رییس سازمان جهادکشاورزی استان یزد؛

استان یزد در صدر استان‌های كم‌باران و خشک كشور قرار گرفت

رییس سازمان جهادکشاورزی استان یزد گفت:استان یزد به دليل كاهش نزولات جوی و خشكسالی های متوالی 15 سال گذشته در سال‌های اخير با بحران كم‌آبی مواجه شده است.

استان یزد در صدر استان‌های كم‌باران و خشک كشور قرار گرفتبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛ سید جمال سجادی‌پور رییس سازمان جهادکشاورزی استان یزداستان یزد گفت:به دليل كاهش نزولات جوی و خشكسالی های متوالی 15 سال گذشته نه تنها در سال‌های اخير با بحران كم‌آبی مواجه شده، بلكه از ديرباز در صدر استان‌های كم‌باران و خشک كشور قرار گرفته است.

سجادی‌پور با تاكيد بر اين كه بعضاً آب مصرفی بخش كشاورزی استان به دليل شوری بيش از اندازه حتی در بخش صنعت نيز قابل استفاده نيست، داوم زندگی در اين استان را در گروی حفظ بخش كشاورزی به عنوان ريه‌های تنفسی اين شهر صنعتی دانست.

وی ادامه داد: بيش از 80 درصد از منابع آبی اين ديار صرف بخش كشاورزی می شود ولی با وجود همين محدودیت‌ها در تولید برخی محصولات زراعی و کشاورزی جايگاه مناسبی را در كشور به خود اختصاص داده است.

رتبه دوم توليد محصولات گلخانه‌ای، رتبه سوم توليد پسته و چهارم توليد انار در كشور تنها چند مورد از عملكرد بخش كشاورزی يزد است؛ استانی با اقليم شكننده كه در بسياری از جهات عملكردی به مراتب بهتر نسبت به برخی استان‌های دارای خاک كشاورزی مستعد‌تر و منابع آبی مناسب‌تر داشته است.

اما با اين وجود اين سئوال مطرح است كه علیرغم اينكه در سال‌های اخير سياست‌های خوبی در بخش كشاورزی استان برای بهره‌وری بيشتر از آب با استفاده از سيستم‌های نوين آبياری و كشت‌های جايگزين در دستور كار قرار گرفته، چرا بايد يزد كه در قعر جدول بارش‌های كشور و دارای بيشترين معضلات ناشی از خشكسالی است، همچنان كشاورزی داشته باشد.

 سجادی‌پور با تاكيد بر ضرورت کشاورزی در استان کم آب یزد افزود: با توجه به صنعتی بودن يزد، وجود فضای سبز حتی در اين استان كويری نيز به عنوان ریه‌های تنفسی، يك موضوع حياتی است كه البته بخش بزرگی از این فضای سبز نيز از طریق فعاليت‌های کشاورزی تامین شده است.

كاهش فضای سبز با تغيير كاربری اراضی كشاورزی

وی تغيير كاربری باغات و اراضی كشاورزی در برخی از شهرستان‌های يزد را يك معضل رو به گشترش خواند وگفت: متاسفانه نه فقط خشكسالی بلكه تغيير كاربری اراضی كشاورزی شهرستان‌های یزد، اردکان، میبد و تفت و تبديل آنها به زمين‌های مسكونی منجر به کاهش فضای سبز استان شده، در حالی که شهر به فضای سبز نیازمند است .

سجادی پور در اين باره به زمین‌های کشاورزی بخش‌های زيادی از بلوار جمهوری، قاسم‌آباد و نعیم‌آباد در شهر يزد اشاره می كند كه به مرور زمان تغيير كاربری يافته و اكنون به مناطق مسكونی تبديل شده است.

وی استفاده بيشتر از خنك‌كننده‌ها در فصول گرم استان را از جمله تبعات كاهش فضای سبز با تغيير كاربری اراضی كشاورزی ذكر و تصريح می كند: این موضوع منجر به به حداقل رسيدن اختلاف دمای شب و روز شده و نياز به استفاده از خنك‌كننده‌ها كه عمدتاً نيز با استفاده از برق و آب كار می كنند را افزايش داده است.

وی در ادامه با اذعان به اين كه بخش كشاورزی يزد 82 درصد از منابع آبی استان را به خود اختصاص داده است،افزود: البته اين در حالی است كه بخش اعظمی از مجموع 922 میلیون متر‌مکعب آب در اختیار بخش کشاورزی استان مشتمل بر آب‌های باکیفیت پایین و شوری زیاد است که بعضاً قابليت استفاده در بخش صنعت را نيز ندارد.

اين مقام مسئول با بيان اين كه از سال 84 تا 1395 در دوره‌ای 10 ساله ميزان آب اختصاص يافته بخش كشاورزی استان از یک میلیارد و 495 میلیون مترمکعب به 922 مترمکعب كاهش يافته است گفت: هر چند اين كاهش ناشی از خشکسالی‌ها، افت سطح آب قنوات و کاهش آب‌دهی چاه‌ها بوده است ولی در نظر داريم با طرح‌های تعادل‌بخشی این میزان به 560 میلیون مترمکعب نيز كاهش يابد.

وی در مورد كيفيت كنونی آب مصرفی بخش كشاوری استان نيز یادآور شد: ميزان شوری، EC ، 16.2 درصد از آب‌های مورد استفاده در اين بخش کمتر از سه هزار، 42 درصد شوری بین سه تا هشت هزار، 33 درصد شوری بین هشت تا 16 هزار و 8.6 درصد شوری بالای 16 هزار است که همانطور كه گفته شد حتی در بسیاری از صنایع نیز قابل استفاده نیستند .

سجادی پور با بيان اين كه در بسياری از مناطق كشور چنين آبی حتی برای كشاورزی نيز مناسب نيست، اضافه می كند: با اين حال در استان يزد ارقام مقاوم به شوری مانند پسته، روناس و نخیلات با بهره‌گيری از همین منابع آبی کشت می‌شوند .

وی به پديده هجوم آب‌های شور به سمت منابع آب شیرین به دليل برداشت‌های بی رويه از اين منابع اشاره کرد وگفت: اين موضوع در شهرستان‌های بافق، اردکان و خاتم اتفاق افتاده به طوری که سطح آب شور در اين شهرها طی سال‌های اخير به طور قابل توجهی بالا آمده است.

انتهای پیام/ ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار