبر
آخرین اخبار
بانک پارسیان
پیام رسان های باشگاه خبرنگاران - پایین شرح خبر
بانک پارسیان
پیام رسان های باشگاه خبرنگاران - پایین شرح خبر