اجازه افزایش دست‌فروشان را نمی دهیم

شهردار همدان با بیان اینکه حذف دست‌فروشان جزء سیاست‌های مدیریت شهری نیست،گفت: اجازه افزایش دست‌فروشان را نمی دهیم.

اجازه افزایش دست‌فروشان را نمی دهیمبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛  عباس صوفی شهردار همدان اظهار کرد: تعیین‌تکلیف وضعیت دست‌فروشان یک مطالبه اجتماعی است که باید به آن توجه جدی شود.

عباس صوفی با اشاره به اینکه این موضوع از حساسیت‌های زیادی برخوردار است، افزود: از یک طرف با اصنافی مواجه هستیم که نسبت به حضور دست‌فروشان معترضند و از سوی دیگر دست‌فروشانی داریم که از این محل امرار معاش می‌کنند.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه شناسنامه‌دار کردن این قشر از جامعه ضرورت دارد، عنوان کرد: حذف دست‌فروشان جزء سیاست‌های مدیریت شهری نیست؛ اما باید ساماندهی به صورت علمی و منطقی از سوی شهرداری همدان ساماندهی شود.

صوفی با تأکید بر اینکه بحث حذف دست‌فروشان امکان ندارد و ساماندهی در دستور کار است، افزود: تعداد دست‌فروشان روز به روز در همدان افزایش می‌یابد که می‌طلبد برنامه‌ ویژه‌ای برای این منظور داشته باشیم.

وی در ادامه اظهار کرد: گنجنامه و همچنین سد معبر و دست‌فروشان شهر جزو 2 برنامه اصلی ساماندهی در شهرداری همدان است.

شهردار همدان همچنین گفت: 5 سال پیش در شهر همدان، 20 وانت‌بار وجود داشت که در حال حاضر تعداد آنها به 700 دستگاه رسیده و اگر مدیریت نکنیم مشکلات بیشتری ایجاد می‌شود، البته امروز دست‌فروشان نیز چنین وضعیتی دارند که باید برنامه لازم در این زمینه اجرایی شود.

صوفی با اشاره به ساماندهی گنجنامه همدان هم اظهار کرد: مجوز از مراجع قضایی گرفته شده که حریم گنجنامه اختصاصی و اطراف آن نرده‌کشی شود که در این صورت، دستفروشان دیگر نمی‌توانند وارد این حریم شوند.

وی با تأکید بر اینکه نباید اجازه اضافه شدن به تعداد دست‌فروشان داده شود، اعلام کرد: برنامه لازم برای ساماندهی دست‌فروشان به زودی توسط بخش خصوصی و نظارت سازمان‌های مرتبط شهرداری همدان اجرایی می‌شود.

شهردار همدان با بیان اینکه ساماندهی دست‌فروشان تنها برای شب عید نبوده و برنامه یک ساله است، اظهار کرد: شناسنامه‌دار کردن دست‌فروشان ضرورت دارد، اما این موضوع به معنی ایجاد تعهد برای شهرداری همدان نیست؛ بلکه فقط در راستای شناسایی دست‌فروشان شهر همدان است.

صوفی با اشاره به اینکه برخی از این دست‌فروشان عوامل واحدهای صنفی هستند، گفت: در کنار دست‌فروشان افراد و عوامل کاسبان نیز دست‌فروشی می‌کنند که باید شناسایی شوند.

 کامران گردان رئیس کمیسیون خدمات شهری، حمل ونقل و ترافیک و محیط زیست شورای اسلامی  اظهار کرد: دست‌فروشی به عنوان بخشی از اقتصاد غیررسمی، سابقه‌ای دیرینه و در قالب پیله‌وری دارد که ساماندهی آنها در شهر همدان از سال‌های گذشته آغاز شده و اقداماتی هم در این زمینه انجام شده است.

به گفته وی، در اوایل بحث ساماندهی دست‌فروشان، قرار بر این بود پس از تغییر زمان فعالیت آنها از روز به شب، محدودیت‌هایی همچون مساحت و نوع اجناس عرضه شده نیز اعمال شود که متأسفانه پس از تغییر زمان، اقدامات لازم انجام نشد و طرح نیمه‌تمام باقی ماند.

رئیس کمیسیون خدمات شهری، حمل‌ونقل و ترافیک و محیط زیست شورا عنوان کرد: طرح ساماندهی این قشر از جامعه تهیه و به شهرداری ارسال شده است، اما به دلیل بازخوردهای اجتماعی اجرایی نشد؛ هرچند در حال حاضر باید این طرح‌ها اجرایی شود.

گردان ادامه داد: ضمانت اجرایی این طرح، رعایت قانون، همراهی افکار عمومی، رسانه‌ها و مسؤولان است.

وی همچنین گفت: با شرایط اقتصادی سختی که در حال حاضر وجود دارد باید محلی برای کسب درآمد این افراد وجود داشته باشد؛ از این رو مدیریت شهری می‌خواهد دست‌فروشان را با در نظر گرفتن منافع اصناف و کسبه ساماندهی کند.

گردان در ادامه بیان کرد: مشکل سد معبر و ساماندهی دست‌فروشان از موضوعات و مشکلات مهم شهری به شمار می‌آید و افرادی که مانع تردد عابران پیاده‌ و خودروها می‌شوند، باید با تدابیر لازم تذکر داده شود.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر همدان با تأکید بر اینکه ساماندهی دست‌فروشان باید بدون درگیری و منع کاسبی کردن آنها انجام شود، اظهار کرد: اجرای تدابیر لازم در این بخش به تنهایی از عهده شورای شهر و شهرداری برنمی‌آید و برای ساماندهی باید ادارات مرتبط هم به وظایف خود عمل کنند.

گردان همچنین تأکید کرد: پیوست‌های فرهنگی و اجتماعی طرح ساماندهی دست‌فروشان باید تهیه شود تا بتوان این مهم را به درستی عملیاتی کرد.

وی در ادامه گفت: براساس ماده 16 قانون مستمر محیط کسب و کار، شهرداری‌ها موظفند به منظور بالا بردن امکان دسترسی تولیدکنندگان کوچک و متوسط ایران به بازار مصرف و ایجاد امنیت برای فروشندگان کم سرمایه با استفاده از زمین‌های متعلق به خود و یا وزارت راه‌وشهرسازی، مکان‌های مناسبی برای عرضه کالاهای تولید داخل آماده کند.

گردان در زمینه ساماندهی دست‌فروشان گنجنامه هم اظهار کرد: در مسیر کتیبه و آبشار گنجنامه باید غرفه‌هایی اجرایی شود تا بتوان این دست‌فروشان را ساماندهی کرد، در غیر این صورت ساماندهی موفق نخواهد شد.

وحید علی ضمیر، سرپرست معاونت خدمات شهری شهرداری همدان هم در ادامه با تأکید اینکه درصدد برنامه‌ریزی صحیح برای ساماندهی دست‌فروشان برای شب عید هستیم، ابراز امیدواری کرد: برای اجرای دقیق و منطقی این طرح کمترین حواشی ایجاد شود.

محمدرضا فیض‌منش، رئیس اداره کنترل و نظارت شهرداری همدان هم گفت: حدود 700 تا 800 دست فروش در شهر همدان فعال هستند.

انتهای پیام/

دست فروشان افزایش پیدا نخواهند کرد

               

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.